V portfoliu Internet Infa přibyly další exponáty. Mají více než jen sbírkovou hodnotu?
V poměrně nečekaném ohlášení z úterý 10. července ohlásila společnost
Internet Info, známá zřejmě nejvíce vydáváním internetového časopisu
Lupa, že formou „fúze“ získává sdružení zvané 4Web, provozující několik serverů, z nichž zřejmě nejvýznamnější e-magazín o Linuxu a otevřeném software s názvem
Root. Protože jde po delší době o významnější „pohyb“ v oblasti poskytovatelů internetového obsahu a služeb na domácí scéně, dovolíme si jej okomentovat; předem upozorňuji na to, že komentář tvoří osoba rovněž podnikající v podobné oblasti jako oba uvedené subjekty, tedy nikoli „nezávislý novinář“ a jako takový je potřeba jej brát. Koho určitým způsobem zaujatý názor uráží, nechť si místo tohoto článku přečte
původní tiskovou zprávu, názor představitele
firmy akvírující a názor představitele
firmy pohlcené.
Spojování a pohlcování firem je běžný jev v západních ekonomikách, zejména v USA: snad žádná větší firma zde neroste jen organicky, ale urychluje svůj růst tím, že pohlcuje slabší konkurenty i sousedy. U nás to příliš běžné není, a u českého Internetu je to mimochodem rozhodně na škodu, neboť místo stovek živořících a tím pádem nekvalitní služby či obsah poskytujících subjektů, obvykle marně „žebrajících“ o placenou reklamu za celkem jakkoli nízkou cenu. Fúzování by trh pročistilo a zpřehlednilo; výsledné větší firmy by pak snáze hledaly partnerství se společnostmi z kamenného světa.
Že došlo k akvizici či fúzi 4Webu Internet Infem, svědčí především o tom, že se obě strany byly schopny domluvit – na tom ztroskotává většina podobných transakcí a plánů. Obě strany označují transakci za „fúzi“: to znamená, že nedošlo k pohlcení jedné firmy druhou, ale že došlo k něčemu, co se venku řeší pomocí stock swap, výměny akcií: akcionáři kupované firmy získají za své akcie výměnou něco akcií firmy silnější. Zde nejde o akciové společnosti, ale o společnosti s ručením omezeným, a zpráva uvádí, že vlastníci sdružení 4Web (nejde o firmu, ale o živnost) získají blíže nespecifikovaný podíl ve společnosti Internet Info. Jak velký, to zpráva neuvádí, měli bychom se to časem dozvědět z výpisu z obchodního rejstříku – dnes drží stoprocentní podíl v Internet Infu Marek Antoš. Dovolím si však spekulovat, že získaný podíl je velmi malý, což u společností s ručením omezeným může být problém: většinový vlastník si může s firmou i jejím majetkem dělat bez rizika víceméně co chce, pokud je jen trochu opatrný. U akciových společností to již tak jednoduché není.
Zatímco společnost Internet Info je už firma s tržbami, které na poměry českého Internetu nejsou zanedbatelné (okolo 11 mil. Kč), tržby sdružení 4Web známé nejsou, dovolím si opět odhadnout, že jsou oproti Iinfu možná o řád menší. Iinfo získává tři weby, ze kterých dva patří mezi známé (Root.cz, Navrcholu.cz), třetí je dnes bezvýznamný (Woko.cz). Přes to, že jde o produkty, vůči jejich kvalitě nemáme výhrad (Root.cz je jasná jednička v magazínech o OSS, Navrcholu i Woko jsou technicky vyspělé služby), v internetovém podnikání to mnoho neznamená. Není proto lehké odpovědět na otázku, jaký význam pro Iinfo tyto weby mají: ani Navrcholu, ani Woko nemají funkční obchodní model, Root je časopis zdarma, který by měl teoreticky žít z reklamy. Vydavatelé tištěných časopisů dobře vědí, že na zdejších loukách kvete podstatně více šafránu než se dá získat reklamy na oblast free software; přesto o této oblasti píší, protože je atraktivní pro čtenáře – prodají díky tomu více svých časopisů. Internetový časopis ale je zadarmo. Zatím se tedy zdá, že Iinfo získalo do sbírky další tři exponáty: na pohled hezké, ale podnikatelsky stěží využitelné. Vlajkovou lodí Iinfa je jednoznačně Lupa a podnikatelsky významný je i Měšec, jeden z nepochybně nejlepších domácích serverů o financích (nicméně i v této oblasti už začíná být pomalu přeplněno a přestává platit, že „každý finanční server je vyprodaný“); vedle toho Burza, Hokejka, Vajíčko či i Palmserver jsou média či služby s velmi obtížnou komerční využitelností, mám-li se vyjádřit ještě hodně zdvořile. Na obsluhu svých osmi serverů Iinfo zaměstnává okolo dvacítky osob, a tržby ve výši 11 mil. Kč jsou na tento počet lidí hodně malé. Zkušenosti z ciziny i od nás ukazují, že vůbec nejhůře se žije službám, které jsou „čistě internetové“, které nejsou obdobou kamenného podnikání, na rozdíl od internetových médií (majících obdobu v tištěných časopisech a novinách), internetových obchodů, internetových služeb v oblasti cestovního ruchu atd. Portfolio Iinfa takovýchto služeb dnes obsahuje požehnaně, přitom ale celková návštěvnost ještě zdaleka nedosahuje rozměru portálu, aby bylo možno těžit z obrovského počtu návštěvníků a prodávat reklamu s masovým zásahem.
Nedávný drb – nic více než drb, neboť přišel z anonymního zdroje a nebyl zatím potvrzen – hovořil o tom, že se společnost Internet Info prodává. V tom případě by akvizice 4Webu smysl dávala: firmy, které jsou na prodej a jsou v procesu vyjednávání, velmi často ještě „za pět minut dvanáct“ samy dalšími nákupy a často i poměrně zběsilým rozvojem zkoušejí zvýšit svoji hodnotu, aby dosáhly lepší ceny při prodeji - něco podobného bylo možné sledovat u Mobil Media při jeho prodeji Mafře. Budoucnost ukáže, zda i zde šlo o určitý spekulační nákup nebo o plánované rozšiřování portfolia, jak uvádí oficiální zpráva.