Rozhovor s Petrem Ondráškem, Veletrhy Brno: Digitex letos výrazně narostl

S pozvánkou na letošní Invex a Digitex v Brně přichází Petr Ondrášek. V rozhovoru mimo jiné prozradil, na jaké změny se mohou letos návštěvníci obou veletrhů těšit.

Tak jak se vám připravují letošní Invex a Digitex?

Kromě obvyklých starostí, které provázejí současné potvrzování ploch v pavilonech, je to touto dobou také radostná práce. Před rokem jsme se pustili na neznámou cestu a podařilo se nám udělat nový veletrh Digitex. Z něho mám opravdovou radost, jasně jsme vymezili nabídku pro návštěvníky a nezklamali důvěru, kterou nám dali hned v prvním ročníku zástupci značek typu Epson, Canon, Fujifilm, Sony nebo Olympus a další. Dnes už mohu říct, že se tyto značky po roce na Digitex vracejí a s nimi přicházejí další velké firmy, které v Brně dosud chyběly a potvrzují velký potenciál segmentu spotřební elektroniky, která nám obsadila další pavilon navíc.

Největšími návraty co do jména a pronajaté plochy jsou především Novell nebo Hewlett-Packard. Koncentrace nabídky pro koncové uživatele do Digitexu dobře slouží také profilaci profesionální náplně Invexu se zaměřením na malé a střední podnikání. Rádi bychom tak navázali na to dobré, co se nám vloni podařilo.

Nabízí se ale otázka, co se vám tedy v loňském roce nepovedlo?

Ing. Petr Ondrášek, 31 let

Zkušenosti v oboru informačních
technologií získával v komunikační agentuře při přípravě marketingových
aktivit pro přední české IT společnosti. Do společnosti Veletrhy Brno přešel z akciové společnosti Aeon, kde působil v pozici marketingového manažera. Od roku 2003 působil jako PR manažer a tiskový mluvčí veletrhu Invex, a podílí se tak na tvorbě svého třetího invexového ročníku, letos v
nové roli vedoucího manažera veletrhu. Hraje závodně házenou, za svou
nejoblíbenější knihu a film uvádí shodně tolkienovskou trilogii. Fandí hokeji, taiwanské nezávislosti a IT veletrhům, ale ten brněnský si bohužel jako návštěvník prý neužije. Je svobodný.

Mrzí mne, že se nám hlavně nepodařilo dotáhnout do konce některé projekty. Největší zklamání bylo z toho, že na veletrhu o spotřební elektronice chyběly high-endové produkty. Proto jsme už letos na jaře společně s veletrhem bydlení Mobitex realizovali projekt Technologie & Design, který bude v rozšířeném pojetí ke zhlédnutí na Digitexu v pavilonu A1.

Na něm se představí nejen špičkové značky spotřební elektroniky, sestavy od firem jako Bowers & Wilkins, Denon, Rotel, ale také třeba český výrobce Acoustique Quality. K vidění bude špičková elektronika ve spojení s dobře designovaným vybavením domácnosti za desítky milionů korun.

Možná se ještě něco nepovedlo. Mně jako novináři třeba citelně chyběl v loňském roce druhý odborný den.

Všechno zlé je k něčemu dobré, minimálně proto, že se z toho můžeme poučit a tuto chybu do budoucna neopakovat. Zároveň se nám loni díky termínové kolizi s prázdninami před státním svátkem definitivně podařilo vyvrátit onen mýtus, že nejvýznamnější část návštěvníků tvoří organizované školní zájezdy. Ve středu, první den školních prázdnin, kdy nebyl na veletrhu ani jeden školní zájezd, se v areálu pohybovalo skoro třicet tisíc návštěvníků.

Pojďme se ale raději podívat na letošní rok. Jaké bude hlavní téma letošních veletrhů?

Záleží jak pro koho. Srdce Invexu bude znovu koncentrováno kolem témat podnikových informačních systémů a informační bezpečnosti. Výrazně budou vidět telekomunikace a IPTV, vysoká podpora širokopásmového připojení a jeho obsahu, včetně IP telefonie. Svou premiéru pod novým názvem bude mít Telefónica O2. Naopak ten, kdo by čekal třeba nástup nového virtuálního operátora, jak se ještě nedávno spekulovalo, si bude muset počkat.

