Mohl by mi tady někdo zkušenější vysvětlit jestli by byť teoreticky nebo klidně prakticky šlo na dnešních procesorech rozjet staré 8 bitovky typu NES (Nintendo), Sega atd? Představoval bych si takový univerzální systém, kde by šlo prakticky všechno od této doby až po moderní současnost. Je to nějakým způsobem možné nebo je to úplně vyloučeno už z principu? Vím že to jde přes emulaci, ale jaký je teda v tom rozdíl a jak ta emulace konkrétně funguje?
Tyto herní konzole musí vždy jet přes emulaci protože jejich vnitřní architektura je naprosto odlišná od klasického PC. A aby to bylo v jednom balíku je vyloučené kvůli tomu že každou věc vyvíjí jiná vývojářská skupina a každá si hraje na vlastním písečku.
Díky.
Ne. Nes jel na MOS Technology 6502. To je úplně jiná instrukční sada.Nevymýšlej blbosti a emuluj to.To že je něco procesor s nějakou zpětnou kompatibilitou neznamená že zvládne rozjet sw pro všechny cpu v historii, ale možná tak ve své vlastní vývojové linii.Rozdíl je ten že u emulace na moderním procesoru jede SW který je vlastně sw “modelem” toho původního cpu, navíc hry tehdy byl psaný obvykle tak že počítaly se známím taktem procesoru. Proto když pouštíš hry v dosboxu máš možnost nastavit takt, protože dnes by ty hry běžely mnohem rychleji takže by byly nehratelné… tohle emulátor taky řeší. Stejně tak mapování i/o na periferie požítače.
Jo díky.
Ještě aby ne, jinak by to byli Ryzení
Ona ta kompatibilita tam reálně stejně neni a emulovat ve výsledku musíte. Realita je taková že na dnešním HW sotva nativně rozchodíte XP, natož k tomu sehnat ovladače a oni mluvěj o dosu....Jo, teoreticky tam ta kompatibilita je, prakticky, kdo to rozchodil? Ta kompatibilita se tam drží fakt jenom kvůli biosům a kvůli tomu jak systémy bootujou jak je zmíněno v článku, takže to fakt nedává smysl.Navíc se všude válí tolik staršího hardwaru že si můžu postavit prakticky cokoliv jakýhokoliv období a ani žádnou emulaci nepotřebuju. Teda pro DOS emuluju, tam je to moc složitý to všechno rozchodit, ale pro soft a hry z éry Win 9x a XP je výhodnější si sestavit nějakej dobovej komp. Takže za mě, pokud to něčemu pomůže, tak tu kompatibilitu klidně odstřihnout, protože jak řikam, stejně je polovičatá a nějakou 20+ let starou hru budete mít problém rozchodit kvůli nekompatibilitě ovladačů a tak dále, takže v praxi je ta jakože kompatibilita stejně k ničemu.
I kdyby z toho vyřezali všechny obstarožní věci, ušetří toho křemíku pod 2 %. Stačí si jen srovnat, kolik tranzistorů měl poslední nejvýkonnější čistě 32bit CPU a kolik tranzistorů mají nejnovější CPU dneška.
Křemík a počet tranzistorů je asi to poslední, proč to řeší.
2% z pár miliard je pořád dost peněz
Takhle to podle mě nefunguje, jde o to že ta 16bit architektura je tam silně zažraná do toho jak fungujou i moderní procesory a bude to efektivnější když to sesekaj.
I nejnovější procesory, např. Ryzeny 9000 stále obsahují křemík kompatibilní se starým 16bit 8086?? (tedy 20bit adresa složená ze dvou 16bit segment a offset, 16bit segmentové registry CS,ES,SS,DS, příp. segmentovou virtuální paměť 286, apod....?Přiznám se, že jsem se domníval, že minimálně od doby UEFI je tohle už dávno pryč a nejstarší možný mód je 32bit 486.Pokud je 16bit mód stále k dispozici, tak by fakt i PC s tím nejnovějším Ryzenem dokázalo nabootovat třeba do MS-DOS 3.2, nebo. OS/2 1.0??
