Nová mapa autobusů Pražské integrované dopravy

Nová mapa autobusů Pražské integrované dopravy

Detail autobusu

Detail autobusu

Jízdní řád linky

Jízdní řád linky

Filtry linek

Filtry linek

Jízdní řád zastávky

Jízdní řád zastávky

Detail autobusu
Jízdní řád linky
Filtry linek
Jízdní řád zastávky
5
Fotogalerie

ROPID spustil novou mapu. V reálném čase ukazuje polohu autobusů, přibudou i další typy MHD

Od letošního března již soukromí dopravci a DPP zveřejňují informace o zpožděních autobusů v aplikacích IDOS a PID Lítačka. Teď tato data nově vizualizují i přímo na mapě. Na adrese mapa.pid.cz najdete polohu všech autobusů Pražské integrované dopravy v reálném čase.

Současnou ambicí není jen samotné zobrazení poloh vozů v reálném čase na mapě, nýbrž také propojování a zpřístupnění dat i dalším aplikacím a vývojářům. Již nějaký čas předáváme jízdní řády a polohové informace z více než 2500 autobusů 26 dopravců do pražské Datové platformy Golemio, kterou vyvíjí a provozuje městská společnost Operátor ICT,“ dodává vedoucí odboru technického rozvoje a projektů ROPID Zbyněk Jiráček.

Mapa standardně zobrazuje puntíky s jednotlivými vozy a šipkami, kterým směrem se pohybují. Barvou je pak vyznačeno zpoždění od zelené (včas) až po červenou (nad 5 minut). Vlevo dole je možné filtrovat linky podle čísla, zvolit jich můžete více současně, stačí je oddělit čárkou.

Po kliknutí na puntík jsou vidět i další detaily o trase, zpoždění, typu autobusu i poskytovaných službách, nechybí ani odkaz na jízdní řád. Ten lze zobrazit také při kliknutí na jednotlivé zastávky. Na mapě přitom nejsou jen autobusové zastávky, ale také tramvajové nebo stanice metra a železnic.

Ještě letos se na mapce objeví i poloha vlaků. ROPID již má data o poloze k dispozici, ale chybí mu jízdní řády ve strojově čitelné podobě. V příštím roce dojde též na tramvaje, dopravní podnik již vypsal veřejnou zakázku na dodávku GNSS přijímačů.

ROPID také slibuje, že informace o zpoždění by se mohly do budoucna zpřesnit. „Současné systémy pracují typicky na principu přepočtu zpoždění vždy při průjezdu zastávkou, kde se jednoduše odečítá reálný čas průjezdu od času určeného jízdním řádem. Mezi zastávkami se však zpoždění nepřepočítává, a tak pokud se vozidlo v mezizastávkovém úseku zdrží delší dobu nebo není průjezd zastávkou zachycen, začne být vypočtená hodnota zpoždění nepřesná.

V Datové platformě proto aktuálně s Operátorem ICT testujeme vylepšený algoritmus, který zpoždění určuje přímo podle polohy na trase. To je možné i díky tomu, že se v Golemiu potkávají data z plánování MHD s údaji z dispečinku a je tedy možné je takto kombinovat. Nová mapa experimentálně využívá právě tuto zpřesněnou hodnotu zpoždění. Do budoucna bychom pro predikci zpoždění rádi zapojili také historická data, která pomohou určit předpokládané zpoždění podle pohybu předchozích spojů ještě přesněji.

Určitě si přečtěte

Články odjinud