Pokud menší firma distribuuje příliš zajímavý produkt, přijde o něj, protože si o něj v americké či německé centrále řekne gigant – a zpravidla jej dostane.
Autodesk hodně náhle modifikoval svůj distribuční kanál tím, že zrušil všechny tři stávající distributory (CAdis, Elsat, TGN) a zřídil nového – který je ovšem personálně tvořen firmou CAdis, majícím v něm i majetkovou účast. Co nás však ale zajímá, je osud zbývajících dvou distribučních firem, které dostaly počátkem dubna poměrně rychlou a nemilosrdnou výpověď na distribuci produktů Autodesku, konkrétně ke konci měsíce července.
První a třetí, támhle letí
Firma TGN založila svou existenci na distribuci AutoCADu, v začátcích nesl významný profit i hardware od Summagraphics (plotry a tablety). Elsat pak mimořádně profitoval z prodeje grafických karet a monitorů SPEA, které ve své době dokázala přidat skoro ke každému AutoCADu u nás – takže začal časem distribuovat i tento software. Pro obě firmy byl ale Autodesk, tedy software CAD životem – bez distribučního dekretu na tento software by stěží dostaly exkluzívní smlouvy na další produkty, protože právě toto byl funkční vzor západní Evropy, anglického Datechu či německého Computer 2000. Po několika letech tedy obě firmy s CADem končí – Elsat/Dicom definitivně, TGN se značnou pravděpodobností. Jak vypadá život po životě?
TGN: signmaking, ale CAD není uzavřen
Brněnská firma TGN, která byla léta konkurenty zčásti právem označována za účelového distributora pro kanceláře dealera TG Numic (shoda jmen není náhodná, jsou zde stejní většinoví majitelé), se po letech neúspěšných, ba dokonce nesmyslných distribučních výletů jménem Minolta či IBM našla v druhé domácnosti – signmakingu, reprezentovaného především vynikajícími řezacími plotry firmy Summagraphics, dnes možná nejlepšími na světě. V roce 1998 činily řezací technologie podle slov ředitele firmy Tomáše Kapičky polovinu obratu, tj. podle našich odhadů cca 25 mil. Kč. To není příliš mnoho na uživení distribuční firmy, a proto TGN údajně ještě zvažuje své další působení v oblasti CADu. Nicméně, i když se ukazují určité nejasnosti v otázce výpovědi distributorské smlouvy Autodesku, už tato cesta začínat písmenem "A" nebude.
Elsat: světlé zítřky by měly nést jméno Dicom
Pražský Elsat byl od začátku firmou se zahraničním, konkrétně rakouským kapitálem – což ale na rozdíl od zažitých představ neznamená, že je "nafutrovaný" cizími penězi a že si může dovolit podnikat bez zisku. Po odchodu Jiřího Krátkého k Bentley se firma stále více soustřeďuje na oblast document image processingu, kde zaujímá zřejmě přední místo u nás; současný ředitel Zbyněk Šonka uvádí, že distribuce produktů Autodesku již delší dobu nebyla pro firmu zisková a že šlo jen o to si zvyknout na skoro nepředstavitelnou představu, že Elsat (dnes Dicom) nebude v budoucnu spojován se slovem Autodesk.
Dicom je německo-švýcarská skupina, soustřeďující se právě na document management; ta před nějakou dobou pohltila firmu Elsat a nyní se i pražský Elsat právě přejmenovává na Dicom.
Je to boj – a to není nic nového
Menší distribuční společnosti mají na rozdíl od nedávných let těžkou situaci. Pokud firma distribuuje příliš zajímavý produkt, přijde o něj, protože si o něj v americké či německé centrále řekne gigant – a zpravidla jej dostane. Pokud distribuuje produkty méně zajímavé a méně prodejné, není příliš šance na velké zisky, a práce zůstává stejná.
Obě zmíněné distribuční firmy budou mít jistě těžší pozici než ve svých prvních letech činnosti – ale pravděpodobně lehčí než v přelomovém roku 1997. Pokud ovšem dokáží rychle restrukturalizovat, ušetřit náklady a soustředit se více na přidanou hodnotu, jakou je technická podpora, lokalizace nebo zaškolování.