Mysleli jste si, že hry se Service Packem 1 běží rychleji? Prověřili jsme to na Radeonu HD 3870 a GeForce 9600 GT.
U Crysis používáme vestavěné timedemo. Výhodou je, že pro měření téměř není zapotřebí lidská asistence a postupně se při jednom rozlišení a nastavení samy spouští hned čtyři průběhy (první je vždy o něco pomalejší, než zbývající tři, proto se vynechává). Relativně snadno se můžete dopracovat k řadě výsledků s různým nastavením a rozlišením. Nevýhodou je, že při tomto způsobu měření nedostaneme průběhy počtu snímků za vteřinu.
Karty jsme potrápili ve dvou nastaveních – s vysokými a velmi vysokými detaily. Jediný rozdíl, který stojí za zmínku, najdete u GeForce 9600 GT v testu s velmi vysokými detaily. Jelikož jde ale o jediné ze tří rozlišení, dá se usuzovat, že jde spíše o chybu měření. I tak se po zprůměrování výsledků výkon liší o méně než jeden snímek za sekundu.
U hry F.E.A.R. se využívá vestavěný benchmark. Průběhy jsou opět naměřeny pomocí Fraps, průměrný počet snímků za sekundu vznikl zprůměrováním výsledků z Fraps. V grafu je vidět malý propad výkonu u Radeona HD 3870 bez SP1, odehrává se ale jen pár sekund a navíc je to nad hranicí plynulých 40 snímků za sekundu. Na celkovém skóre je při 55s testu a průměrných 53 snímcích/s rozdíl zanedbatelné 0,4 snímku/s. Další průběh je prakticky stejný.
Serious Sam 2 testujeme pomocí dema Greendale, grafy průběhu jsou naměřeny pomocí Fraps.
Pro měření ve S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl využíváme nahrané demo, měří se pomocí Fraps. Datové řady v grafu se téměř překrývají, minimální odchylky a rozdíl necelý snímek za vteřinu u GeForce 9600 GT může mít na svědomí i ruční spouštění.
U World In Conflict využíváme pro měření vestavěný benchmark, který zvládá nejen zobrazit minimální, průměrné a maximální počty snímků za vteřinu, ale ukládá i jejich průběhy. Spouští se automaticky, výsledky by tedy měly být přesnější, než při ručním měření přes Fraps. U GeForce 9600 GT jsou tentokrát dva průběhy bez SP1 i se SP1 pro srovnání – z grafu je krásně vidět, že rozdíly mezi dvěma měřeními za stejných podmínek mohou být v některých místech grafu větší, než mezi měřeními bez a se Service Packem.
Naměřené rozdíly jsou opět na úrovni pár desetin snímků za vteřinu, při vyšším rozlišení je pak rozdíl asi půl snímku za sekundu.
Z výsledků si můžeme dovolit konstatovat, že mezi 64bitovou verzí Windows Vista se Service Packem a záplatovanými Windows bez něj není z hlediska herního výkonu na jednoprocesorových kartách žádný významný rozdíl. Pokud narazíte na testy, u nichž se dá rozdíl označit za podstatný, je pravděpodobné, že se jedná o chybu při měření, nebo další vlivy (například nenainstalované záplaty).
Z grafů průběhu je zřejmé, že instalace SP1 neovlivňuje chování počítače ve hrách ani ve vypjatých situacích. Potvrdila se i domněnka, že výsledky měření grafických karet na udržovaném systému bez SP1 lze srovnávat s výsledky naměřenými po jeho instalaci.
Za zapůjčení produktů do testu děkujeme společnosti Alfa Computer.