Scarlett Johansson žaluje vývojáře aplikace Lisa AI za zneužití podoby a hlasu v reklamě | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Scarlett Johansson žaluje vývojáře aplikace Lisa AI za zneužití podoby a hlasu v reklamě

Americká herečka Scarlett Johansson podala žalobu na vývojáře aplikací umělé inteligence za neoprávněné použití jejího hlasu a tváře v online reklamě. Reklama propagovala editor obrázků s umělou inteligencí s názvem Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar a obsahovala hlas Johansson vytvořený umělou inteligencí. Podrobnosti přináší web Variety.

Dvaadvacet sekund trvající reklamní spot se přinejmenším od 28. října objevoval na sociální síti X (dříve Twitter). Poté, co se o celou věc začal zajímat hereččin právní zástupce Kevin Yorn, reklama z internetu zmizela. „Tyto věci nebereme na lehkou váhu. Za těchto okolností to budeme řešit všemi právními prostředky, které budeme mít k dispozici,“ uvedl Yorn.

Reklama proti pravidlům

Reklama začínala starým záběrem Johansson v zákulisí natáčení filmu Black Widow od Marvelu. Herečka v něm skutečně říká: „Jak je, lidi? Tady Scarlett a chci, abyste šli se mnou...“. Následně jí grafika zakryje a obraz přejde do fotografií generovaných umělou inteligencí, které se herečce podobají.

Falešný hlas imitující Johansson pak pokračuje v mluvení a propaguje aplikaci. „Neomezuje se pouze na avatary. Můžete také vytvářet obrázky s texty, a dokonce i vlastní videa s umělou inteligencí. Myslím, že byste si to neměli nechat ujít,“ říká hlas, který zní jako Johansson. Jen drobným písmem je pod reklamou uvedeno: „Obrázky vytvořila Lisa AI. S touto osobou nemá nic společného.“

Johansson má jednu z nejznámějších tváří (a hlasů) v Hollywoodu – mimo jiné je představitelkou luxusních firem jako Dolce & Gabbana a Louis Vuitton. Myšlenka využití umělé inteligence k vykrádání podobizen celebrit je poměrně novým fenoménem, takže právní důsledky se teprve řeší. Slavné osobnosti mohou podat žalobu na použití jejich jména a podoby bez souhlasu, ale většina takových případů je řešena požadavkem na zastavení.

Podvodných reklam bude přibývat

Ačkoli se stále jedná o šedou právní zónu, některé státy již mají související zákony týkající se práva na ochranu soukromí. Například Kalifornie výslovně definuje občanskoprávní odpovědnost za neoprávněné použití něčího „jména, hlasu, podpisu, fotografie nebo podobizny“ za účelem reklamy nebo propagace.

Johansson není jedinou herečkou, jejíž jméno a podoba byly ukradeny a zmanipulovány pro účely reklamy. V říjnu Tom Hanks na sociálních sítích varoval své fanoušky před reklamním videem na zubní lékařskou péči, v němž se objevuje hercova verze vytvořená umělou inteligencí. „Dávejte si pozor! ... Nemám s tím nic společného,“ napsal Hanks na svém Instagramu.

Vzhledem k tomu, že se umělá inteligence stává stále snadněji dostupnou, budeme v budoucnu jistě svědky dalších podobných případů. Již dnes se hudebníci potýkají s klonováním hlasu, které může vyvolat dojem, že Drake vydává nový singl nebo Johnny Cash zpívá coververzi písničky Taylor Swift. Téměř jistě tak bude přibývat i zneužívání k reklamním a propagačním účelům.

Určitě si přečtěte

Články odjinud