Rozhovor s Petrem Ondráškem, Veletrhy Brno: Má dnes Invex vůbec smysl?

Využili jsme tiskové konference k tandemu veletrhů Invex a Digitex k položení několika doplňujících otázek Petru Ondráškovi, vedoucímu manažerovi projektu obou akcí. I přesto, že vládla uvolněná atmosféra, na kritiku některých nešvarů veletrhu jsme nezapoměli.

Rok 2006 přinese nejen Brnu veletrh Invex s pořadovým číslem šestnáct. Jak dlouho trvá zorganizování celého veletrhu tohoto rozměru a co příprava samotná obsahuje?

Veletrh je organizován v pětičlenném týmu lidí, přičemž celá organizace pro nás nikdy nezačíná a nikdy nekončí s termíny veletrhu, ale je prakticky kontinuální. Již před veletrhem 2006 probíhá jednání s vystavovateli o veletrhu v roce 2007. Jinak se to ani realizovat nedá, protože spektrum aktivit, které děláme, nám jinou možnost nedovoluje.

Jelikož každý ročník veletrhu má své odborné zaměření, tak během prosince a ledna formulujeme projekty, tvořící doprovodný program veletrhu. Součástí přihláškové dokumentace je tak již výčet projektů, které budou realizovány ve spolupráci s partnery a vystavovateli. Tyto projekty na příští ročník se právě upřesňují během veletrhu a následně po něm.

Přiznám se, že to ale není úplně jednoduché, protože tento způsob nám nedává takovou možnost pružné reakce, jak bychom si představovali. Celá řada věcí se pak díky tomu realizuje obtížně. Proto spolupracujeme s odborníky v jednotlivých segmentech a upřesňujeme s nimi doprovodný program. Vlastními silami bychom toho v takové kvalitě nedosáhli.

Ing. Petr Ondrášek, 31 let

Zkušenosti v oboru informačních
technologií získával v komunikační agentuře při přípravě marketingových
aktivit pro přední české IT společnosti. Do společnosti Veletrhy Brno přešel z akciové společnosti Aeon, kde působil v pozici marketingového manažera. Od roku 2003 působil jako PR manažer a tiskový mluvčí veletrhu Invex, a podílí se tak na tvorbě svého třetího invexového ročníku, letos v
nové roli vedoucího manažera veletrhu. Hraje závodně házenou, za svou
nejoblíbenější knihu a film uvádí shodně tolkienovskou trilogii. Fandí hokeji, taiwanské nezávislosti a IT veletrhům, ale ten brněnský si bohužel jako návštěvník prý neužije.

Proč bych vlastně měl jako člověk zajímající se o IT navštívit Invex? Všechno stejně dříve najdu z pohodlí domova na internetu.

To je takový mýtus, který byl hodně populární na konci devadesátých let. Ale praxe rozhodně ukázala, že internet není ohrožením pro veletrhy. A to se ukazuje stále více, protože při inflaci informací, která nás neustále zavaluje, je internet skvělý zdroj informací pro okamžité použití. Aby si člověk ale vytvořil názor či nějakou přesnější představu, potřebuje kontakt se samotnými lidmi a produktem.

Úkolem veletrhu je proto především dávat lidi dohromady. A Invex je skvělým setkáním IT komunity. Produkty, které jsou na veletrhu vystaveny, řada návštěvníků již zná, ale je tady možnost potkat se s lidmi okolo produktů a doslova si produkt osahat.

A proč bych měl jako člověk nezajímající se o IT navštívit Invex? Kde i laik může na Invexu nalézt svou přidanou informační hodnotu?

To si myslím, že je stále zřejmější v realizaci, jakým způsobem koncipují naši vystavovatelé stánky. Je zde kladen důraz na přidanou hodnotu v prezentační části. Kromě toho vystavovatelé využívají i našich projektů, které mají zpravidla edukativní rozměr.

Podívejte se např. na Fotoarénu, kde jsou digitální fotoaparáty, o kterých vám produktový manažer řekne přesné informace. Ale vedle toho právě zmíněná Fotoaréna nabízí poměrně nekompromisní srovnání nejprodávanějších modelů na typizované fotografické scéně. Návštěvník si tak odnáší osobní zkušenost, kterou nezíská v obchodě ani při návštěvě samostatných expozic. To je podle mne pro koncového uživatele unikání příležitost.

A nemusím mluvit jen o oblasti digitální fotografie. Podobně mohu vzpomenout oblast IP telefonie, která je opředena celou řadou mýtů. Tudíž celý pětidenní program, který má návštěvník možnost zhlédnout, je převážně věnován edukaci koncového spotřebitele.

