Robotika a budoucnost práce: Jaké dovednosti budou studenti potřebovat?  | Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Robotika a budoucnost práce: Jaké dovednosti budou studenti potřebovat?

Svět práce se v dnešní době rychle mění. Přichází automatizace, využívá se umělá inteligence a nové technologie. Některé profese proto pomalu zanikají, naopak jiné vznikají. Proto je důležité vědět, na co by se studenti měli zaměřit, aby na trhu práce byli úspěšní.

Budoucnost na trhu práce

Na trhu práce je důležité počítat s konkurencí. Studenti by se proto měli zaměřovat zejména na praktické dovednosti, které budou v budoucnu skutečně potřeba. Nejde pouze o to vědět a znát, je třeba také něco umět.

Mezi ty nejdůležitější dovednosti pro budoucnost patří:

  • kritické myšlení,
  • kreativita a inovace,
  • schopnost řešit komplexní problémy,
  • schopnost rychle se učit,
  • spolupráce a týmová práce,
  • digitální gramotnost a technické znalosti,
  • STEM praktické dovednosti (přírodní vědy, technologie, technika a matematika).

Vzdělávání pro budoucí profese

Přípravu na budoucí povolání by většinou měla zajistit střední škola student si vybírá obor, kterému se chce věnovat. V posledních letech do škol přichází různé inovace, právě ty mohou představovat výhodu při hledání práce. Umožní studentům získat potřebné znalosti a zkušenosti.

Na školách se implementuje například robotika. Právě ta dokáže poskytnout potřebné dovednosti. Zároveň spojuje teoretickou výuku s praxí, je tak zajímavější a zábavnější.

Robotika pro děti může mít různé podoby, díky tomu najde využití i v mateřských a základních školách. Poskytne tak dobrý základ, který lze pak na střední škole dále rozvíjet. Stavění a programování robotů studenty učí řešit komplexní problémy. Je třeba najít a vyřešit chyby. To vyžaduje kritické myšlení, schopnost adaptace a kreativitu. Nejde jen o to, že je robotika součástí informatiky. Má velký přesah a dokáže naučit řadu klíčových dovedností.

U středních škol hraje robotika navíc důležitou roli v přípravě na budoucí povolání – například prostřednictvím práce s modely automatizovaných linek, jako je VEX CTE. Žáci si zde mohou osvojit principy moderní automatizace a získat praktické zkušenosti s návrhem a programováním buněk s robotickou rukou. Navrhnou a sestaví realistickou výrobní linku s dopravníky, řídicími senzory, třídiči a robotickou rukou, kterou následně naprogramují pro autonomní fungování.

Navíc si studenti mohou vyzkoušet různé projekty, získají sebevědomí a naučí se využívat své teoretické znalosti. Právě taková zkušenost je pak na trhu práce velmi ceněná.

Rozmanitá odvětví

Samozřejmě se může zdát, že robotika na školách je nejvíce užitečná zejména pro ty, kteří chtějí pracovat s různými moderními technologiemi. Jenže získané dovednosti najdou využití v rozmanitých oborech. Algoritmizace, logické myšlení, schopnost řešit problémy, týmová práce či základy programování – to vše najde praktické využití, i když se student nechce rovnou stát inženýrem a navrhovat vlastní roboty.

V rámci přípravy na budoucnost na trhu práce je důležité zaměřit se na rozmanité dovednosti. Důležitá je komplexnost – nezáleží jen na teoretických znalostech, žádoucí jsou praktické zkušenosti. Robotika dokáže poskytnout cenné základy a zábavnou formou může připravit studenty na úspěšný start pracovního života.

Určitě si přečtěte

Články odjinud