Scania vyzkouší plně autonomní náklaďáky v běžném provozu. Ve Švédsku budou vozit zboží na trase dlouhé 300 kilometrů

Jeden z nejvýznamnějších výrobců užitkových vozidel se rozhodl udělat důležitý krok na cestě k samořídícím autům. Švédská Scania ve spolupráci s firmou HAVI Supply Chain oznámila zahájení prvního evropského projektu plně autonomních náklaďáků pro přepravu zboží na veřejných komunikacích.

V rámci zkoušek bude při přepravě zboží využíván autonomní nákladní automobil. Cílem testů, jež budou probíhat v běžném silničním provozu, je získat poznatky o efektivitě autonomní přepravy nákladními vozidly během provozu mezi dopravními uzly.

Scania jde cestou autonomie

Autonomní nákladní vozidlo bude jezdit mezi švédskými městy Södertälje a Jönköping. Čeká ho tak tříhodinová cesta dlouhá přibližně 300 kilometrů. Tato trasa je součástí delšího logistického toku pro společnost HAVI, přičemž první a poslední míli by měli vozidlo řídit řidiči.

Pilotní projekt se má stát prvním krokem, jež ukáže, jak mohou autonomní nákladní vozidla tvořit součást životaschopného přepravního toku mezi logistickými centry. Mimo jiné umožní společnostem Scania a HAVI vyhodnotit efektivitu této technologie v jejich provozu.

„Víme, že se segment přepravy zboží v příštích letech změní a že odvětví čelí výzvám v podobě nedostatku řidičů a snižujících se marží, takže proces transformace směrem k autonomní technologii musí začít probíhat okamžitě. Musíme se učit o autonomním provozu již nyní, abychom byli připraveni, jakmile bude připravena technologie. Věříme, že tento pilotní projekt bude nesmírně důležitým odrazovým můstkem,“ říká projektový manažer společnosti Scania Robert Melin Mori, který má tuto iniciativu na starosti.

Zboží dovezou samořídící kamiony

„Jedná se o autonomní dopravní řešení, které se používá v reálných provozních podmínkách s komerčním zbožím pro třetí stranu. To se v Evropě ještě nikomu nepodařilo. Jsme rádi, že můžeme na tomto pilotním projektu spolupracovat s HAVI,“ dodává vedoucí oddělení autonomních řešení Peter Hafmar.

HAVI je pro Scanii v tomto odvážném projektu přirozeným partnerem. Obě firmy již spolupracovaly v rámci několika iniciativ týkajících se elektrifikované dopravy, což odpovídá jejich společnému závazku dekarbonizovat segment dopravy a zkoumat inovace pro zlepšení účinnosti a udržitelnosti komerčních dopravních operací.

Automobilka Scania se autonomními vozidly zabývá poměrně dlouho. Automatizace dle ní nabídne výrazné zlepšení bezpečnosti, udržitelnosti a logistické efektivity. Jednou z výhod, kterou technologie mohou přinést do segmentu dopravy nákladními auty, je možnost přepravy zboží bez nutnosti bezpečnostních zastávek pro řidiče.

„Přínosy pro udržitelnost jsou zřejmé. Automatizovaný nákladní automobil může jezdit rychlostí, která optimalizuje spotřebu paliva, a zároveň řeší problémy s dopravními zácpami a znečištěním ovzduší tím, že v době mimo dopravní špičku jezdí na hybridní nebo plně elektrický pohon.“ uvádí firma na svém webu.

Diskuze (5) Další článek: Grafické karty Intel Arc 770 a 750 budou levné, což je jejich jediná přednost

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,