Chytrý kamion od Mercedes-Benz

Chytrý kamion od Mercedes-Benz

Autonomní technologie by mohla nejprve dorazit do kamionů a to na dálniční úseky, kde je jzída poměrně monotónní a pro palubní počítač relativně jednoduchá.

Autonomní technologie by mohla nejprve dorazit do kamionů a to na dálniční úseky, kde je jzída poměrně monotónní a pro palubní počítač relativně jednoduchá.

Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.

Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Minivany Chrysler Pacifica

Minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Chrysler Pacifica se už prohání v umělém městě Castle bez jakéhokoliv řidiče

Chrysler Pacifica se už prohání v umělém městě Castle bez jakéhokoliv řidiče

Robotický kamion a osobní automobil Waymo.

Robotický kamion a osobní automobil Waymo.

Autonomní automobily podle Bosche, Daimleru a dalších evropských výrobců zcela promění individuální dopravu. Klesne potřeba vlastnit vůz a hlavně ve velkých městech se dočkáme spíše propojené automobility jako služby, kdy jeden provozovatel nabídne jak sdílená elektrokola a skútry, tak autonomní vozy.

Autonomní automobily podle Bosche, Daimleru a dalších evropských výrobců zcela promění individuální dopravu. Klesne potřeba vlastnit vůz a hlavně ve velkých městech se dočkáme spíše propojené automobility jako služby, kdy jeden provozovatel nabídne jak sdílená elektrokola a skútry, tak autonomní vozy.

Autonomní vůz bude mít zcela přepracovaný interiér. Takto vypadá ten od Wayma. Nechybí tlačítka pro bezpečné ukončení jízdy v případě problémů.

Autonomní vůz bude mít zcela přepracovaný interiér. Takto vypadá ten od Wayma. Nechybí tlačítka pro bezpečné ukončení jízdy v případě problémů.

Autonomní vozy samzořejmě nevyvíjí pouze Waymo a další americké firmy, ale i tradiční evropští výrobci. Tento experimentální autonomní mercedes ukázal Daimler na loňské konferenci Bosch Connected World. Nacestoval tisíce kilometrů jak po evropskcýh dálnicích, tak po prašných cestách jihu Afriky. Software se totiž musí naučit řídit za všech podmínek. 

Autonomní vozy samzořejmě nevyvíjí pouze Waymo a další americké firmy, ale i tradiční evropští výrobci. Tento experimentální autonomní mercedes ukázal Daimler na loňské konferenci Bosch Connected World. Nacestoval tisíce kilometrů jak po evropskcýh dálnicích, tak po prašných cestách jihu Afriky. Software se totiž musí naučit řídit za všech podmínek. 

Mezinárodně uznávaný žebříček stup"nů autonomie od SAE International v překladu českého ministerstva dopravy.

Mezinárodně uznávaný žebříček stup"nů autonomie od SAE International v překladu českého ministerstva dopravy.

Autonomní technologie by mohla nejprve dorazit do kamionů a to na dálniční úseky, kde je jzída poměrně monotónní a pro palubní počítač relativně jednoduchá.
Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.
Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.
Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.
15
Fotogalerie

Samořiditelné náklaďáky nebudou tak drahé. Zlevní je absence airbagů a dalších bezpečnostních prvků

Současná generace automobilových řidičů se dělí na dva tábory. Zatímco jedni se chtějí dožít samořiditelné technologie, která by jim umožnila při cestě do práce pročítat Živě.cz, druzí ji naopak odmítají a obávají se, že přijdou o požitek z jízdy. Obě skupiny si přitom neuvědomují jednu věc.

Komercializace autonomní dopravy se bude v první vlně velkou měrou týkat především té kyvadlové a nákladní, kde se počítá jednoduše s tím, že nejen že člověk nebude vůz řídit, ale v ideálním případě nebude v dálkovém kamionu ani sedět!

Má to svoji ekonomickou logiku. Proč investovat do drahého autonomního taxíku nebo nákladního automobilu s autopilotem, když bychom zároveň museli platit i jeho drahého řidiče z masa a kostí, který bude (jen) dohlížet na jízdu a koukat na Instagram. Právě toho se děsí zaoceánské odbory a další svazy profesionálních řidičů a už roky lobují za to, aby byly kamiony i nadále co možná nejhloupější.

Robotický náklaďák nemusí chránit svého řidiče

Pokrok ale nikdo nezastaví a v novém roce na to přistoupila i americká agentura NHTSA, která má na starost bezpečnostní normy na tamních silnicích a dálnicích. NHTSA vyšla vstříc výrobcům autonomních taxíků, nákladních vozů i speditérům, uznala totiž, že takové vozy nebudou muset být vybavené běžnými ochrannými prvky.

2c46315b-758d-4dc3-8514-902d5f68c470
Robotické taxi bez volantu nepotřebuje zpětná zrcátka a další bezpečnostní prvky, díky kterým může výrobce trošku ušetřit

Plně-autonomní kamion nebude potřebovat zpětná zrcátka, nebude potřebovat airbagy a nebude muset ani splňovat všechny potřebné crashtesty. Stručně řečeno, pokud se takový robotický kamion střetne s betonovým pilířem mostu, klidně může dopadnout způsobem, který by jeho lidská posádka nikdy nepřežila. Žádná taková totiž nikdy za volantem sedět nebude.

Miliardové úspory do roku 2050

NHTSA jasně zmiňuje, že nejširší snížení bezpečnostních nároků se bude týkat jen těch autonomních vozů, které nebudou vozit lidi, ale zboží.

Se sníženými bezpečnostními standardy se ale bude počítat i u vozů, které sice lidskou posádku vozit budou, ale bez skutečného řidiče. Mohou to být právě robotické taxíky. Takový vůz například nepotřebuje již zmíněná zpětná zrcátka. 

Souhrnné bezpečnostní úspory by se mohly v USA vyšplhat až na částku okolo 1 000 amerických dolarů na vůz, což by mělo snížit náklady na pořízení autonomních vozů, jejichž první generace bude i tak velmi drahá. Do roku 2050 se podle NHTSA jen v USA ušetří okolo 5,8 miliard dolarů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud