Rozhovor s distributorem: Michal Fajtl, obchodní ředitel Libra Electronics

Více než hodinový rozhovor přinesl řadu zajímavých informací – expanze na východní i západní trhy, hospodaření firmy, obchodní kanály, prodej vlastních notebooků. To vše je Libra dnešních dnů.

Podívejme se nyní blíže na vztahy uvnitř holdingu AAC. Jaký je vztah LIBRY k firmě ProCA? Nesoupeříte spolu tak trochu? Nepřebíráte si určitou část trhu?

Historicky je naše vzájemné postavení dané. Je pravda, že v určitých segmentech se potkáváme, protože původní platforma jednotlivých společností byla hodně podobná, ale funguje mezi námi velmi dobrá komunikace a případné náznaky toho, že bychom si mohli někde přímo konkurovat, v rámci této komunikace řešíme. Pro zákazníka to funguje tak, že navenek jsme dvě zcela oddělené společnosti, které nemají nic společného. Co se týče trhu, nevzpomínám si v posledních dvou letech na žádný exces, ke kterému by mezi našimi dvěmi firmami došlo. Abych to shrnul – chováme se jako dvě nezávislé společnosti, ale na určité úrovni řízení spolu komunikujeme a částečně koordinujeme svojí činnost.

Dochází tedy mezi vámi k nějakému rozdělení trhu?

Každá společnost má vlastní marketing, vlastní nákupní a prodejní aktivity a vlastní obchodní strategie, takže v této oblasti nedochází k nějakému zásadnímu přerozdělování. Je pravda, že v posledním roce jsme začali pracovat na určitých synergických projektech – jedním z nich je například naše společná smlouva s firmou Microsoft, která pomáhá jak nám, tak Microsoftu.

Dalším zajímavým vztahem uvnitř AAC je vztah vaší firmy k firmě Vikomt CZ. Jak už jste zmínil, v posledním čtvrtletí loňského roku Vikomt CZ přešel pod LIBRU. Jaké pro to byly důvody?

Abych to upřesnil, Vikomt CZ patřil pod LIBRA Group už v posledních dvou letech. K přímé kontrole LIBRA Electronics nad Vikomtem CZ pak došlo v onom posledním čtvrtletí loňského roku. Majitel AAC z určitých důvodů rozhodl o tom, že Vikomt CZ budeme utlumovat v jejich distribučních aktivitách a LIBRA Electronics dostala tento úkol na starosti. Převzali jsme spoustu věcí, které jsou s tím spojené, mimo komunikaci se zákazníky jsou to například také projekty, jako je značka Monsoon.

Společnost Vikomt CZ v loňském roce vykázala celkem velkou ztrátu - 32,1 milionů korun. Nebude Vikomt CZ přívažkem pro LIBRA Electronics, pokud se týče růstu jejich zisků?

Utlumování Vikomtu CZ se musí projevit v tom, že její efektivita klesá postupně až do záporných hodnot. Pro LIBRA Electronics toto není zásadní problém – odrazí se to spíše na výsledcích celého holdingu. Ovšem tato konsolidace pro nás znamená mnohem lepší fungovaní a efektivitu v budoucnosti. Jsou to věci, které musí proběhnout, i když jsou někdy méně příjemné. Stabilitu LIBRA Electronics tyto záležitosti nijak nepoznamenávají.

Mohl byste popsat důvody, které vaši společnost vedly v roce 1996 k opuštění značky Libra Computers a její nahrazení značkou LEO? Plánujete v rámci LIBRA Group nějakou konsolidaci značek vámi dodávaných počítačů? Například LIBRA Electronics Slovakia stále dodává počítače pod značkou LIBRA PC.

Důvodem, proč jsme opustili v té době značku Libra Computers, bylo to, že v dané fázi vývoje společnosti a v dané době nebylo vhodné mít stejnou značku společnosti spolu se značkou dodávaných PC. V současné době podporujeme hlavně značky, které zákazník zná: ať už se jedná o LEO, Intel, Samsung atd. Ohledně naší podpory značky LIBRA jsou dokončovány v této době určité projekty, co se týče českého trhu. Na slovenském trhu vše funguje bez problémů a není tam v současné době žádný důvod cokoliv měnit. Přidávají se tam další segmenty produktů, které ponesou značku LIBRA, což je vzhledem k jejímu dobrému jménu na tamnějším trhu logické. Na českém trhu v současné době nepoužíváme značku LIBRA v žádném produktovém segmentu.

Tento stav vám tedy vyhovuje?

Zatím nám vyhovuje. Výsledky, které za námi jsou, potvrzují, že naše strategie je správná, ať už se to týče expanze v tržbách, či zvyšování zisku. Uvedení značky LEO na Slovenský trh nepředpokládáme. Jak už jsem naznačil, je spíše pravděpodobné uvedení značky LIBRA u nás.

A jak je to s podporou značek na ostatních trzích?

V exportu do ostatních zemí dlouhodobě podporujeme značku LEO, protože je v Evropě už dobře známá. Nějakou dobu na této značce pracovalo FIC a my bychom samozřejmě známosti této značky rádi co nejlépe využili. Slovensko je v tomto ohledu trochu specifický případ: zůstalo stranou všech změn a v této době už opravdu není důvod podporu značky na jeho trhu měnit.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,