S3 Graphics na čas zcela zmizelo z grafických karet. Dlouho slibované DeltaChrome se nesměle začalo ukazovat v prvních vzorcích koncem minulého roku a papírově to vypadalo velmi zajímavě. V reálném testu se ukázala pravda.
ATI Radeon. nVidia GeForce. Radeon. GeForce. Nic jiného jsme v posledních letech mezi grafikami neskloňovali. Společnost 3Dlabs si hlídá svůj profesionální segment trhu, Matrox v 3D prostě nestačí, a tak drobné a zatím nijak oslnivé oživení přináší snad jen XGI se svou Volari. Ale kam se podělo slavné S3 Graphics? Až koncem loňského roku se začaly objevovat vzorky dlouho slibované DeltaChrome, předtím známé jako projekt Columbia. Papírově vypadal čip velmi dobře a některé z prvních benchmarků naznačovaly novou konkurenceschopnou kartu.
Na tuto jistě zajímavou grafiku podíváme ve dvou částech. Tato první minirecenze je jen základním seznámením s grafikou. Podrobný rozbor vlastností čipu a srovnání s největšími konkurenty najdete na Živě během pár dní.
Něco pro milovníky filmů
Plusy a minusy |
+ |
technologie |
+ |
2D funkce |
+ |
napájení a teplota |
- |
nedoladěné ovladače |
- |
výkon v OpenGL |
- |
provedení Club3D |
Samotný čip DeltaChrome je velice zajímavý. S3 díky němu nabízí produkt převyšující specifikace vertex a pixel shader 2.0. Vývojáři DeltaChrome tentokrát nemysleli jen na hráče her, protože čip by měl být také vynikajícím 2D akcelerátorem včetně mnoha nabízených funkcí pro přehrávání videa. Můžu říci, že minimálně toto se S3-VIA povedlo.
Ovladače nabízí mnoho funkcí jako otáčení obrazu (podporované přímo v hardwaru, díky čemuž můžete hrát hry i sledovat film s LCD otočeným o 90o), nastavení barev i gamma korekci a hlavně zapojují výhody pixel shaderů do přehrávání videa (deblokační filtry, zaostření, změkčení, reliéf či svítivé hrany).
Všechny filtry jsem zkusil ve standardním Windows Media Playeru a fungují bez jakéhokoli složitého nastavování. S3 tuto svou technologii, jež by měla navíc zahrnovat hardwarovou akceleraci přehrávání MPEG-2 i MPEG-4, nazývá Chromotion Video Engine.
Vysoká rozlišení i obnovovací frekvence zajišťují dva 400MHz RAMDAC převodníky s deseti bity na barevný kanál. Bohužel byl obraz u testované karty od Club3D od rozlišení 1 280 × 1 024 dost neostrý – výrobce pravděpodobně použil nekvalitní výstupní filtry. Veškerou konkurenci by pak měl předčit v čipu taktéž integrovaný obvod pro televizní výstup umožňující dokonce rozlišení HDTV.
Technický slabikář
|
Slibný pokus brzdí slabší ovladače |
|
Ale DeltaChrome má zajímavý nejen videoprocesor, ale i část čipu starající se o 3D. Ta v sobě pojme plných osm pixelových pipeline, z nichž každá má k dispozici jednu trilineární texturovací jednotku.
Geometrické procesory (vertex shadery) jsou hned čtyři a po této stránce (počet pixel a vertex pipeline) se DeltaChrome S8 hodně podobá například Radeonu 9700. Čip zvládá jak bilineární, tak trilineární i anisotropní filtrování až 16× (lze nastavit v násobcích jedničky!). S vyhlazováním už je to horší, maximální režim 2× je dostupný pouze v Direct3D. Použitá metoda super-sampling s pootočenou mřížkou má však kladný vliv i na alias textur a naposledy byla použita u legendárních 3Dfx Voodoo (4, 5). Dopad na výkon je však poměrně velký.
Čip obsahuje osmdesát milionů tranzistorů (podobně jako třeba FX5700) a pomocí 130nm technologie jej pro S3 vyrábí TSMC. Návrh se ukázal jako velice promyšlený, protože karta nepotřebuje přídavné napájení a čip zůstával i při zátěži vlažný. Pravděpodobně by se dal uchladit také pasivně. Paměťová sběrnice má šířku 128 b.
Typ |
Počet pixel pipeline |
Takt jádra [MHz] |
Takt pamětí [MHz] |
Paměťová sběrnice |
Typ pamětí |
DeltaChrome S4 Pro |
4 |
300 |
300 (600 DDR) |
128 b |
TSOP |
DeltaChrome S8 |
8 |
300 |
300 (600 DDR) |
128 b |
TSOP |
DeltaChrome S8 Nitro |
8 |
325 |
325 (650 DDR) |
128 b |
BGA |
DeltaChrome F1 |
8 |
400 |
400 (800 DDR) |
128 b |
BGA |
Být S3 rychlejší, byl by to průlom
Karta samotná podávala ve hrách nevyrovnané výkony, přestože například v Unreal Tournamentu 2004 předčí jak FX5700, tak Radeon 9600. Naopak hlavně v OpenGL se pravděpodobně vlivem ovladačů propadla až pod úroveň FX5200. Objevilo se rovněž pár chyb ve hrách – nejvýraznější na vodě ve Far Cry a postavách i stínech v Doom 3. Na provedení od Club3D se mi nelíbila nižší kvalita obrazu a zbytečně hlučný větráček pro jinak chladný čip. Naopak bych pochválil solidní pasívy na paměťových modulech zvyšujících šanci na přetaktování. Paměť o velikosti 256 MB kartu jen zbytečně prodražuje – vzhledem k výkonnosti by stačilo 128 MB. Vybavení v podobě dvou kablíků k výstupu na televizi a cédéčka Intervideo WinCinema lze v této cenové kategorii považovat za průměrné.
