S tonerovými kazetami na steč

Zisky z prodeje tonerových kazet jsou výrazně vyšší než z prodeje laserových tiskáren: zatímco laserovou tiskárnu si koupit můžete, toner musíte a o ceně příliš nediskutujete.
Firemní soudní pře jsou v USA na denním pořádku, ovšem spíše mezi menšími firmami; styl podnikání "co nevydělám, to vysoudím" v této zemi místy doslova kvete. Mezi giganty jsou však naopak tyto spory řídké, s pořádnou "kauzou" se setkáváme spíše jednou za několik let. Pamětníci určitě vzpomenou na spor Microsoftu s Apple, letos jsme se už setkali s oboustranným sporem Intelu s Digitalem, který vyústil ve smršť vzájemných žalob a bude se možná rozmotávat docela dlouho.

Jedna z mála firem, která se prakticky nesoudí, je Hewlett-Packard: o to překvapivější je oznámení žaloby na firmu Xerox, týkající se zdánlivě nepodstatného, ale pro HP nesmírně profitabilního produktu: tonerových kazet. HP tvrdí, že Xerox vyrábí náhradní tonerové kazety do LaserJetů (od LJ II do LJ 5) a označuje je zavádějícím způsobem, který vede zákazníky v domnění, že se jedná o originální kazety od HP. Hewlett-Packard tvrdí, že Xerox porušuje 23 ochranných známek HP na těchto kazetách, sám na nich používá pouze 8 ochranných známek svých - což má právě údajně vést zákazníky k tomuto omylu.

Pojďme se ale podívat na souvislosti. Zisky z prodeje tonerových kazet jsou výrazně vyšší než z prodeje laserových tiskáren: zatímco laserovou tiskárnu si koupit můžete, toner musíte a o ceně příliš nediskutujete. Přesná čísla k dispozici nejsou, ale setkal jsem se s řadou odhadů, které uvádějí, že velcí výrobci laserových tiskáren profitují z tonerových kazet několikrát více než z vlastních tiskáren - takže v případě HP jde skutečně o velké peníze. Do výroby náhradních tonerových kazet se pouští řada firem, ale zatím šlo povětšině o malé výrobce, u kterých mnohdy kolísala kvalita, stabilita dodávek a uživatelé často nabývali dojmu, že jde o lehce pofidérní či druhořadé zboží. Firma HP s těmito výrobci přesto bojuje, ale především marketingově, když usiluje, aby její prodejci šířili jen její tonery, šíří (mírně přehnané) informace o nevýhodách těchto náhradních tonerů atd.

Xerox je však jiný kalibr: o kvalitě produktů této firmy se obvykle diskuse nevede, lze předpokádat stabilitu dodávek, dobrou prodejní síť atd. Takže zde může pro HP vyvstat nemalá hrozba; všechno je samozřejmě ještě podbarveno faktem, že obě firmy v podstatě poprvé v historii vstoupily do nebývale ostrého konkurenčního boje. Zatímco Xerox bez okolků vstoupil do výroby laserových tiskáren, HP začala vyrábět kopírky, přesněji řečeno tiskárno-kopírky - přece jen se ale zdá, že zatím v tomto souboji konkuruje více Xerox firmě HP než naopak, takže jde nepochybně i o určitý pokus o odvetu.

Neviděl jsem zatím žádnou tonerovou kazetu od Xeroxu, která je předmětem sporu a navíc nejsem právník, takže mohu pouze spekulovat. Ať tak nebo tak, nepřipadá mě spor o počet výskytů trademarkových slov na obalech kazety jako relevantní: pokud bude chtít či bude přinucen, Xerox jejich počty sníží a kazety bude prodávat dál. Ví se, že žaloby nepřidají na pověsti ani jedné ze stran a i když dojde k soudu a jedna ze stran vyhraje, bývá to vítězství Pyrrhovo: veřejnost spíše sympatizuje s tím, kdo prohrál a u vítěze praví "no, neuměl to vyhrát lepší kvalitou produktů, tak si to vysoudil". Silně se obávám, že právě toto je typický příklad: nedošlo k žádné krádeži, ale maximálně k určitému nekalosoutěžnímu jednání, a to je veřejnosti obvykle jedno. A navíc v tomto případě nelze ani příliš předpokládat přízeň soudních orgánů, protože jedním ze základních pilířů amerického přístupu k byznysu je ochrana spotřebitele, tj. umožnění co největší konkurence. Ať již tedy celá tato kauza dopadne jakkoli, příliš nevidím, že by dnešní žalobce mohl být skutečným vítězem.

Váš názor Další článek: Jak je to s rychlostí Internetu

Témata článku: , , , , , , , , ,