Hardware | Nvidia | Grafické karty

RX 480 vs. GTX 1060: celý svět měří, která karta je lepší, výsledky jsou celkem jednoznačné

  • První střet nové generace grafik se odehrál ve střední třídě
  • Nvidia nás přesvědčila, že umí vyrábět především efektivní grafiky
  • RX 480 si lépe poradí s DX 12

Nvidia začala během úterý prodávat jednu z nejočekávanějších karet GTX 1060, zatím nejlevnější model nové generace Pascal. Směřuje do střední třídy a jde přímo proti modelu RX 480 od AMD, čemuž nasvědčují také ceny. Ty se v případě nejlevnějším modelů liší maximálně v řádech stokorun a začínají na částce 7 600 Kč v případě Nvidie. Od doporučené ceny nastavené na 249 dolarů (asi 7 400 Kč s daní) se tedy liší jen minimálně. Což je v případě prvních týdnů prodeje ne zcela vídaná situace. Zájemci mohou děkovat především existující konkurenci právě v podobě RX 480.

GTX 1060 je založená na rozdílném GPU než výkonnější modely GTX 1070 a GTX 1080. Nese označení GP106, které sdílí architekturu Pascal a tedy i 16nm výrobní proces. GPU se může pochlubit 1 280 stream procesory a osmdesátkou texturovacích jednotek.

gp106.jpg
GP106, na kterém staví GTX 1060 je zmenšeným GP104

Referenční model, který Nvidia opět nazývá jako Founders Edition a opět u něj nastřelila cenu o 50 dolarů vyšší, má základní takt 1 504 MHz. V boostu potom může dosáhnout maxima 1 709 MHz a výkon se tak zastaví na 4,35 TFLOPS.

Paměti typu GDDR5 pracují s efektivním taktem 8 GHz a mají kapacitu 6 GB. Paměťová sběrnice je v tomto případě 192bitová.

Referenční model Founders Edition pracuje s trojicí konektorů Display Port, jedním HDMI a DVI. U modelu GTX 1060 se Nvidia rozhodla pro zrušení režimu SLI pro spřažení více karet. Na kartě tak konektor pro nové HB můstky budete hledat marně. Napájení si potom vystačí s jedním přídavným 6pinem. TDP je u GTX 1060 nastaveno na 120 W.

Bitva o střední třídu

Vzhledem k rozdílným postupům v případě Nvidie a AMD při vydávání karet nové generace, jsme doposud neměli možnost přímého srovnání. Až nyní se obě společnosti potkaly ve střední třídě, která bývá tradičně nejzajímavější.

Embargo na testy a recenze vypršelo zároveň s uvedením do obchodů, tudíž se internet během úterý a středy zaplnil především srovnávacími testy referenčního modelu Founders Edition. Zároveň však několik specializovaných redakcí vyzkoušelo také první nereferenční model MSI GTX 1060 Gaming X, případně model od výrobce Palit:

GTX 1060 Founders Edition:
ArsTechnica, ComputerBase (DE), Guru3D, HardwareCanucks, HotHardware, Hexus, KitGuru, LegitReviews, PCPerspective, PCWorld, Phoronix, Polygon, TechPowerUP, TechSpot, Tom's Hardware, TweakTown

MSI GTX 1060 Gaming X:
ComputerBase (DE), Eteknix, GamerNexus, Overclockers, ReviewStudio

Palit GTX 1060 Super JetStream:
ComputerBase (DE), HardwareUnboxed (video)

Asus GTX 1060 Strix:
XFastest (Čína)

DirectX 11 pro zelené

Výsledky zahraničních testů dokázaly to, o čem se v diskuzích vedou spory již dlouhé měsíce. Nvidia získala náskok mezi aktuálními hrami, které využívají nízkoúrovňové API DirectX 11. Ve většině titulů, v nichž testování proběhlo, vyznívá výkon lépe pro model GTX 1060.

1060.021-980x720.pngbf4_1920_1080.pngGTX-1060-REVIEW-61.jpg
mor1.pngtomb-raider.jpguntitled-36.png

U her jako je GTA V nebo Fallout 4 se jedná o značné rozdíly v desítkách procent. Méně potom zástupce AMD ztrácí v případě Far Cry 4, The Division nebo ve třetím Zaklínači. Zcela spolehlivě se nedá říci, jaký vliv má na deficit AMD nastavené rozlišení. Ve většině případů dojde s přepnutím z Full HD do 2 560 × 1440 ke zmenšení rozdílu mezi kartami, což může mít na svědomí širší sběrnice a o 2 GB větší paměť v případě RX 480. Na druhou stranu najdeme i výjimky, jako je již zmíněné GTA V, kde se zvýšením rozlišení dojde k dalšímu propadu výkonu AMD.

