Ring volný: Nejrychlejší grafické karty

V redakci se nám shodou náhod sešlo pět nejrychlejších grafických karet určených pro hráčská PC. Využili jsme proto šance a přinášíme vám stručné a snad i přehledné srovnání vlajkových lodí nVidia i ATI. Karty jsme srovnávali poprvé Windows XP se Service Pack 2 a tedy i s DirectX 9.0c.
Ring volný: Nejrychlejší grafické karty

OpenGL hry – Doom 3, Call of Duty, Enemy Territory, Serious Sam, IL-2

Doom 3

Klepněte pro větší obrázek

Doom 3 byl velice dlouho očekáván a myslím, že nakonec nezklamal. Skvělá atmosféra díky naskriptovaným situacím, realistické stíny i postavy a mnoho dalších inovací posunující standard grafiky zase o kus výše. Hra běhá lépe na kartách GeForce a není to jen proto, že by id Software spolupracovalo s nVidií. Jednoduše i v pixel shaderech pomalá architektura GeForce FX využije průchodu, kdy je třeba počítat třeba stín jen pomocí Z hodnoty pixelu, a chová se jako by měla k dispozici plných osm pixelových pipeline. Především nové grafické karty zlepšují svůj výkon v této hře s každými novými ovladači.

 

Call of Duty

Klepněte pro větší obrázek

Na podzim roku 2003 byla vydána další z válečných her postavených na Quake III enginu. Tentokrát se však mimořádně povedla. Mimo skvělé hratelnosti nabízí hra vzhledem ke stáří původního Q3A enginu i velice hezkou grafiku. Údajně bylo více než 80 % kódu starého enginu přepsáno a dokonce i sám John Carmack někde prohlásil, že hra vypadá až překvapivě dobře. Používám tradiční mapu Dawnville, kterou znáte možná už z dema hry, utilitku CoDBench z www.guru3d.com pro zrychlení práce, nastavení maximálních detailů (včetně 32bitových textur a trilineárního filtrování, což jsou nastavení, které se resetují při každém spuštění s novou kartou) a Timedemo1, které je ve hře po aplikaci opravného patche implicitně k dispozici.

 

Wolfenstein: Enemy Territory

Klepněte pro větší obrázek

Enemy Territory vydané v květnu 2003 je asi nejlepším benchmarkem ze všech her postavených na Quake III enginu (a že jich stále je!), protože je nejen náročnější než Call of Duty, ale hlavně je freeware, takže si výsledky může kdokoli porovnat. Stačí si jen stáhnout námi používané timedemo a nastavit všechny (System i Game options) detaily na maximum.

Tím timedemem je PCTradar, které jsem sám vytvořil, protože se mi nelíbilo, že nejčastěji používaná dema z 3Dcenter.org jsou spíše dobrým benchmarkem procesoru. V timedemu mnou řízený hráč pobíhá při internetovém multi-playeru po asi nejhezčí mapě – Radar, ve které prší, je tam hezká travička, světla a vůbec vypadá dobře. Vyhýbám se příliš husté interakci a uzavřeným prostorům, abych nezískal příliš velkou závislost na procesoru.

Ve výsledku jsem svým nesmyslným pobíháním a rozhlížením po krajině nějakým německým hráčům docela kazil do té doby vyrovnanou hru, ale hlavně se mi podařilo nahrát timedemo, které na to, že jde o Quake III engine, docela dobře rozškáluje všechny grafické karty současnosti už od 1280 × 1024 bez FSAA.

Serious Sam: The Second Encounter 1.07

Klepněte pro větší obrázek

Serious Sam engine od Croteamu patří i po více než dvou letech stále k nejmodernějším v oblasti OpenGL her. Využívá všemožné techniky jako environment mapping nebo procedurální textury a hlavně je využívá velice efektivně. Hra se vyznačuje častým multi-texturingem a hlavně výrazně rychlejším během pod nativním OpenGL API oproti alternativnímu DirectX 8.

K testování používám mapu demo The Grand Cathedral a nastavovací skripty z 3Dcenter.de. FSAA a anisotropní filtrování zapínám v ovladačích.

 

IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles

Klepněte pro větší obrázek

Hra IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles je na systém náročnějším pokračováním velice dobře vypadajícího ruského simulátorů letounů druhé světové války, konkrétně ruské části fronty. Modely letounů vypadají velice dobře i detailně, i když na ně není použito (prý) velké množství polygonů. Především místa, kdy vidíte z kokpitu pod sebou rozlehlou část země, dostávají počítač na kolena a hlavně pokud máte zapnuté maximální detaily a počítá se každý stromek.

Testuji opět pomocí utilitky FRAPS a používám ve hře již obsažené záznamy akcí. Je možné testovat i příkazy z konzole, ale ověřil jsem si, že výsledky jsou stejné a testování FRAPSem je mírně komfortnější.

 

Témata článku: Windows, Grafické karty, Directx 11, Poslední patch, F1, Far Cry, Far Cry 3, Velká porce, HTTP, Povedený čip, Quality, Samostatný test, Tbilisi, Výkonná varianta, Platinum, Far Cry 2, Množství detailů, Doom, Doom 3, Hongkongská společnost, Video hra, Fyzikální model, Uzavřený prostor, Cell, Graf


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 59

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 92

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky