HTC Vive | Rozšířená realita | MWC

S HTC Vive XR Elite na hlavě. Vyzkoušeli jsme vrcholný model VR/AR headsetu

Ačkoli hlavní technologický hype se od technologií pro metaverse přesunul k AI technologiím pro tvorbu textu, obrazu a zvuku, neznamená to, že by v oblasti VR a AR nějak vývoj usínal.

Jednou z hlavních firem, které na VR vsadily téměř osud své existence, je HTC. Novinkou pro letošní rok je HTC Vive XR Elite, který v prémiovém provedení cílí na hlavní důležité body, které na VR a AR brýlích můžete kritizovat.

IMG_20230227_100228.jpgIMG_20230227_100233.jpgIMG_20230227_100239.jpg
Vyvážená konstrukce velmi pomáhá pohodlnému nošení

Celá konstrukce je díky přesunutí baterie na týlovou stranu hlavy a ztenčení přední optické části skvěle vyvážená a při nasazení na hlavu nemáte pocit nějaké zátěže. Navíc díky nižší hmostnosti lépe headset drží na hlavě při rychlých pohybech.

Zatímco Meta/Facebook u svého prémiového modelu Meta Quest Pro použila designovou nabíjecí stanici, kam odkládáte brýle a ovladače, HTC zvolilo mnohem praktičtější USB-C, které propojuje i akumulátor a optickou část. Snadno tedy vše rychle nabijete, nebo jen prohodíte bloky s akumulátory.

IMG_20230227_100244.jpgIMG_20230227_100253.jpgIMG_20230227_100300.jpg
Stínítko lze sejmout, USB-C konektor v roku využije plánovaný modul pro sledování očí

HTC Vive XR Elite potom používá také přepracovanou optiku s hladkými čočkami pro perfektní ostrost i v rozích pozorovatelného obrazu. Navíc pak přidává optickou korekci od 0 do −6 dioptrií, čímž řeší další problém - používání spolu s dioptrickými brýlemi. Sice mé oči potřebují −6,5 dioptrií, ale i na limitu 6 dioptrií působil obraz rozumně ostře. (Ostatně v mém případě nějaká chybějící půlka dioptrie už tak moc roli nehraje).

Oči od okolního prostředí cloní docela tenká látková, magneticky držící clona, ale nijak mne to nerušilo a navíc kůže okolo očí se tak snadno nezpotí. Tuto clonu pak nemusíte používat, zejména v AR aplikacích, kde propojujete obraz z kamery s generovanou 3D scénou, je to vhodnější.

IMG_20230227_100318.jpgIMG_20230227_100327.jpgIMG_20230227_100336.jpg
Pro snímání okolí se používá několik kamer, zvuk hraje šterbinami z postranic

Pro AR má přitom headset hned několik kamer, které slouží nejen pro lokalizaci v 3D prostoru, ale také pro skládání obrazu, který následně vidíte v brýlích. Obraz působí velmi přirozeně se širokým zorným polem, ale když si třeba vezmete do ruky mobil a dáte ho blízko před obličej, poznáte, jak se výsledný obraz skládá z dílčích částí. Při běžné vzdálenosti ale dokážete obsah mobilu přečíst i skrze 3D brýle.

IMG_20230227_094848.jpgIMG_20230227_094856.jpg

V AR, kdy se musí generovaný obraz přesně a bez zpoždění napasovat na reálnou scénu fungoval HTC Vive XR Elite skvěle. Bez viditelného cukání, hrubého rozlišení nebo nepříjemných artefaktů. Po pár sekundách vám nepřišlo divné, že okolo vás v prostoru krouží planety a na televizoru jede jiný obsah, než v nudné realitě.

Ve VR má pak headset jednodušší práci a navíc nemusí vše dělat sám a prostě jej připojíte k počítači jako tradiční VR headset pro hry a další aplikace.

IMG_20230227_094807.jpgIMG_20230227_094816.jpg
Další VR headsety HTC
IMG_20230227_094830.jpgIMG_20230227_094838.jpg

HTC Vive XR Elite není levný, ale je pořád levnější jak Meta Quest Pro. popravdě mi ale přijde praktičtější jak lehký ale nevýkonný Vive Flow, a pohodlnější jak Vive Pro nebo Vive Focus 3.


HTC Vive XR Elite


 
Váš názor Další článek: Před 15 lety skončil prohlížeč Netscape. V 90. letech zpopularizoval a formoval web

Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,