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 12. 2024 19:45
To všechno tam je. Možná emulované (přinejmenším co emulovat lze).Na čistém UEFI už MS-DOS nespustíte, ale je to záležitost firmware, ne procesoru. V legacy režimu tomu snad nic nebrání.
Hmmm, to budu muset zkusit. :)
Ona snad funguje i možnost pustit 16bit sw pod 32bit OS a 32bit sw pod 64bit OS, akorát už nejde 16bit sw pod 64bit OS. Alespoň to tak bylo v době, kdy začínaly 64bit CPU, ale tipuji, že to tam vydrželo.Jinak vyzkoušet by to mělo jít třeba pod virtualboxem, ne? I když tam si nejsem jistý, jestli by ten 16bit OS přece jenom nešel nahodit taky a neřeší to v rámci virtualizace. Nicméně na 16bit sw stačí použít dosbox a emulovat to.
Jasně, sw emulace - Dosbox, PCem, Bochs, 86Box,... ale tohle všechno je prostě jen sw. Je to stejné, jako např. ve VICE si pustit hru pro Commodore 64.Já měl na mysli přímo skutečný hw.
no je v tom rozdíl, v Dosboxu se ten hw emuluje (ale vzhledem k tomu, na jakých strojích třeba hry běžely a co máme dneska, tak není problém to stíhat), ale třeba ve virtualboxu by to mělo jet částečně nativně, pokud to jde (třeba ten 64bit OS virtualizovaný v jiném 64bit OS). Musí se tam řešit třeba I/O volání, aby to místo na reálný disk skončilo ve virtuálním, co je někde jako soubor.
Co se týče DOS her, tak dneska už je fakt výhodnější to pustit v DOS boxu než se snažit nativně nebo na to rozchodit retro komp kde všechno funguje jak má.DOS box má navíc výhodu v možnostech škálování obrazu, což je s LCD fakt důležitý, když to pustim nativně na modernim PC tak to bude rozpatlaný kvůli nenativnímu rozlišení, takže hrát nějaký dos hry nativně na moderních PC stejně nedává smysl.
Dodnes platí, že v 32bit Windows můžete používat 16bit software. Windows 10 jsou stále dostupné v dvaatřicetibitové verzi, W11 už ne.
Teoreticka tam ta kompatibilita je, prakticky to stejně nerozchodíte takže je to k ničemu.
Pokiaľ sa x86 nezbavi starého bordelu z minulosti, nemá voči ARM a RISC-V šancu.Už teraz sa to prejavuje katastrofálne biednym pomerom spotreba/výkon voči hlavne ARMu. Tam kde začína spotreba x86, tam u ARMu (bavíme sa o Apple Silicon a Snapdragon X) končí.Preto nie je možné vyrobiť notebook na úrovni Macbook Air ci tablet ala iPad s x86
Přesně. Zajímavé, že Apple i přes řev některých uživatelů prostě zařízl 32 bit a jak se ukázalo, nikomu to ve skutečnosti nevadilo. Přes řev některých uživatelů zrušil Intel a zavedl svoje Apple Silicon a opět to nikomu nevadí a ani si toho (kromě mnohem lepších vlastností) vlastně ani nikdo nevšiml. Myslím si, že x86 se rozhodně musí zbavit těch starých nesmyslů a zachovat maximálně tak podporu 32 bitů, protože takových programu je ve světě Windows pořád ještě zbytečně moc, ale nic staršího už dneska nikdo nepoužívá. A pokud ano, tak na adekvátním HW (ovládací PC pro obráběcí stroj s Windows XP a Pentiem 4, který je offline a ovládá jen ten stroj třeba).
Některé základní desky mají stále 16bitové programy pro flash BIOSu.
A? Tie dosky časom zaniknú, snáď nik neprevadzkuje a nečaká najnovšie programy na 10 rokov starom železe
To že to u Applu nikomu nevadilo není pravda - akorát těm kterým to vadilo ukázal Apple vztyčený prostředníček a bylo to. Ale Apple je v jiné pozici (a taky má jinou skupinu uživatelů - ono ne nadarmo se říká "Apple ovečky" - nechají se vodit a stříhat jak Apple chce) - má vše pevně ve svých rukou a může diktovat jak to bude. To ale ve světě x86 neplatí.