Návrat Invexu do tradičního termínu začátku října souvisí pouze s návratem MSI do původního termínu po loňském experimentování s termíny veletrhů? Nebo se jedná o čistě prozaické řešení?

Pro nás je tohle jednoznačně nejlepší termín, což se ukazuje na diskuzích se všemi vystavovateli. Právě v loňském roce jsme proto poměrně dlouze zjišťovali preference jednotlivých firem.

Přesto je pravdou, že v oblasti spotřební elektroniky se objevují i názory o přesunu termínu na září. Na druhou stranu drtivá většina firem dnes preferuje tento říjnový termín. A to z toho pohledu, že se jedná o náběh posledního kvartálu, což je pro firmy důležité z hlediska nastartování klíčového obchodního období roku. Proto se v BVV snažíme o to, abychom tento termín udrželi. Navíc pozitivní čísla veletrhu nám pomáhají v rámci vystavovatelského kalendáře daný termín udržet.

Před deseti lety tvrdila větší část vystavovatelů, že Invex jim nic nepřinesl a příště již nepřijedou. Přesto většina přijela, ale i tak tvrdili to samé. Jak si to vysvětlujete?

Záleží asi, jak komu to říkají. Je to takový folklor, ale nemyslím si, že by to byl převažující názor. Lidé se scházejí u příležitosti nějaké akce a v tu chvíli je poměrně dobrým tématem něco kritizovat.

Rozhodně není ale všechno tak černobílé a u každé akce se ne vždy musí vše podařit. Veletrh je prostě velký cirkus, ve kterém se ne pokaždé vše povede na sto procent. Z tohoto pohledu je vždycky co kritizovat. Na druhou stranu užitečnost veletrhu se ukazuje dlouhodobě.

Jsem přesvědčen, že jedno velké IT setkání v rámci roku je důležité pro celou komunitu nejen z obchodního pohledu, ale i z pohledu společenského.

Pro vystavovatele je dnes Invex téměř stejně nákladný jako CeBit. Nemyslíte si, že je to vzhledem k domácím podmínkám pro mnoho firem nepřekonatelná finanční bariéra?

Tohle určitě není pravda. CeBit je výrazně dražší než my. Z pohledu českých firem to zkresluje fakt, že mají část nákladů dotovanou prostřednictvím CzechTradu. Proto mnoho z nich říká, že za obdobné peníze zrealizuje západní veletrh.

Invex není dotován, ale přesto rozhodně nelze říci, že by byl pro české firmy dražší. Naopak. Pokud započtete ještě náklady na režii, cestovné a stravné, tak potom ta efektivita je opravdu někde jinde.

Invex dnes lidé chápou spíše jako IT společenské setkání a Digitex jako spotřebitelský veletrh. Dívá se na to BVV stejně?

Určitě jdeme tímhle směrem. Myslím si, že synergie tohoto dvouveletrží je zdravá, protože nejen velký obchod je důležitý. A v každém z nás je určitě kousek toho fandovství do spotřební elektroniky. Navíc spotřební elektronika je součást našeho života.

Hlavním tématem letošního Invexu jsou informační systémy a informační bezpečnost. Neodpustím si ale vtíravou otázku: Není to v roce 2006 trochu pozdě?

Pořád je to jedno z klíčových témat. Když se podíváte na strukturu veletrhu v minulých letech, tak naprosto dominují témata podnikových informačních systémů. V tomhle směru může Invex dobře obstát vůči evropské konkurenci.

Je zde nabídka těch nejsilnějších firem v oblasti podnikových informačních systémů, podpořená účastí např. zajímavých německých subjektů. Z pohledu velikosti trhu a velikosti veletrhu je určitě nabídka podnikových informačních systémů přínosná. A pořád se jedná o jedno z klíčových témat.

A informační bezpečnost je bezpochyby aktuální, protože dnes je zhruba osmdesát procent počítačů napadeno virem. Je to i zde taková zdravá ukázka synergie nabídky pro firemní sektor i pro koncové uživatele. Stánky vystavovatelů s bezpečnostním SW budou jistě obleženy jak podnikateli, tak i koncovými uživateli. To je jeden z důkazů mnou zmíněného segmentového průniku.

Uvažuje se o vhodném formátu pro zveřejnění informací z odborné doprovodné části veletrhu Invex, která probíhá oddělena od laické veřejnosti?