V DirectX 11 tak podává model GTX 1060 velmi podobný výkon jako referenční GTX 980 minulé generace. Obě karty bohatě vystačí na hraní ve Full HD bez většího omezování detailů. K tomu bude třeba sáhnout při používání ve 1440p – záležet potom bude na konkrétní hře, zvolené grafice a ta tom, jak si s hrou poradí.

RX 480 jako výhled do budoucna?

V kterékoliv čtenářské diskuzi týkající se nových grafik v posledních měsících byly nejpozději ve třetím příspěvku zmíněné dvě technologie – DirectX 12 a asynchronní shadery. Právě zde totiž dochází k vyrovnání či překlopení výkonu na stranu AMD a jednalo se tedy o nejčastější argumenty červeného tábora.

ashes1.pnguntitled-2.pnguntitled-5.pngRoTRDX12_1920x1080_OFPS.png
Srovnání výkonu v různých hrách

Z aktuálních titulů podporují nové API například Ashes of Singularity, Rise of Tomb Raider, Quantum Break nebo Hitman. Ve většině případů se průměrné snímkovací frekvence liší o jednotky procent ve prospěch AMD, opět zde však najdeme výjimky jako je Hitman, kde je rozdíl větší. Naopak například v Rise of Tomb Raider má i přes použití DX12 navrch GTX 1060.

I v tomto případě platí, že se zvětšením rozlišení se rozdíl mezi kartami zmenší – tentokrát však dotahuje Nvidia. Rozdíly při použití DirectX 12 však nejsou tak razantní jako v případě předchozí verze.

Dalo by se tedy spekulovat, zda může být RX 480 vhodnou kartou pro budoucí hry. Zatím však nikdo nedokáže spolehlivě říct, jak bude nový DirectX přijat mezi vývojáři a jak rychle budou jeho podporu implementovat. I díky příchodu Vulkanu jen stěží budeme moci za nějaké dva roky pozorovat nějakou převahu DX12.

Pokud se však budeme věnovat pouze aktuálním hrám s DX11 a dejme tomu výhledu na dalších 24 měsíců, GTX 1060 má minimálně v případě výkonu navrch. Místy to může být značný rozdíl, u některých titulů se jedná o nepatrný náskok.

Provozní vlastnosti? Nic nového

Spotřeba, teploty a související hluk. To jsou parametry, které hned po grafickém výkonu zajímají většinu potenciálních zákazníků. V souboji střední třídy nové generace se toho však příliš nezměnilo. Nvidii se povedlo čip GP106 navrhnout efektivněji než Polaris 10 v případě AMD. Při zátěži osciluje rozdíl ve spotřebě kolem 30-40 W, což v případě intenzivního hraní nemusí být zrovna zanedbatelná hodnota.

GTX-1060-REVIEW-90.jpgspotr.jpg

Ke spotřebě se také vážou teploty jádra, pamětí a z toho plynoucí hluk použitých ventilátorů. Ačkoliv bude zajímavější porovnávat spíše nereferenční modely, které budou častějším artiklem v nákupních košících, zatím máme porovnání pro referenční Founders Edition a RX 480.

I kvůli vyššímu příkonu se v zátěži ventilátor modelu AMD musí roztočit o 200-300 otáček za minutu víc, a tak je také o něco hlučnější. Stále se však jedná o rozdíly v jednotkách dBA, které můžeme považovat za bezpředmětné. Jak už ale bylo zmíněno, teploty a hlučnost u referenčních modelů nejsou tím nejdůležitějším parametrem, ty mohou být značně ovlivněny zvoleným chladicím systémem jednotlivých výrobců u nereferenčních modelů.

Ceníková válka

Nvidia u karet generace Pascal zvolila strategii s modely Founders Edition a nejinak tomu je u GTX 1060. V českých e-shopech ji zatím nenajdete, vadit to však může pouze fanouškům referenčního vzhledu. V nabídce se postupně objevují modely jednotlivých výrobců, kteří vydávají nejlevnější karty se základními takty a vlastním chlazením za 7 600 Kč. Referenční Founders Edititon potom vyjde na webu Nvidie na 275 liber, téměř 9 000 Kč. Jednoznačně tedy doporučujeme nákup některého z modelů partnerských výrobců.

V případě levných modelů se jde o velmi dobrý poměr ceny, výkonu a také příkonu. AMD zde bude ztrácet minimálně do doby, než se do nabídky obchodů dostanou nereferenční modely, které by teoreticky mohly stát méně než aktuální referenční RX 480 začínající na 7 800 Kč.

Vítězem první bitvy o střední třídu je tedy Nvidia s modelem GTX 1060. Ačkoliv rozdíly nejsou nijak velké, minimálně v aktuálních hrách podává vyšší výkony, nabízí lepší provozní vlastnosti a ceny základních modelů začínají na nižších částkách.

Diskuze (66) Další článek: Skype dokončuje přechod do cloudu, běžné počítače uživatelů už nefungují jako stěžejní uzly

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,