Šéf českého Dellu: Chystáme tablety s Windows 8

Šéf českého Dellu: Chystáme tablety s Windows 8

Dell ztratil pozici světové dvojky v prodeji počítačů a jak se zdá, nijak zvlášť mu to nevadí. Šéf tuzemské pobočky Jiří Kysela nám vysvětlil, proč.

Velké a zavedené technologické společnosti se v poslední době snaží o své vlastní znovuobjevení a ujasnění si toho, čím vlastně jsou a kam směřují. Ujasňují si to nejenom sami, ale svá rozhodnutí musí poté vysvětlovat také veřejnosti a zákazníkům. Cisco se rozhodlo vrátit se od několika odboček zpět k jádru svého podnikání – sítím. Prošlo odtučněním a změnilo své priority. Podobné osvícení dopadlo i na HP, které se po rošádách v loňském roce vrací zpět k hardwaru, svému hlavnímu zaměření.

Vysvětlovat veřejnosti chce také Dell. IBM hodlá vybudovat chytrou planetu a stále více staví na službách a softwarových nástrojích. Cisco tvoří rychlé sítě pro datová centra a moderní komunikaci a HP bude nadále prodávat serverový hardware. Jak ale v současné době definovat Dell? Mezi svátky jsem se sešel s ředitelem tuzemské pobočky Jiřím Kyselou, který se mi pokusil směřování celé firmy vysvětlit.

Počítač sem, počítač tam

Mezi širokou veřejností je Dell vnímán především jako silný výrobce osobních počítačů a notebooků. Dlouhá léta okupoval přední příčky prodejních žebříčků. V posledním čtvrtletí ho ale z druhého místa sesadilo čínské Lenovo. Výkonný šéf Michael Dell tehdy rychle přispěchal s prohlášením, že 6procentní pokles prodejů koncovým zákazníkům (tedy prodejů počítačů) odráží změnu orientace společnosti. Stejnou teorii pro Živě.cz v listopadu potvrdil také český šéf Jiří Kysela.

Tato slova si ale lze vyložit všelijak. Například tím, že se Dell na změnu orientace jednoduše může vymlouvat a ospravedlňovat rychlejší růst čínského konkurenta. Podle Kysely tomu ale tak není. Lenovo se podle něj rozhodlo „zaplavovat“ trh různými modely o různých kvalitách, podobně jako třeba Acer. Logicky tak dokáže oslovit větší množství zákazníků.

kyseladellmeeting01.jpg
Zaplavit spotřebitelský trh mnoha modely počítačů s nízkou marží nebere Dell jako svojí strategii.

Jenže Dell podobnou cestou jít nechce. „Chceme i nadále vyrábět kvalitní notebooky s kvalitním servisem a službami,“ řekl k tématu Kysela. Dell se chce i nadále profilovat jako společnost, která prodává spíše náročnějším zákazníkům a nechce za každou cenu zvyšovat svůj tržní podíl díky tomu, že vyrobí hromadu modelů v různých cenových kategoriích. Firma se ale zároveň nechce a nemůže byznysu s klasickými počítači vzdát. Firmy stále nové stroje kupují a jak už Michael Dell i Jiří Kysela vysvětlovali v našem dřívějším článku, počítačový a serverový byznys jsou z odběratelského hlediska vzájemně provázány.

Nespokojenost s Androidem. Tablety Dellu poběží na Windows 8

Odklon od klasického spotřebitelského trhu je v případě Dellu vidět také u chytrých telefonů a tabletů, tedy trhu, který podle mnohých prognóz v následujících letech čeká rychlý růst. „Tablet pro běžné uživatele dnes prostě znamená iPad, nic jiného,“ míní Kysela. Dell na to údajně přišel díky vlastním tabletům Streak, které na trh dodával v pěti- a sedmipalcovém provedení. „Pětipalcový Streak už jsme přestali vyrábět a se sedmipalcovým brzy také skončíme,“ popsal situaci Kysela.

Na vině je nejenom nezájem uživatelů, ale také operační systém Android, se kterým se Dell pokoušel pracovat a který nevyhovoval firemnímu nasazení. Dell se v současné době zaměří pouze na firemní tablety s Windows, které se hodí pro hodně specifické účely. S klasickými tablety Dell hodlá přijít v tomto roce, postaveny budou na Windows 8.

Dell očekává, stejně jako ostatní výrobci, nové příležitosti díky ultrabookům, které se postupně začnou objevovat rovněž v tomto roce. „Ultrabooky chystáme, ale stejně jako u tabletů s Windows 8 prozatím nesmíme říci, kdy se dostanou na trh,“ řekl v rozhovoru Kysela. Zatímco kolem tenkých ultrabooků nejspíše bude ještě živo, výrobu netbooků už Dell zcela ukončil a jejich další distribuci neplánuje.

 kyseladellmeeting02.jpg
Dell považuje za svého konkurenta především HP, Lenovo ani ne.

V Dellu už se po svých zkušenostech nechtějí příliš kamarádit s Androidem a raději využijí systémy svého dlouholetého partnera Microsoftu. Zatímco tablety poběží na Windows 8, chytré telefony Dellu budou nadále fungovat s Windows Phone 7. V současné době je možné zakoupit model Venue Pro a v budoucnu ho možná doplní další kousky. Na podzimním Technology Campu v Londýně jsem měl možnost nahlédnout pod pokličku R&D a designové laboratoře Dellu, kde se nacházelo několik zajímavých a veřejnosti prozatím nepřístupných modelů.