Digitex opět představí vývoj v digitální fotografii a tisku. Hitem budou zejména nové digitální zrcadlovky a další novinky, které světoví hráči představí v evropských premiérách koncem září na německé Photokině a následně přivezou do Brna. V oblasti hardwaru upozorním třeba na představení nové řady osobních notebooků. Zastoupeny budou nejprodávanější značky v satelitní navigaci. Atraktivní podívanou přinese už zmíněný tematický projekt Technologie & Design.

A co DBTV?

To je samostatná kapitola. Letos a příští rok se bude lámat trh. Pět procent obyvatel je rozhodnuto zařídit si příjem digitální TV hned, jak to bude u nich technicky možné. Dvacet pět procent bude čekat až do roku 2012, kdy bude pozemní vysílání nekompromisně ukončeno, a o zbylých sedmdesát procent trhu se bude bojovat právě teď. Také státní administrativa spouští od září rozsáhlou informační kampaň k problematice digitální TV. Očekáváme, že živá diskuse se rozproudí i v říjnu na výstavišti.

Myslím, že nabídka, kterou v této oblasti chystáme letos v rámci pavilonu E, bude pro běžné návštěvníky nejen velmi atraktivní podívanou ohledně práce médií obecně, ale především jim přinese zásadní informace o vývoji a budoucnosti digitálního vysílání a nabídce různých technologických přístupů DBTV. Od terestrického vysílání, přes satelit, kabel až po IP televizi nebo nabídku mobilního operátora.

Jaké výrazné koncepční změny tedy letos přinášíte?

Máte pravdu, že slůvko „změna“ bylo za poslední roky od nás slyšet poměrně často. Za poslední dva nebo tři roky jsme udělali obrovský posun ve směřování a nabídce veletrhu. Jeden Invex nebyl schopen pokrýt diametrálně odlišná přání a cíle různých skupin vystavovatelů, proto bylo důležité nabídnout nejen oborové členění, ale také členění podle cílových skupin návštěvníků a nové specializované projekty zaměřené na trendové věci.

Zásadním třeskem potom bylo v loňském roce etablování nového veletrhu pro spotřební elektroniku a digitální zábavu. Digitex vymezuje nabídku pro koncové uživatele a navíc otevírá výstaviště pro nové firmy, kterým Invex ve své „profesionální“ orientaci neseděl.

Takže model loňského roku? Předpokládám ale, že přicházíte jako každoročně s nějakou inovací…

Přicházíme s inovacemi na osvědčené koncepci dvou veletrhů a silné podpory konferenčního programu a specializovaných projektů. Tou nejzásadnější budou speciálně zaměřené dny, které návštěvníkům i firmám umožní svou přítomnost či načasování prezentace směřovat do určitého data.

Je naplánováno následující rozdělení. Pondělí 9.října: „Den státní správy a samosprávy“, úterý 10.října: „Den aplikovaných informačních technologií v oblasti průmyslu a služeb“, středa 11.října: „Den prodejního řetězce informačních technologií, spotřební elektroniky a ostatních podnikatelů v oblasti ICT“, čtvrtek 12.října: „Den veřejného sektoru v oblasti školství a zdravotnictví“ a pátek 13.října: „Den příležitostí pro mladé“.

To ovšem neznamená, že by v dalších dnech spjatá témata nebyla vůbec. Budou, nicméně vybrané dny budou vždy určitým vyvrcholením. 

Jak se vám daří oddělit Invex a Digitex? Z mého pohledu některá témata splývají.

Jistě jsou některé obory, které mají přesah mezi oběma veletrhy. Typicky je to třeba GPS navigace nebo IP telefonie v projektu VoIP and Broadband Expo. Důležitá je ovšem struktura. Invex se profiluje jako veletrh zaměřený na sektor malého a středního podnikání, jako veletrh pro profesionály využívající ICT pro svůj byznys. Proto je při něm největší přehlídka franchisových systémů, proto na něm vystavují banky, proto jsme loni měli zahajovací konferenci o financování podnikání s místopředsedou vlády.

