Service Pack 1 pro Windows Vista a výkon ve hrách

Mysleli jste si, že hry se Service Packem 1 běží rychleji? Prověřili jsme to na Radeonu HD 3870 a GeForce 9600 GT.
Kapitoly článku

U Crysis používáme vestavěné timedemo. Výhodou je, že pro měření téměř není zapotřebí lidská asistence a postupně se při jednom rozlišení a nastavení samy spouští hned čtyři průběhy (první je vždy o něco pomalejší, než zbývající tři, proto se vynechává). Relativně snadno se můžete dopracovat k řadě výsledků s různým nastavením a rozlišením. Nevýhodou je, že při tomto způsobu měření nedostaneme průběhy počtu snímků za vteřinu.

Karty jsme potrápili ve dvou nastaveních – s vysokými a velmi vysokými detaily. Jediný rozdíl, který stojí za zmínku, najdete u GeForce 9600 GT v testu s velmi vysokými detaily. Jelikož jde ale o jediné ze tří rozlišení, dá se usuzovat, že jde spíše o chybu měření. I tak se po zprůměrování výsledků výkon liší o méně než jeden snímek za sekundu. 


Crysis DX10.png


Crysis DX9.png

U hry F.E.A.R. se využívá vestavěný benchmark. Průběhy jsou opět naměřeny pomocí Fraps, průměrný počet snímků za sekundu vznikl zprůměrováním výsledků z Fraps. V grafu je vidět malý propad výkonu u Radeona HD 3870 bez SP1, odehrává se ale jen pár sekund a navíc je to nad hranicí plynulých 40 snímků za sekundu. Na celkovém skóre je při 55s testu a průměrných 53 snímcích/s rozdíl zanedbatelné 0,4 snímku/s. Další průběh je prakticky stejný.

FEAR-avg.png


FEAR-fps.png

Serious Sam 2 testujeme pomocí dema Greendale, grafy průběhu jsou naměřeny pomocí Fraps.

SSam2.png 

SSam2-avg.png

Pro měření ve S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl využíváme nahrané demo, měří se pomocí Fraps. Datové řady v grafu se téměř překrývají, minimální odchylky a rozdíl necelý snímek za vteřinu u GeForce 9600 GT může mít na svědomí i ruční spouštění.


STALKER fps.png

STALKER avg.png

U World In Conflict využíváme pro měření vestavěný benchmark, který zvládá nejen zobrazit minimální, průměrné a maximální počty snímků za vteřinu, ale ukládá i jejich průběhy. Spouští se automaticky, výsledky by tedy měly být přesnější, než při ručním měření přes Fraps. U GeForce 9600 GT jsou tentokrát dva průběhy bez SP1 i se SP1 pro srovnání – z grafu je krásně vidět, že rozdíly mezi dvěma měřeními za stejných podmínek mohou být v některých místech grafu větší, než mezi měřeními bez a se Service Packem.


WIC 12.png

WIC 12 avg.png

WIC 16.png
 

WIC 16 avg.png

Naměřené rozdíly jsou opět na úrovni pár desetin snímků za vteřinu, při vyšším rozlišení je pak rozdíl asi půl snímku za sekundu.

Z výsledků si můžeme dovolit konstatovat, že mezi 64bitovou verzí Windows Vista se Service Packem a záplatovanými Windows bez něj není z hlediska herního výkonu na jednoprocesorových kartách žádný významný rozdíl. Pokud narazíte na testy, u nichž se dá rozdíl označit za podstatný, je pravděpodobné, že se jedná o chybu při měření, nebo další vlivy (například nenainstalované záplaty).

Z grafů průběhu je zřejmé, že instalace SP1 neovlivňuje chování počítače ve hrách ani ve vypjatých situacích. Potvrdila se i domněnka, že výsledky měření grafických karet na udržovaném systému bez SP1 lze srovnávat s výsledky naměřenými po jeho instalaci.

alfacomp.png Za zapůjčení produktů do testu děkujeme společnosti Alfa Computer. 
 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,