Řítí se na Zemi asteroid? Na webu NASA zjistíte, jak je to doopravdy

• Řítí se na Zemi asteroid? Na stránce NASA najdete přesné a podrobné informace bez bulvární omáčky
  • Ukážeme vám, jak informace číst
  • Podívat se můžete i na aktuální pozici asteroidu v kosmickém prostoru

Občas se v médiích objeví informace, že se na Zemi řítí asteroid. Obvykle se jedná o malý objekt, případně nás těleso mine ve velké vzdálenosti. Přesné informace můžete najít velmi snadno na webu CNEOS (Center for Near Earth Object Studies).

Tabulka s přehledem nejbližších průletů asteroidů okolo Země.

Na stránce vidíme tabulku, ve které nás bude zajímat několik sloupců. V tom prvním je označení objektu. V dalším sloupci (Close-Approach) je uvedeno datum a čas nejtěsnějšího přiblížení.

Poté následují dva údaje o vzdálenosti objektu od nás při nejtěsnějším přiblížení. Jeden sloupec uvádí nominální – nejpravděpodobnější vzdálenost. Obvykle však neznáme dráhu asteroidu přesně, což se promítá také do jeho trajektorie u Země, která je dána s určitou tolerancí. Proto je uvedena také minimální vzdálenost. Blíže by se už objekt opravdu dostat neměl.

Počítat vzdálenost v kilometrech není ideální. Proto se uvádí v astronomických jednotkách (AU). Platí, že 1 AU je střední vzdálenost Země od Slunce (cca 149 600 000 km). Pro potřeby měření vzdáleností ve Sluneční soustavě je to ideální, ale těsné průlety asteroidů se odehrávají v tisícinách AU. Proto se pracuje ještě s LD, nebo-li střední vzdálenosti Měsíce od Země (384 000 km).

Zajímat nás může také V relative, což je rychlost asteroidu vůči Zemi v kilometrech za sekundu. Jsou to velmi vysoká čísla. Při případné kolizi se tak uvolní obrovské množství energie.

H udává absolutní hvězdnou velikost. Údaj je důležitý spíše pro astronomy. V posledním sloupci je pak údaj o poloměru tělesa v metrech (Estimated Diameter).

Tip: Nad tabulkou najdete menu, pomoci kterých můžete přehled průletů filtrovat. Lze se vrátit do minulosti, nebo si nechat vyjet třeba průlety pod 10, 5 a 1 LD. Vpravo nad tabulkou nechybí ani políčko pro hledání – pokud chcete najít údaje třeba pro objekt, o kterém se zrovna píše v médiích.

Tip: Pokud kliknete na název objektu, dostane se na stránku, která je věnována pouze jemu. Na ní najdete údaje dráze, jako je výstřednost (e), velká poloosa (a) nebo oběžná doba (period). Zajímavý je ale odkaz nahoře – Orbit Diagram. Po kliknutí se vám otevře okno se znázorněním dráhy a aktuální pozice tělesa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podrobné údaje o objektu a jeho dráha.

I malý asteroid může udělat slušnou paseku

Použitím vhodného filtru zjistíte, že průlety pod 1 LD jsou vzácné. Je to však trochu zkreslující. Mnoho malých asteroidů nenajdeme vůbec, případně pár hodin před průletem, nebo dokonce po něm.

Naše Země se denně střetává s velkým množstvím meteoroidů o velikosti prachových zrnek až po větší balvany o velikosti auta. Občas samozřejmě přiletí něco většího. Slavný Čeljabinský meteor v roce 2013 zranil stovky lidí. Před vstupem do atmosféry měl průměr asi 20 metrů a hmotnost 12 tisíc tun.

Počty objevených asteroidů rostou

Na světě je řada projektů, které se věnují hledání blízkozemních asteroidů. Na stejné stránce najdete podrobné statistiky. K dispozici jsou celkové počty objevených těles, počty dle velikosti nebo vyhledávacích projektů. V roce 2010 jsme znali 7000 těles, v roce 2015 přes 12 000 a na začátku roku 2019 už 19 600.

Diskuze (1) Další článek: Podívejte se, kolik Andrej Babiš zaplatil Facebooku za fotku s langošem