Ring volný: Nejrychlejší grafické karty

V redakci se nám shodou náhod sešlo pět nejrychlejších grafických karet určených pro hráčská PC. Využili jsme proto šance a přinášíme vám stručné a snad i přehledné srovnání vlajkových lodí nVidia i ATI. Karty jsme srovnávali poprvé Windows XP se Service Pack 2 a tedy i s DirectX 9.0c.
Ring volný: Nejrychlejší grafické karty

DirectX hry – Far Cry, UT2004, Splinter Cell, Painkiller, F1 Challenge

 

Far Cry 1.2

Klepněte pro větší obrázek

Hra Far Cry od německého Cryteku, která v březnu ohromila herní svět svým úžasným vzhledem, poměrně intenzivně používá DX8 shaderů a také několika shaderů z DX9. Benchmarkování ve Far Cry není nic příjemného, musíte měřit pomocí příkazů konzole nebo třeba utilitou Bench`em All.

Ve hře používám vlastní timedemo, kde pobíhám mezi vojáky (při přehrávaní dema je vypnutá umělá inteligence a střelba) na pláži v mapě, již znáte už z dema této hry – Fort. Demo poměrně dobře zatěžuje hlavně grafickou kartu i v rozlišení 1024 × 768 a pouze s trilineárním filtrováním.

Patch 1.2 přinesl podporu shader modelu 3.0, a tím také urychlení pro grafické karty GeForce 6800. Na patch 1.3 zase netrpělivě čeká ATI, měla by přibýt podpora renderování s využitím shader profilu 2.0b a následovat zrychlení karet X800.

Unreal Tournament 2004

Klepněte pro větší obrázek

Stejně tak v březnu tohoto roku vyšlo po roce a půl pokračování série Unreal Tournament. Obrovské množství map a herních režimů i velká porce zábavy při hraní po síti zaručuje této hře od Epicu dlouhou hratelnost. Hra podporuje neoficiálně také OpenGL, ale v něm není přístupno takové množství detailů, není to nativní rozhraní této hry. S posledním patchem se objevila možnost D3DDevice9 pro DX9 karty, zůstal jsem u tradičního D3DDevice. Engine hry běhá poměrně dobře (s uskromněním na detailech a rozlišení) i na starších kartách (pomůžete si především velkou RAM) a přitom vypadá stále velice dobře.

 

Splinter Cell 1.2b

Klepněte pro větší obrázek

Hra Splinter Cell, která je založena na raném buildu téhož Unreal enginu, jaký používá i UT2003(4) a dále vyvíjeném odděleně, přidává časté využití dynamických stínů nebo pixel shaderů pro vodní hladinu. Byla vydána Ubisoftem v únoru 2003 a nedávno se hráči dočkali pokračování Pandora Tomorrow. To však po grafické stránce nepřineslo celkem nic nového.

Já používám demo Caspian Oil Refinery ze serveru Beyond3D.com, které je náročnější na grafickou kartu než standardně používaná mapa Tbilisi. V timedemu jsou použity snad všechny aspekty hry, včetně nočního vidění, které je právě důvodem, proč ve hře nefunguje korektně anti-aliasing.

 

Painkiller

Klepněte pro větší obrázek

Hra, která se objevila nedávno a navázala na odkaz jednoduchých 3D stříleček, kde jde jen o to všechny do jednoho pobít, se vyznačuje velice hezkou grafikou a kupodivu i docela slušnou zábavou. I přesto, že ve scéně bývá použito přes 300 000 trojúhelníků a velké textury, dokáže Painkiller po snížení detailů solidně běhat i na pomalejších kartách. Velmi pěkné jsou efekty s kouřem a prachem (volumetric fog), světelné korony, měkké stíny i vzhled skla. Pro fyzikální model je použit engine Havok 2.0, který známe ze hry Max Payne 2. K benchmarkování používám konzoli a příkaz "benchmark c5l1" (dostupný od patche 1.15), což bohužel není ideální. Sice se měří veskrze jenom grafika, ale létání v nekompletnímu levelu produkuje vysoké skóre a není příliš realistické. Na světě je už demo c5l2 a novější patch, nicméně výsledky této mnohem realističtější sekvence jsouhlavně u silných karet prakticky jen testem procesoru.

F1 Challenge `99-02

Klepněte pro větší obrázek

Závodní hra od EA SPORTS má poměrně nenáročný engine, který docela solidně běží i na starších kartách, a tak už delší dobu testuji pomocí utility FRAPS ve vlastním záznamu na okruhu Monza se zapnutým 4× AA jako minimem. V rozlišení 1 024 × 768 nemají dnešní high-end karty problémy ani s 8× FSAA. Pří Image Quality nastaveném na hodnotu Full se zapne ve hře i anisotropní filtrování (pravděpodobně 2:1). F1 asi brzo v benchmarkovací sadě nahradíme hrou Richard Burns Rally, ve které lze také ukládat záznam a zajistit tak opakovatelné měření.

 

Témata článku: Windows, Grafické karty, Doom, GE, Samostatný test, Far Cry 2, Povedený čip, Hongkongská společnost, Tenký kabel, Platinum, HTTP, Serious Sam, Velká porce, Directx 11, Tbilisi, F1, Množství detailů, Poslední patch, Glacier, Závodní hra, Challenge, Benchmark, Far Cry, Graf, Call


Určitě si přečtěte

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 47

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 98

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky