Akce "Pevná linka se vším všudy", které jste si, jsa na Internetu, nemohli nevšimnout, určitě rozčeřila poklidné podzimní vody českého Internetu. Na bližší detaily této akce jsme se zeptali Vladimíra Stuchlého, marketingového ředitele firmy Inec.
Dotazujeme se Vladimíra Stuchlého, marketingového ředitele firmy INEC, na podrobnosti okolo této zajímavé akce. INEC vyhlásil 22. října akci "Pevná linka se vším všudy"; ta platí od prvního listopadu do prvního března příštího roku a znamená jednak nízkou cenu za pronájem pevné linky (pod 8000 Kč za 28.8 kB/s, i další ceny za vyšší rychlosti jsou hodně konkurenční), jednak připojení na zkušební dobu zdarma včetně zapůjčení zařízení, v případě souhlasu pak zákazník neplatí cenu za připojení a pouze odkupuje (může i splátkově) zařízení potřebné k provozu pevné linky. Protože považujeme tuto akci za jednu z nejzajímavějších, která se letos v českém Internetu udála, napadlo nás hned několik doplňujících dotazů.
Živě: Co považujete za hlavní význam vaší akce? Je to poskytnutí pevné linky zdarma na určitou dobu nebo následný ceník pronájmu?
Vladimír Stuchlý: Oba tyto faktory určitě hrají značnou roli. Domníváme se však, ze nejpodstatnějším přínosem je komplexnost naší nabídky: zákazníkovi připravíme profesionální projekt, obstaráme připojení, instalujeme a oživíme zařízení a má možnost si spojení vyzkoušet a v případě spokojenosti pokračovat dále za velmi rozumnou cenu. Snažíme se tedy především odstranit překážky i některé předsudky, které zákazníkovi brání ve zřízení připojení k Internetu pevnou linkou. Vycházíme z toho, že pro firmu o určité velikosti a renomé se dial-up připojení stává nedostatečným a drahým.
Živě: V kolika městských aglomeracích jste dnes schopni tuto službu nabídnout; nejsou ve hře další faktory nezmíněné v nabídce, jako jsou například přeskoky mezi více ústřednami SPT Telecomu, které se platí zvlášť atd.?
Vladimír Stuchlý: Jedná se především o Prahu, Ostravu a Brno a dále větší města Hradec Králové, Ústí nad Labem, Plzeň, a Olomouc. Vyjma prvních tří lokalit se zákazník obvykle připojuje přes jedinou ústřednu. Zákazník hradí pevný okruh SPT Telecom, protože na zkoušce musí být alespoň minimálně zainteresován. Ceny za pronájem okruhů se podle počtu ústředen mezi zákazníkem a naším uzlem pohybují ve výši 1 – 3 tisíce Kč za měsíc.
Živě: Jak rychle jste schopni vybavit žádost klienta o toto připojení? Je to všude stejné, závisí to pouze na schopnostech vašich lidí, nebo jsou ve hře také další firmy, např. již zmíněný SPT Telecom či někdo jiný?
Vladimír Stuchlý: Úzké místo bývá SPT Telecom a rychlost, s jakou zřídí pevný okruh. Tato doba je závislá na místních podmínkách a pohybuje se obvykle od 3 do 6 týdnů. Máme přitom připraveny i jiné varianty připojování zákazníků, a to zcela nezávisle na Telecomu.
Živě: Jak se domníváte, že se bude vyvíjet nabídka trvalého připojení k Internetu v letech 1999-2000 u nás? Podstatný je samozřejmě poměr cena/kapacita linky. Budete schopni udržet konkurenceschopnost?
Vladimír Stuchlý: Domnívám se, že permanentních připojení k Internetu bude rychle přibývat z ekonomických a provozních důvodů. Dále, v poměru cena/výkon spojení jsme trvale na špičce mezi českými poskytovateli a hodláme na této pozici zůstat. Co se týče konkurenceschopnosti, nabízíme skutečnou osobní péči o každého zákazníka, pružnost a vysokou kvalitu služeb provázenou technickou kompetencí. Co se týče kapacity linek, můžeme zákazníkovi rychle vyhovět až do pásma cca 1 Mbit/s, neboli pokryjeme každou rozumnou potřebu za konkurenční cenu.
Živě: Nyní jedna "privátnější" otázka; nevím, zda tento údaj zveřejňujete. Kolik procent z částky, kterou účtujete za připojení přes pronajatou linku, jde přímo vlastníkovi linek a kolik vám? Nebo jsou ty počty nějak složitější, například podle objemu přenesených dat?
Vladimír Stuchlý: To je velmi dobrá otázka a není důvod, proč na ní neodpovědět. Při tomto typu připojení vlastník linek dostává typicky 5 –20% celkové sumy zaplacené za připojení, a to nezávisle na objemu přenesených dat. Tuto část považuji za rozumnou, neboť spravedlivě odráží podíl nákladů. Pro srovnání: z vytáčeného internetového telefonického a ISDN připojení neprofitují poskytovatelé Internetu, nýbrž SPT Telecom, který u takto připojeného jednotlivce dostává 50-70% celkové částky za připojení, u připojení sítí to může být až 90%.
Živě: Závěrem bych se rád zeptal pár "updatovaných" informací o firmě INEC, neboť se domnívám, že to není veřejně příliš známé: jaký je očekávaný obrat v roce 1998, počet zaměstnanců a co je ve vaší firmě hlavní oblast činnosti z pohledu obratu?
Vladimír Stuchlý: Očekáváme obrat kolem 50 mil Kč, přičemž výrazně převládají příjmy ze služeb včetně Internetu. V této chvíli zaměstnáváme cca 50 pracovníků, kteří jsou rozptýleni více méně rovnoměrně do 3 větších regionálních poboček INEC v Praze, Ostravě a Brně. Porovnáte-li např. počet našich vlastních pracovníků (viz např. publikace Who´s Who in Czech Telecommunications), zdůrazňuji slovo vlastních, s jinými, i většími ISP, zjistíte, že jich máme několikanásobně více. Hovoříme-li o opravdové péči o klienta, nejsou to tedy prázdná slova a chceme jít především touto cestou a cestou kvality. Takový přístup se nám v minulosti mnohokrát osvědčil a je výhodný i pro zákazníka.