Mel jsem na macku oba procesory a musim uznat, ze dnes je x86 v porovnani s arm opravdu sr&cka. Jasne, na novych M1 chipech nefungovalo temer nic a bylo potreba vsechny knihovny upravit pro arm. Ale dneska je vse x64 nebo arm a nikoho by ani nenapadlo vydat nejakou knihovnu a neudelat ji pro arm. Takze dnes to opravdu nicemu nevadi a uzivatele macka tezi z vyhod armu a smeji se windowsarum.
Co to meleš? Na M1 fungoval i x64 Photoshop. Proč blábolíš?
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 12. 2024 09:52
Komu to mohlo vadiť? Snáď len firmám ktoré boli lenivé prepísať časť kódu, pričom všetky nástroje im Apple dal a ak používali masu frameworkov ktoré sú dostupné tak s prechodom nemohli mať žiadny problém.Keď to zvládol Microsoft ci Adobe ľavou zadnou tak prepísať niečo (často iba kúsok kódu) nemohol byť pre iných problém. No a ak je niekto prasa, neudrží a svoj kód a napriek odporúčaniami a varovania ze je daná časť označená ako "deprecated" stále používa daný kód tak smola.A inak, napriek defakto 5 prechodom na inú architektúru u Apple (z Motorola 680x0 na PowerPC, klasicky macos na macOS X, powerpc - Intel, Intel - ARM a 32 bit na 64 bit) programy na Macu dnes nie je problém spustiť.Intel aplikácie bežia. Aplikácie pre starý powerpc bežia, pre Motorola 680x0 bežia, pre macos 9 bežia. Ak už teda niekto cíti potrebu ich používať. Je paradoxom, ze napriek vrieskaniu "Apple ovce" to neraz je u Windows a x86 samo o sebe problém napriek nánosom minulosti.Program proste zahlási ze knižnica XY.dll nie je dostupná a smola.PC doteraz nemajú veľkú časť programov čisto 64 bit, roky rokúce mali staré porty ako sériový, VGA ci PS2 napriek nástupu digitálnych LCD a USB. O relikviach ako disketova mechanika ani nehovoriac.S takýmto prístupom nie je div, že je problém vyrobiť x86 notebook bez ventilátorov, s výdržou 18 hodín na baterku a čisto thunderbolt portami (to nevedia notebooky s AMD dodnes).
A hádej proč je takový problém AMD a Thunderbolt - ne, není to technický problém. Je to o tom že Intel+Apple drží licence.
USB 4 je na cca stejné úrovni a Thunderboldt už se s ním snaží být kompatibilní - proč asi?
Intel/Apple pustili free licenci Thundebolt 3 pro použití v USB4 tj USB4 je postavené na Thunderbolt 3 technologii. Proto není překvapivé že USB4 a TB3 jsou v podstatě nastejno.
ibažeby to bolo USB a nie USB-C, tak potom niekde aj možno :)
USB je komunikační sběrnice, USB-C je pouze konektor. Ve specifikaci USB-C jsou pouze fyzické parametry, není tam nic o přenášeném signálu. Signály jsou definované až v USB normě (např USB4 používající USB-C konektor)
Ako bolo povedané, USB-C Je len konektor. Nedefinuje standard prenosu signálu a dat. Môžeš mať kábel s USB-C konektorom a bude len nabíjací, bez dat, alebo s podporou USB 2.A môžeš mať kábel s usb-C ktorý bude podporovať standard Thunderbolt 3-4 alebo 5.
Co je thunderbolt, k čemu se používá a proč mi to nikdy nechybělo? Asi tak.
Nuž, potom s tebou ťažko. Bez thunderbolt by som počítač nechcel. Duplom nie notebook.Co je thunderbolt si nájdi na Google.