Ne Lenovo, ale HP je konkurent

Určité distancování Dellu od spotřebitelského trhu je vidět také na tom, koho firma vnímá jako svojí největší konkurenci. „Našim největším konkurentem je mnohem více HP, než Lenovo,“ řekl při našem společném obědě Kysela. A není to jenom kvůli tomu, že HP je stále celosvětová jednička v prodeji počítačů, ale zejména kvůli překryvům, které HP a Dell mají v oblasti serverů a datových center.

Servery a vybavení pro datová centra jsou dlouhou dobu pro Dell silnou doménou, ale v teprve v několika posledních měsících se začínají dít věci, které celý byznys zásadně mění. Až doposud tady byly firmy, které si dělaly to svoje, a patřila jim určitá část trhu. Dell a HP dělaly servery, doménou Juniperu a Cisca byly sítě a EMC dodávalo storage systémy. Postupem času ale dochází k tomu, že se jednotlivé firmy snaží dělat vše. Od serverů, přes sítě až po ukládání dat.

Do oblasti storage systémů Dell vstoupil koncem roku 2010, když si koupil společnost Compellent. Původně se zdálo, že to je pouze náhražka za prohraný souboj o odkup 3PAR, kterou nakonec získal Hewlett-Packard, Dellu se ale podařilo koupenou firmu úspěšně integrovat, zatímco integraci 3PARu do HP doprovázely vlivem zmateného vedení Léo Apothekera v loňském roce komplikace. Compellentu a storage byznysu se budeme podrobněji věnovat příští týden, kdy v Londýně startuje konference Dell Storage Forum.

V duchu a trendu sjednocování portfolia si Dell v létě koupil společnost Force10 Networks, díky které získal síťové technologie a může nejenom dodávat servery a storage systémy, ale také se sesíťovat switchi a dalšími technologiemi. „Budeme čím dál více tlačit do sítí a myslím, že v této oblasti můžete očekávat ještě veliké věci,“ rozpovídal se na téma síťových technologií v Dellu Jiří Kysela. „Dříve bylo vaše datové centrum taková skládačka. Měli jste server od jednoho dodavatele, síťové technologie od druhého dodavatele, storage systémy od třetího a tak dále. Nyní už si můžete koupit většinu věcí od jedné firmy,“ dodal. Dell se údajně v budoucnu chystá na další akvizice síťových společností.

Pozor na Čínu a softwarové služby

V diskusi o sjednocování technologií jsme se v diskusi s šéfem českého Dellu shodli také na názoru, že to tradiční výrobci jednoho druhu technologií budou mít v budoucnu velice těžké. Kysela ale zároveň odmítl, že by sjednocení více druhů produktů pod jednu střechu vedlo k uzavření a proprietárnosti systémů Dellu. Firma chce i nadále podporovat standardy v maximální možné míře. Připustil ale, že všem významným hráčům v oblasti vyrostl velice silný rival v podobně čínského Huawei. „Huawei už si prošel porodními bolesti jako nízkou kvalitou a vysokou poruchovostí a dokáže všem konkurovat. A jejich nízká cena je neuvěřitelná.

Dell toho má nejvíce společného s HP. Oba dělají osobní počítače, notebooky, servery, síťové technologie, storage systémy a chystají ultrabooky a tablety s Windows 8. A obě společnosti o sobě tvrdí, že jednotlivými akvizicemi skládají puzzle a zasouvají do sebe jednotlivé dílky obsáhlé skládačky. Stejnou větu použili zástupci HP koncem roku 2010 na konferenci v Barceloně, když oznamovali začlenění 3PAR a konvergenční centra, a podobný proslov měl i Jiří Kysela při naší cestě na oběd v jeho vyhřáté Audi A6.

HP se ale od Dellu pokouší o něco vzdálit a kromě klasické serverové infrastruktury hodlá ve větší míře nabízet také softwarové služby. Z toho důvodu firma koupila britskou společnost Autonomy, díky které může nabízet technologie, které analyzují nestrukturovaná data. IBM dělá věci velice podobné. Dell se ale prozatím do oblasti softwaru příliš nedere.

Zůstáváme především firmou, která nabízí infrastrukturu, ne softwarové služby,“ řekl k tématu Kysela. Dell chce prozatím zůstat u jeho dobře známého železa a své portfolio postupně rozšiřovat. Byznys je to stále veliký a ještě dlouho by měl dostačovat. I když jsou plány HP s analýzou a vyhodnocováním nestrukturovaných dat vizionářské, stále bude potřeba všechna ta data nejdříve někde uskladnit a nějak je přenášet. Zájem bude zejména o cloudové storage systémy, což naznačuje například oznámení odkupu společnosti Gluster open source firmou Red Hat, která tímto naskočila do podobných vod, jako Dell a HP.

Takže, čím je a čím v budoucnosti bude Dell? Určitě ne společností se spotřebitelskými produkty, která by soutěžila o to, zda prodá více notebooků než Asus nebo Acer. Dell chce prodávat IT infrastrukturu se vším, co k tomu náleží. Od serverů až po sítě a software, který toto všechno dokáže ovládat. Firma zároveň buduje vlastní datová centra po celém světě. Během následujících měsíců jich hodlá dokončit kolem dvaceti.

A v Dellu stále více věří postupně budované síti distributorů. Firma byla po dlouhou dobu v této oblasti poměrně nepřístupná a k distribuci přes partnery se uchýlila teprve nedávno. Nyní už příjmy z tohoto druhu prodeje dosahují třetinového podílu z celkového obratu.

Vývoj akcií Dellu:

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud