Rozhovor s distributorem: Michal Fajtl, obchodní ředitel Libra Electronics

Více než hodinový rozhovor přinesl řadu zajímavých informací – expanze na východní i západní trhy, hospodaření firmy, obchodní kanály, prodej vlastních notebooků. To vše je Libra dnešních dnů.

První otázka bude směřovat k hospodářským výsledkům vaší společnosti. Co stálo za vaším loňským úspěchem?

Abych to napřed sesumarizoval: LIBRA Electronics utržila v loňském roce 2,380 miliardy korun, což je zhruba 17% nárůst oproti roku 2001. Jedním z mnoha prvků, které stály za tímto nárůstem, je zavedení nového informačního systému na začátku loňského roku, který nám umožnil snadnější správu všech našich obchodních aktivit. Dalšími prvky jsou nové aktivity, které jsme rozběhli v roce 2002 – mezi ně patří konkrétně například projekt notebooků, patří mezi ně také projekt nové speciální komunikace s řetězci, pro níž jsme vybudovali novou divizi a dále také třeba rozběh rumunské pobočky, kde je prozatím obchodní zastoupení, ze kterého by se během tohoto roku měla stát plnohodnotná společnost.

Michal Fajtl

V nedávné době se objevily informace, že plánujete expanzi také do Velké Británie a Nizozemska…

Tady bych pořadí otočil – na prvním místě je Nizozemsko, potom až Velká Británie. Model těchto expanzí je podobný rumunskému příkladu. V případě těchto expanzí nám jde především o načerpání správných dat o legislativě a fungování EU v této oblasti (vzhledem k našemu vstupu). Dále také máme v těchto teritoriích mnoho exportních partnerů – spolupráce s nimi bude snazší prostřednictvím místního obchodního zastoupení. V Nizozemsku už zastoupení otevíráme, v případě Velké Británie je to ve fázi příprav. Vzhledem k tomu, jak se bude vyvíjet jejich bonita, budeme obchodní zastoupení později dále transformovat na vyšší stupeň.

Mohl byste popsat vaši distribuční síť a prodejní kanály, kterých vaše firma využívá?

Co se tohoto týče, jsme firma multikanálová a multiproduktová. Na vysvětlení v krátkosti je to trochu složitější. Našim základním historickým segmentem byla a je spolupráce s dealery v oblasti prodeje PC a PC komponent. Tady máme velmi širokou základnu (zhruba 3000 partnerů), kterou spravujeme přes našich sedm obchodních míst v ČR – přes tato prodejní místa jde drtivá většina distribuce a prodeje PC. Toto je jeden obchodní segment, ve kterém je náš obrat zhruba 1,4 – 1,5 miliardy korun.

V oblasti spotřební elektroniky máme prodejní kanál rozdělen na zhruba tři kategorie: jde o spolupráci se specialisty a řetězci (ty jsou čím dál tím dominantnější na našem trhu), o spolupráci se speciálními samostatnými retailovými partnery a nakonec o spolupráci s velkoobchody. V oblasti spotřební elektroniky spolupracujeme celkem s více než pěti sty partnery, kteří pokrývají celou ČR.

Mohl byste popsat projekt Libra Shop? Je pro vaše partnery účast na tomto projektu povinná?

Libra Shop je dlouhodobý program, jímž pomáháme k identifikaci našich partnerů v jednotlivých regionech. Je to určitá nadstavba spolupráce. V první fázi, pokud náš odběratel směřuje například do oblasti IT, získá status LEO partner, což znamená značkové zastupování naší firmy v oblasti počítačů… Dále, pokud se spolupráce rozšiřuje i do distribučních aktivit, můžeme našeho partnera po vzájemné dohodě posunout do pozice Libra Shop. Libra Shopů je v současné chvíli 23 a předpokládáme v této oblasti další plynulý vývoj. Naše značka podporuje v rámci projektu Libra Shop pozici našich partnerů v regionu.

Další vaší specialitou je nový servisní systém – mohl byste ho v krátkosti popsat?

Jedná se o systém “Bezstarostný servis LEO”. Naši partneři jsou zvýhodněni tím, že vůbec neřeší servisní operace a i pro koncového zákazníka je celý servisní proces mnohem snadnější, protože zákazník přímo komunikuje s jedním servisním centrem a veškeré náklady s reklamací má předem hrazené. Tento servisní systém nám přinesl zvýšení zájmu o značku LEO i zvýšení objemu prodeje. Bezstarostný servis neposkytujeme jen na počítače, v nedávné době jsme ho začali používat i na spotřební elektroniku, což zatím nikdo na trhu dle mých informací nenabízí. Očekáváme od tohoto kroku další zvýšení podílu na trhu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,