U samotné DeltaChrome S8 mě příjemně překvapilo široké spektrum užitečných funkcí pro práci ve 2D i při přehrávání filmů. Pokud vám stačí dobrý výkon v omezeném počtu herních titulů, můžete do úvah o koupi přibrat i kartu od S3.
Naměřili jsme |
DeltaChrome S8 |
3DMark2003 |
Celkem |
2 499 |
3DMark2001 |
Celkem |
11 024 |
Aquamark3 |
Celkem |
20 779 |
Unreal Tournament 2004 (3 mapy: dm-rankin, as-convoy, br-colossus) |
1 024 × 768 |
88,5 |
1 024 × 768, 4× AA, 8× Aniso |
34,5 |
Far Cry (ver 1.1, timedemo v mapě Fort) |
1 024 × 768 |
23,4 |
1 600 × 1 200 |
10,9 |
Splinter Cell (Beyond3D Caspian Oil Refinery) |
1 024 × 768 |
17,4 |
1 024 × 768, 8× Aniso |
13,3 |
F1 Challenge `99-02 (Monza Italy circuit) |
1 600 × 1 200, 4× AA, 8× Aniso |
10,8 |
Halo: Combat Evolved (timedemo, shader 2.0) |
1 024 × 768 |
24,5 |
Painkiller (ver 1.15, benchmark c5l1) |
1 600 × 1 200 |
56,9 |
1 600 × 1 200, 4× AA, 8× Aniso |
29,3 |
X2: The Threat |
1 024 × 768 |
22 |
Doom III (demo001, com_preloadDemos 1) |
1 024 × 768, medium |
6,6 |
1 024 × 768, high |
6,4 |
Call of Duty (ver 1.3, CoDBench, max detaily, Dawnville) |
1 024 × 768 |
24 |
1 600 × 1 200 |
20,7 |
Wolfenstein: Enemy Territory (vlastní timedemo "PCTradar") |
1 024 × 768 |
40,8 |
1 600 × 1 200 |
22,9 |
Serious Sam: The Second Encounter |
1 600 × 1 200, 4× AA, 8× Aniso |
20,4 |
IL-2: Forgotten Battles (FRAPS + Excellent detaily a OpenGL) |
1945.trk, 1 024 × 768, 4× AA, 8× Aniso |
28,1 |
Zajímá vás, jak si karta vedla vůči srovnatelné konkurenci od ATI a nVidia? Nebojte, už za chvíli si to na Živě budete moci přečíst.
S3 DeltaChrome S8 256 MB, ovladač 15.10.07.b, taktování 300/600 MHz
Testovací sestava |
procesor |
Intel Pentium 4 3,2 GHz (800 MHz FSB, HT) |
základní deska |
Intel Bonanza D875PBZ (Intel 875P) |
paměti |
2× 512 MB Samsung DDR 400 MHz 2,5-3-3-7 |
Club3D DeltaChrome S8 256 MB |
produkt |
grafická karta |
zdroj |
BGS Distribution Czech, Praha |
kontakt |
267 182 748, www.bgsdistribution.cz |
cena |
4 272 Kč vč. DPH |
záruka |
2 roky |
Cenová osa |
Inno3D GeForce FX5700 128 MB |
4 567 Kč |
HIS Excalibur Radeon 9600 Pro 256 MB |
4 522 Kč |
Club3D DeltaChrome S8 256 MB |
4 272 Kč |
Parametry |
grafický čip |
S3 DeltaChrome S8 (86C777) |
výrobní proces |
0,13µm (TSMC) |
počet tranzistorů |
80 milionů |
velikost a typ pamětí |
256 MB DDR |
šířka paměťové sběrnice |
128 b |
frekvence jádra |
300 MHz |
frekvence pamětí |
300 (600) MHz DDR |
propustnost pamětí |
9,6 GB/s |
počet pixelových pipeline |
8 |
počet TMU na pipeline |
1 (trilineární) |
počet vertex pipeline |
4 |
max. fillrate (multi-texturing) |
2 400 Mtx/s |
textur v jednom průchodu |
16 |
vertex shader |
2.0+ |
pixel shader |
2.0+ |
FSAA |
2× Rotated Grid SSAA |
anisotropní filtrování |
16:1 bilineární + anisotropní |
RAMDAC |
2× 400 MHz s 10 b na kanál |
výstupy |
D-Sub, DVI-I, S-Video-Out |
sběrnice |
AGP 8×/4×/2× |
příslušenství |
DVI-VGA redukce, cinch-cinch a S-Video-cinch kabel |
software |
InterVideo WinCinema (WinDVD Player + WinDVD Creator) |
Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 18/04.