Digitex znamená pro velké hráče na trhu možnost přímého kontaktu se zákazníkem, kterého znají jen z výzkumů. Je to úžasná příležitost pro osvětu, evangelizaci a nakonec pro přímou podporu prodeje jejich produktu.

Návštěvníků je na podzim v Brně tradičně velké množství. Jaký je nyní poměr mezi Invexem a Digitexem?

Z hlediska výstavní plochy je pro letošní rok poměr 8:4. Osm pavilonů zabere Invex a čtyři Digitex. Na druhou stranu logicky 75 % návštěvníků přijde na Digitex. Očekávaných 130 tisíc bude téměř na hranici kapacity areálu. Chceme oslovit nové návštěvníky, pro které byl Invex jen ten veletrh „o počítačích“, protože Invex dnes není „o počítačích“. Pro ně máme Digitex s celou plejádou spotřební elektroniky a digitálních hraček, z nichž některé nemají šanci v běžném obchodě vidět, a už vůbec ne vyzkoušet.

Počkejte, tvrdíte-li, že Invex už tedy není vůbec o počítačích, chce to nějaké vysvětlení.

Částečně samozřejmě trochu pořád ano, ale veškeré informační technologie jsou jen prostředkem. Invex je především veletrh o řešeních pro firemní sektor, pro vystavovatele, kteří jsou schopni přemýšlet o zákazníkově podnikání, jeho příležitostech a hrozbách. Při letmém pohledu na celý konferenční program uvidíme, že se téměř všude bavíme o souboru komplexních řešení pro různé skupiny zákazníků – od podnikatelů, přes školství, zdravotnictví až po města a obce.

Dobrým příkladem je druhý ročník konference CIPR za účasti osobností českého průmyslu a ředitelů velkých podniků nad samotnými přínosy ICT na příkladu velkých projektů Ness ve Vítkovicích, Cisco Systéme v DHL nebo IBM v Plzeňském Prazdroji. Právě konference CIPR je tím, co nám v minulosti chybělo. Praktické prezentace úspěšných řešení na nejvyšší úrovni jsou něčím, co může výrazně pomoci nejen samotnému oboru ICT, ale zejména těm, jimž má sloužit. Tedy samotným uživatelům z nejrůznějších oblastí.

Jak se ale díváte na fakt, že doba převahy velkých patrových expozic je pryč? Předpokládám, že tomu letos nebude jinak.

Asi ano, ale to má dvojí rozměr. Velké společnosti mají stále zájem na udržení image a dobře vědí, jak naložit se svými rozpočty na atraktivní expozice. Na druhou stranu je řada firem, hlavně z klasické IT branže, které musely jít cestou úspor a my podobné klienty rozhodně nijak nezatracujeme. Naopak. Snažíme se i jim maximálně vyjít vstříc a nabídnout celou škálu nízkonákladových forem účasti v rámci tematických projektů nebo konferencí.

Troufám si říct, že naše nabídka v tomto směru je více než zajímavá. Firmám nabízíme speciální balíčky zahrnující služby od zaškolení marketingových pracovníků, přes společnou sdílenou reklamu za velmi výhodných podmínek až po pomoc při oslovení návštěvníků. Zvláště atraktivní je tato nabídka pro firmy, které se budou letos účastnit poprvé. Dále bych připomněl naši aktivitu férové hotely s garancí výhodných cen ubytování.

Doba bezbřehého rozhazování je dávno pryč a došlo ke zřejmé racionalizaci nákladů ve všech směrech. Dokumentují to poslední čísla – sice méně pronajaté plochy na stánky, ale větší počet vystavujících firem. Já osobně tohle považuji za pozitivní trend. Veletrh je především místem setkávání lidí s lidmi a navíc marketingovým nástrojem jako každý jiný a věřím, že bude nadále dobře sloužit stále většímu počtu vystavovatelů.

Chcete našim čtenářům na závěr něco popřát?

Dobrou informovanost.

Určitě si přečtěte

Články odjinud