Proč když spojim tedy 2 pc thunderbolt nebo usb-c kabelem (drahym),Nevytvoří se síť? Oba jsou amd 7040 series
To sa opýtaj v microsofte prečo to na Macu ide a na Windows nie :)
Ve firmě to musíš zaplatit. Proto je většina takového softwaru zastaralá a vsic(ni jsou rádi, že vůbec funguje. Konzumní segment Applu funguje úplně jinak.
Ano ale na obsluhu nejakej CNC masiny tam môže niekde v kúte bežať to PC s Win XP celé roky rokúce a nikoho to trápiť nebude, ani bezpečnosť.To že to používajú bankomaty je vec druhá a áno, to prúser je.
Firemni segment je o dost slozitejsi, nez si dokazete predstavit. Kdyby slo jen o CNC, byla by to brnkacka. Netreba valcit s Hurvinkem. Jen namatkou: Banky, aerolinky, globalni doprava vseho druhu.. Cim komplexnejsi podnikani, tim vetsinou starsi SW.
Mne urezal Apple celý Steam vďaka tomuto prechodu. To je jeden z dôvodov, prečo sa do kúpy nového mac-u moc nehrniem. Kúpim si mac mini, až ho budem znova potrebovať na vývoj. Nechcem mať OS, ktorý ide proti svojim používateľom.
Proto bych si apple v životě nekoupil. Proto používám windows i na tabletu. Kompatibilita je u mě na 1. místě. (Nemám problém s emulací.)
No vida a preto nemám problém na M3 Pro Macbooku spustiť aj Photoshop 1 z roku 1987, ze?Alebo pripojiť ZIP mechaniku. Ovládače? Co to je? Pripojím tlačiareň, ľubovoľne usb zariadenie atď a fungujem. Na Windows to je doteraz nepochopiteľný problém
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 12. 2024 21:02
Ovladac je takova ta vec, ktera je bud zakompilovana do kernelu nebo se nahrava jako modul. Nebo myslite, ze v Macu nejsou? Libovolny zarizeni... Hm. Tak to asi ne, ze? Spousta treba mysi nema software pro Mac, takze jako zaklad sice funguje, ale treba DPI si uz nenastavite. A taky, ze kdyz neco na Apple nefunguje a oni nechteji, aby to fungovalo, tak to proste fungovat nebude.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 12. 2024 23:03
Jasně, ale Apple má jeden univerzální systém a ovladač na tiskárny - AirPrint. (Trochu zjednodušuji).
Ovládače samozrejme má aj macOs, akurát že v 99 % prípadov sú vstavané a netreba ich inštalovať a zaťažovať tým užívateľa.To u Linuxu a Windows neplatí.Chuťovkou sú ovládače na základné dosky, kde sa na internet nedostanete kým nenainštalujete ovládač, ktorý ale práve z toho internetu potrebujete. Chvalabohu väčšinou už je na doske nejaký Intel WiFi a Realtek Ethernet ktoré majú ovládače vo Windows ale nie je to nevyhnutne pravidlo :)
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 12. 2024 10:24
A pak ses probudil. K Mac studiu nejde připojit rozumně ani ne-Apple běžná myš... Pohádky si vyprávěj jinde.
A můžeš se rozepsat která to je myš?Za ty léta co pracuju na Macu jsem nepotkal myš co by nefungovala.
Co to meleš? 😂
Pripojím bluetooth alebo usb myš a používam. Používam Microsoft Intellimouse Pro s každým Macom a bez ovládačov a funguje 😃Zrovna myši, klávesnice, tlačiarne, foťáky sú zariadenia, kde to nikdy nebol žiaden problém 😃Ty si videl Maca z rýchlika, že.