Je pravdou, že zde narážíme na omezenou kapacitu sálů. Konference konané během pondělí a úterý jsou v tuhle chvíli již plné. My se snažíme s redakčním týmem připravovat zpravodajství a se zástupci médií výstupy z konferencí.

Pro letošní rok však máme jednu novinku, a to možnost vysílat některé konference přímo živě na internetu. Takže i tímto otvíráme bránu těm lidem, kteří se na veletrh nebo konkrétní vytipovanou konferenci nedostanou.

Spolupráce BVV a GTS Novery z hlediska pokrytí WiFi signálem pro připojení k internetu se vloni osvědčila. Kdy se ale dočkají bezdrátového připojení k internetu i řadoví návštěvníci za své vstupné?

Letos se již dočkají, i když ne v ceně vstupného. Na pokladnách budou k dispozici vouchery, takže každý z návštěvníků si může koupit kredit na WiFi. Prodávané vouchery budou jednodenní a týdenní.

Dle předpokladu nejen loňský ročník doslova přehltili telekomunikační operátoři. Lze podobnou situaci očekávat i letos?

V letošním roce máme celou řadu návratů, ale i jeden významný odchod ve firmě T-Mobile. Naopak hodně bude vidět Telefónica O2, jelikož bude vystavovat pod novým názvem.

Vedle toho je ale potřeba upozornit na malé operátory, které koncentruje pavilon F v rámci projektu VoIP and Broadband Expo.

Celý pavilon E má být věnován digitální televizi. Dostane se ale opravdu těch správných informací všem, od běžných uživatelů až po opravdové odborníky?

Celý pavilon nebude jen o digitální televizi. V rámci projektu MediaHall bude věnována médiím i třídílná expozice o historii, současnosti a digitalizaci médií. Současnost bude hlavně o prezentaci studií, které zde bude mít Český rozhlas, Česká televize, TV Nova, nebo i třeba naše Brněnská metropolitní televize.

My jsme tímto nechtěli vytvořit prostor pro prezentaci jednotlivých značek, ale prostor, který bude sloužit právě k tomu, aby jednotlivý návštěvník, i ten laický, získal informace. Je zde proto nabídka všech pěti vysílacích technologií a centrem tohoto prostoru bude i informační středisko, kde lidé získají informace od Českého telekomunikačního úřadu. Navíc zde bude i prezentace digitálního domova, ve které návštěvník uvidí řadu zajímavostí z hlediska digitalizace televizního vysílání.

Pro mladé i zkušenější byla zcela určitě velkým přínosem výstava historie počítačů, kterou jako partner BVV zaštítil Computer Press. Plánujete něco obdobného i pro letošní ročník?

V loňském roce vlastně uplynulo pět let, co taková výstava vznikla jako doprovodná akce. Letos ji neděláme, ale věřím, že ji budeme moci realizovat v budoucnosti. Neplánujeme ji organizovat každý rok, ale uvažujeme o pětiletých cyklech.

Digitex s nárůstem vystavovatelů spotřební elektroniky zvýšil návštěvnost veletrhu. Neubere ale převaha prodejních stánků a školní mládeže paradoxně na solventnosti Invexu?

Pro nás je důležité stanovit si cestu tak, abychom dokázali vymezit nabídku pro koncové uživatele do konkrétních pavilonů a tu odbornost zajistit v invexových pavilonech. Areál je poměrně velký a tak nám to dobře umožňuje.V letošním roce by se tak areál dal téměř rozdělit jedním řezem. Rozhodně se nám ale neosvědčilo stavět mezi veletrhy nějaké ploty. V roce, kdy byl realizován projekt ComeInFuture, se ověřilo, že to nebyla tak úplně dobrá cesta.

Invex i do budoucna chceme profilovat do odbornosti, k čemuž přispívají i doprovodné projekty a konference. A vedle toho má smysl vymezit nabídku pro domácnosti.

Minulý rok jste si postěžoval, že vám na Digitexu citelně chyběly v oblasti spotřební elektroniky i high-end produkty. Letos podle dostupných informací bude top segment již zastoupen mnohem více. Neplánujete tak nepřímo začít konkurovat pražské výstavě High-End?

Je pravda, že Praha v tomto segmentu skýtá asi silnější potenciál zákazníků. Na druhou stranu zástupci firem v tomto segmentu vnímají, že i rozšíření povědomí o produktech tímto způsobem je pro ně zásadní. A to i k masám, které si tento výrobek nakonec nikdy nekoupí. Obdobnou analogii lze nalézt třeba i v automobilovém průmyslu.

