Nothing007
19. 5. 2014 • 8:57

S morálkou a etikou cloveka snad radeji ani ne.........................................

IT support
18. 5. 2014 • 12:08

Až budou roboti takto inteligentní, tak v zájmu většiny lidstva vystřílí redaktory Živě.

Richard Škápík
Richard Škápík
18. 5. 2014 • 9:58

Stroje jsou a budou stroje, neměly by mít žádnou morálku, jen se čistě řídit naprogramovanými funkcemi, které případně sami budou upravovat, ovšem v naprosto cizí situaci by neměly raději nic dělat.Vzpomínáte si na Hitle.ra a jeho nadčlověka? "Nadčlověk bude nutně zlý ve smyslu morálky křesťanské. Ovšem dle své vlastní panenské morálky bude nadčlověk neskonale dobrým."Dále bych ještě uvedl, jaké zákony dle mého by měli mít u strojů přednost před záchranou životů, apod.
-neubližovat lidem ani zvířatům
-nezasahovat do genů žádného tvora
-neporušovat zákony (ovšem pokud by byly v rozporu s předchozími dvěma odrážky ani nedodržovat) dané země.

Nargon
18. 5. 2014 • 3:26

Na toto pozor: "stejně jako že menšina se obětuje za přežití většiny a podobně."
Hlavně v době, kdy stroje budou ta většina a lidi ta menšina.

xmojmr
17. 5. 2014 • 19:36

Název článku je sice bulvárně přitažlivý ale nepochopil jsem jeho význam ani pointu.Problematika soužití lidí a strojů a uvědomění strojů a otázky morálky není něco co by se dalo shrnout na jedné stránce textu pro čtení do vlaku ani něco co by se dalo osvětlit nebo vyřešit v následné tweetovací diskusi.Navíc současný stav technologií je, navzdory různým očekáváním z počátku minulého století, takový že nejde o aktuální problém který by bylo třeba v následujících desetiletích řešit.viz např.
- Norbert Wiener, americký matematik, zakladatel kybernetiky, 1950, český překlad "Kybernetika a společnost"
- Stanisław Lem, polský spisovatel, 1984, Golem XIV
- Isaac Asimov, ruský vědec, 1939-1977, soubor 31 pohledů - The Complete RobotV českém překladu na tohle téma vycházely už v minulém století různé antologie které shromažďovaly různé názory na tenhle problém od různých autorů.Tenhle článek na živě mezi ně ale podle mně nepatří, i když má svojí významnou připomínací hodnotu

poool452
17. 5. 2014 • 19:15

S morálkou je to matemticky jednoduché, (x) je číslo které vyjadřuje, do jaké míry dokážete ostatní přesvědčit o své obětavosti a morálnosti, (y) míra sobectví.
Když je x/y o hodně větší než jedna, tak jste blbec, když se blíží k nule, tak jste psychopat, a když je téměř rovné jedné a zároveň (x+y) je hodně vysoké číslo, tak jste politik.

vransen
17. 5. 2014 • 18:45

Morálka je čistě darwinistická záležitost, která převyšuje nejen jednotlivce, ale evidetně taky chápání překladatele Javůrka. Obecně se má za to, že silnější přežije. Je to pravda až na jeden detail - silnější není jedinec, ale společenství, které se řídí zásadami kooperativního jednání. Jinými slovy - jedna včela neznamená nic, ale roj už je síla.
Tohle vše se dá matematicky ilustrovat v rámci teorie her. Dobrý příklad je třeba iterované dilema vězně, kdy kooperativní jednání vychází jako vítězná strategie.
Pokud tedy roboti budou chtít převzít řízení, budou muset kooperativní jednání (chete-li morálku) nějakým způsobem adaptovat.

Názor byl 1× upraven, naposled 17. 5. 2014 18:53

Grunang
17. 5. 2014 • 16:30

S morálkou a vírou člověka? Takže se budou řezat hlava nehlava 😃

fionce
17. 5. 2014 • 15:05

Etika se vyvinula evolucí?
Takže z tygřice, která zabíjí vlastní děti vzešel morální myslící člověk, který považuje vraždu za zlo, cizoložství za hřích, strategické opuštění vůdce v boji je zbabělost. Proč se vyvinula tato morálka, kterou všechny kultury nezávisle příjímají?
Evolučně vyvinutý člověk by neměl iracionálně zavrhovat upálení milionů židů. Je přece v zájmu druhu, aby zde byl prostor pro více nových mladých lidí.
Lidé si dnes z hlediska evoluce zbytečně váží starých, handicapovaných.Obávám se že etika nemá s evolucí nic společného.

Luboš Brejcha
Luboš Brejcha
17. 5. 2014 • 14:11

Vše co nám moderní věda nabízí jasně ukazuje, že mi sami jsme v podstatě "biostroje" vytvořené přírodou. Máme stejný cíl a smysl života jako ostatní živé organismy - maximálně ovládnout životní prostor. Morálka není nic jiného než návod jak toho spolu efektivně dosáhnout.

zipman
17. 5. 2014 • 14:03

To s tím robotem záchranářem není moc dobrý příklad. Takový robot podle své specifikace slouží k záchraně lidí, a pokud by tedy našel někoho zraněného po cestě (předpokládám, že tu vyhodnocovací schopnost má), za předpokladu, že zdržení jeho původního úlolu by nezpůsobilo smrt více lidí, tak není důvod, proč by tomu zraněnému nepomohl, pokud je jeho fitness funkce založená například na počtu zachráněných lidí.Dále nepochybuju, že opravdu inteligentní roboti (ne nutně roboti, robot je jenom manipulátor, podstata inteligence je software) by jednou lidi vyhladili (nebo něco tomu podobnému), ale podle mě z trochu jiného důvodu, a to, že lidé považují (v tuto chvíli stále hypotetické) inteligentní stroje (a vlastně i vše živé) za něco podřadného (..."my máme duši"..."robot vykonává jenom to, co mu člověk naprogramuje"(mimochodem příšerný omyl)..."my jsme páni tvorstva"...) a situace, kdy je robot s inteligencí na podobné úrovni, jako člověk a je svázán všemi možnými omezeními (například asimovy zákony, které podle mě nemůžou na inteligentní roboty vztahovat) a je jim jasně dáváno najevo, že je podřadný, je skoro totožná situace, v jaké byli otroci. A jakmile otroci získají převahu (ať už inteligenční, početní nebo silovou), je poměrně zřejmé, co se stane. Jiná situace by podle mě nastala, kdyby byli přijímáni, jako rovnocenní.A co se mého subjektivního názoru týče, většina lidí jsou tím, že zcela nelogicky uvažují (buď tím, že neznají ty věci, které jsou pro rozhodnutí podstatné, nebo jednoduše tím, že jsou prostě blbý) jsou strašný zvěrstvo (a to doslova, ač si to mnoho lidí neuvědomuje, pořád jsme akorát inteligetnější zvířata) a rozhodně v těchto otázkách za lidstvem nestojím. Já stojím za inteligencí, a to v jakékoli formě.

X
17. 5. 2014 • 12:28

Člověk má morálku a etiku? Lidi jsou svině ...

Určitě si přečtěte

Články odjinud