Samozřejmě že myš připojit jde. A bude fungovat bez problému co se základních funkcí myši týče.Problém bude maximálně s rozšířenými vlastnostmi myši jako je ovládání LED v myši…
Protože apple to dělá relativně často. Nemáš tam kompatibilitu do IT středověku protože ji zabil přechod powerpc->intel. pak apple zabil kompatibilitu 32bit,…V praxi, vše na macu musí být v relativně moderních frameworcích a nejde provozovat 30 let starý programy ke kterým se poztrácely zdroják. Ty apple zabil už v předchozích prořezávání kompatibility.Intel tohle udělat nemůže protože existuje hromada vybavení za miliony a to beztak i v nemocnicích co má 32 bit obslužnou aplikaci…
Ale samozrejme ze idú prevádzkovať. Pri dnešnom výkone skutočne nie je dôvod držať podporu 30 rokov starých veci v procesore a systéme, keď to ide cez emulaciu a častokrát sa to musí brzdiť lebo staré programy s takou rýchlosťou neratali
Jojo, proto tablety mají 20W TDP a konkurenční 6-8W TDP 😃
Porovnávaš čo s čím?
Se podívej na tablet s M4 20W to vážně chceš? u Elite máš 6-8W..
Ono by to pri tom TDP ani nešlo asi moc uchladiť. Nesplietol si si TDP procesora (Elite) vs celého zariadenia? u Macbooku Air M3 je spotreba celej mašiny pri plnom vyťažení na menej než 30 W (je tam dodávaný aj taký zdroj). Tzn doska, procesor, displej, práca + nabíjanie na 30 W adaptér.Asi ťažko bude mať M4 TDP 20 W, však? Nech si Wikipedia píše čo chce, ono je to dosť ťažké odmerať.Mimochodom, pustím si na tom tablete s Elite aplikácie ako DaVinci Resolve, Photoshop, Lightroom, Affinity Designer + Photo, Logic Pro apod?Ktorý to tablet má Elite procesor a normálny system, kde Android neradím?
Intel akorát zaspal dobu, protože měl monopol. Lunar lake, které si nechal vyrobit u TSCM bude mít podobný výkon na watt jako snapdragon.
To jsou zatím vlhké sny. Pokud má mít ARM stejný výkon jako poslední Ryzeny, musí mít zhruba stejný příkon. To nám ukázaly letošní ARM notebooky docela zřetelně.
To ani omylom. M4 Max je výkonom hodne nad desktop Intel a ryzenom pri značne menšej spotrebe (nabíjačka 140 W je na celý 16" notebook a na nabíjanie aj prácu zároveň - a stačí). Nehovoriac o koprocesoroch na AI, video apod kde plynulá práca so 4 stopami 8k videa nerobí problém, čo na x86 problém je.
No, ještě před pár lety jsem na ARM taky věřil, ale teď už vidíme reálný výsledky některejch notebooků nebo PC co maj ARM procesory a s tim poměrem výkon na watt to neni zase tak slavný jak jsme si mysleli a spoustu věcí musej asi hnát přes emulace, protože nativní ARM software třeba vůbec neni.Ale je jasný že procesory co maj 95°C s 2kg chladičem nejsou budoucnost, s tim naprosto souhlasim, ale jestli je řešení ARM, to fakt nevim. Třeba ta spolupráce Intelu s AMD a dalšíma přinese víc ovoce než ARM, uvidíme.A další věc je že pokud nebudou nějaký použitelný nativní ARM Windowsy, tak je to stejně k prdu, protože sorry, ale ne, Android neni plnohodnotnej OS, je to jenom hračka na matlání po displeji a ani multitasking to nepodporuje, bez placenejch aplikací a tweakování to nepodporuje ani plnohodnotnou klávesnici. Jasně, na tý platformě se asi dá udělat něco lepšího, ale zatim jsem žádnej pořádnej Android neviděl, všechno je to na jedno brko. Tim neobhajuju Microsoft se svejma kočkopsama, ale bohužel ty widle zatim většina z nás potřebuje, potože bez multitaskingu a dalších základních věcí to si to můžu rovnou udělat na mobilu.
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 12. 2024 12:31
Na Macu sa nič neemuluje, beží nativne všetko. Pod ARM. Výkon M4 Max je vysoko nad desktop Intel a AMD procesormi pri zlomkovej spotrebe.Windows pre ARM sú dostupné a 50-60 % aplikácií verziu pre ARM ma tiež. O Linuxe nehovoriac. Doštudovať
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 12. 2024 16:45
Toto je blábol, sorry.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.