Většina odborné veřejnosti není příliš spokojená s neklesajícím množstvím školáků lovících reklamní materiály i v odborných dnech. Proč se BVV stále nedaří oddělit odborné dny a dny pro veřejnost?

My jsme udělali v loňském roce krok, který znamenal otevření veletrhu již druhý den koncovým uživatelům. Když se ohlédnu zpátky, tak to nebylo dobře. V letošním roce zachováváme dva odborné dny. Na druhou stranu veletrh Digitex potřebuje i koncového uživatele bez ohledu na věk. Proto rozhodně nechceme jít nějakou cestou zákazů. Rozdělení režimu na veletrhu je proto především formou koncové ceny vstupenky.

Nám se v loňském roce podařilo vyvrátit jeden mýtus. O nás se často psalo, že zvyšujeme návštěvnost veletrhu zájezdy školáků. V loňském roce jsme díky souhře okolností obsadili termín v době, kdy byl státní svátek a školní prázdniny. Během veletrhu nebyl na parkovišti skoro jediný autobus, a přesto byl areál zaplněn množstvím mladších návštěvníků. A zde se potvrdila skutečnost, že školní návštěvnost není záležitost, kterou bychom plánovali.

Na druhou stranu jsme rádi, že veletrh je pořád tak populární a přináší zajímavé informace i pro člověka, který k nám zavítá za zábavou. Já bych proto mladého člověka tolik nepodceňoval, protože ve finále bude on ten cílový zákazník.

Je obecným pravidlem, že budoucnost veletrhu je v doprovodném programu. Bude se BVV i nadále spoléhat výhradně na partnery nebo připravujete vlastní koncepční doprovodný program?

Já nemohu tvrdit, že bychom se spoléhali výhradně na partnery. Je nutné zde akcentovat, že my s celou řadou programů sice sami přicházíme, ale vždy pro ně hledáme partnery. Veletrh sám o sobě je skutečně realizován v pěti lidech, kteří mají na starosti jednotlivé obory. A tedy upřímně řečeno, vzhledem k množství doprovodného programu je ani nejsme schopni sami zorganizovat.

Tímto způsobem tak i komunikujeme s jednotlivými vystavovateli, aby využili veletrh jako platformu pro prezentaci jednotlivých témat. Je potom na rozhodnutí vystavovatelů a médií, jestli naši poptávku vyslyší a rozhodnou se na tom s námi spolupracovat.

Co si nenecháte ujít vy osobně?

Osobně se hodně těším na projekty Technologie a Design, jelikož v loňském roce se tohle příliš nepodařilo. Bylo to pro mne osobním zklamáním. V letošním roce spolupracujeme s kolegy z veletrhu nábytku a tak bude k vidění, i sezení, sedačka, kterou má ruský prezident Putin. Je to sice věc, která jde tak trochu mimo IT, ale člověk technického zaměření má jistě radost i z věcí mimo svůj obor.

Další záležitostí je galerie fotek, z které mám velmi velkou radost. A to ať již se jedná o galerii ve spolupráci s Digifoto nebo známou galerii ve vlaku Leica, která musela opustit prostory Pražského hradu. Tyto kulturní záležitosti pak veletrhu přidávají onu třešničku na dortu, takový ten puntík pro krásu.

Je nyní prezentovaný koncept veletrhů Invex/Digitex dlouhodobý, nebo se již připravuje nová inovace či změna rámce těchto veletrhů?

Pro nás prakticky od roku 2003 bylo klíčovým slovem slovo změna. Právě v roce 2003 jsme nastoupili na cestu segmentace podle cenových skupin. Proto tehdy došlo k rozdělení veletrhu Invex na Business, Classics, Home a Game. Vše ale vyvrcholilo až se vznikem samostatného veletrhu Digitex.

Snažíme se tak rozptýlit ten úzus, že veletrh Invex je o počítačích, protože veletrh Invex je o řešeních a veletrh Digitex je o nabídce pro domácnosti. Tohle je cesta, která je pro nás stabilní.

Jsme si vědomi, že změn již bylo v tomhle směru příliš mnoho, respektive ta změna byla v krátké době opravdu veliká. Proto každoroční změna bude v tuto chvíli jen obsahová.

Jakou zajímavost byste našim čtenářům na závěr doporučil?

Ve spolupráci s pivovarem Starobrno se bude v sedmnácti hospodách v Brně točit Digitální invexové pivo. A byl bych rád, kdyby i třeba takováto akce posloužila samotnému konceptu Invexu jako společenskému setkání.

Určitě si přečtěte

Články odjinud