Co významného se událo u nás doma? Významná konsolidace webhostingového trhu, sametová revoluce v CZ.NIC a klid mezi portály.
Na první pohled byl loňský rok na domácí internetové scéně nebývale klidný: žádná velká aféra, žádné velké změny. Je to ale klid, který si přední internetoví podnikatelé nemohou vynachválit: většině z nich opět prudce vzrostly tržby, ti úplně na špičce se mohou těšit z příjemně rostoucích zisků.
Na vrchol internetového byznysu se obvykle staví portály – ne zcela právem, neboť se u nich zaměňuje nejznámější s nejvýznamnějším. Celkové příjmy vedoucí trojice (odhadněme na 500 mil. Kč) činí jen několik procent z veškerých tržeb, které v loňském roce internetem protekly (e-komerci lze odhadnout na 5-8 mld., tržby z poskytování připojení v podobném rozměru, veškerá reklama další 1 mld. a tak dále).
Neladící reklamy
Vedoucí společnosti v hlavních segmentech trhu jsou stejné jako loni a dá se říci, že se jim ani nikdo nepokusil vážně konkurovat. Tři portály, z nichž Seznam má jasný náskok, si udržují bezproblémový odstup od ostatních: ani ne tak vlastní zásluhou, jako spíše tím, že další čtveřice portálů (Tiscali, Quick, iDnes, Volný) rezignují na významný rozvoj služeb a jedou spíše na údržbu.
Nadějně se jevící Tiscali musí vzhledem ke špatné finanční situaci mateřské firmy šetřit, a u ostatních je vývoj spíše pozvolným zavinováním. Neobjevuje se ani český Google: Jyxo je sice slušné, ale přišlo po Googlu už příliš pozdě, aby si získalo doma podobnou popularitu. Jyxo je sice one-man show, což je pouze o jednoho člověka méně než Google v počátcích, nicméně mu chybí „andělský“ investor, který poskytne prostředky na nezbytný rozvoj. A možná jej ani Jyxo nehledá.
Jistým způsobem suplovat hlavní výhodu Googlu, tedy „kontextovou textovou“ reklamu zkouší eTarget. Na to, že jej víceméně ignorují portály, se rozjíždí slušně, ale vinou malého rozměru českého internetu (nedostatek vhodných stránek k „párování“ s klíčovými slovy) dochází při umísťování kontextových reklam někdy k prapodivným situacím.
To, že kontextová reklama naprosto neladí s textem stránky (tj. není kontextová – přichází o svou zásadní výhodu a vlastnost), je pochopitelné; bizarnější jsou pak situace, kdy například pod zprávami o nedávné katastrofické mořské vlně najdeme textovou reklamu na výrobky značky Tsunami nebo se pod informacemi o katastrofě v Thajsku směle objevují textové reklamy cestovních kanceláří, nabízejících zájezdy do této země.
Změny u webhostérů
V elektronické komerci (typu B2C) má zřejmě vedoucí postavení trojice InternetMallu, InternetShops a Alzasoftu, jejichž tržby v součtu hodně přesahují miliardu korun, možná dosahují k miliardě a půl. Za nimi je už pěkná řádka stamilionových: dle našeho odhadu Obchodní-dům, Kasa, 123Shop, Eva, Multimarket, Czech Computer a možná i někteří další – věrohodné informace zde chybějí. Ani tady se zatím nikdo z velkých kamenných konkurentů nepokusil vstoupit do internetové řeky; výjimkou je možná Mironet, kterému ale od odtržení kamenné prodejní sítě už nic jiného nezbývalo.
Nejzajímavější vývoj nakonec nastal v segmentu webhostingu a vůbec v „trhu s doménami“. Zde proběhla ta nejvýznamnější akvizice na českém internetovém trhu, když společnost Globe Internet koupila nadnárodní společnost Active24 (dříve ActiveISP). Očekáváme, že konsolidace ve skupině první desítky webhostérů bude pokračovat; nejzajímavější bude zřejmě další vývoj u webhostéra Pipni.cz – u společnosti, kterou ze začátku nikdo nebral příliš vážně a prorokoval jí jako všem free hostérům rychlou smrt a které se dnes obává i „velká trojka“ Globe, Zoner a P.E.S.
Novinky v CZ.NIC
A na konec jedna malá sametová revoluce v organizaci, která drží v rukou klíče k českému internetu: v CZ.NIC, správci národní domény, a tedy všech domén s příponou .cz. Zejména webhostéři dlouho poukazovali na neúnosně vysokou cenu domén v České republice (diktovanou právě CZ.NICem), způsobenou dle jejich názoru až řádově přemrštěnou cenou za údržbu tohoto doménového systému. Udávají, že takový systém lze provozovat za zhruba desetinu ceny (což by mohlo snadno znamenat pád cen domén na čtvrtinu), a naznačují, že za předraženým outsourcováním celého systému přes Pragonet se může skrývat něco velmi shnilého.
Nyní již mohou pozvolna přestat jen naznačovat: díky vstupu řady nových členů do CZ.NIC se zejména „webhostérské“ skupině podařilo přehlasovat dříve dominantní „telco“ skupinu a najmenovat nové představenstvo, a dále provést ty změny, o které léta jen marně žádali. Cena české domény však reaguje už dnes: pryč jsou nějaké dvě tisícovky za registraci, začínáme již na 400 Kč, ovšem udržovací poplatky za provoz jsou stále poměrně vysoké.
Výhled do budoucna
Co můžeme čekat v českém internetu v novém roce? Zde se vydávám už do hodně ošidných vod spekulací, takže následující řádky spíše vyjadřují názor „nedivil bych se, kdyby…“.
V trojce velkých portálů se mnoho nezmění; žádný ještě nenahradí majitele, na „exit“ Atlasu a Centra je příliš brzy (respektive pozdě, jak se to vezme) a Seznam o to zatím právem nestojí. Nevylučuji akvizici některé z významnějších internetových firem velkým portálem, zejména v segmentech služeb, ve kterých velkému portálu trochu ujel vlak a v nichž může do hry zapojit miliony svých uživatelů.
Větší šanci na změnu pak má segment poskytovatelů připojení. Na trhu je jednak „zbytečně“ moc poskytovatelů dial-upového připojení, jak velkých (celorepublikových), tak lokálních: většinou jsou to firmy, které při veškeré úctě nepřidávají k přeprodané lince od Českého Telecomu nic navíc – ani nemohou, není co. Prakticky totéž lze říci o připojovatelích přes ADSL - rovněž jen překup konektivity, zatímco na druhé straně chybí pokrytí spousty lokalit bezdrátovými sítěmi (bohužel právě tam, kde je to potřeba nejvíce).
Situaci ještě dále „duplikují“ mobilní operátoři se svými nabídkami připojení a možná nejzajímavější štikou v rybníce jsou (a budou) České Radiokomunikace se svým bezdrátem s dalekým dosahem. A na obzoru se už blíží technologie WiMax: sečteno a podtrženo, situace, kdy v jednom místě nabízí své (prakticky stejné) služby patnáct poskytovatelů internetu a v jiném vůbec nikdo, nemůže vydržet dlouho.