Cyklista vážící 80 kg není cyklista, ale prase na kolečkách.
Ten článek čtu až asi potřetí. Původní jsem četl v angličtině s jinými účinnostmi a hlavně v něm byl velmi důležitý předpoklad (ztraceno v překladu?), že to bylo koncipované jako elektrokolo, kde motor dodával zdaleka největší část výkonu. Pak jeho ztráta na řetězu vycházela hůř, než když se ztratí to málo, co člověk dodal šlapáním a určitě to bylo čistě městské kolo zamýšlené hlavně na přesun s minimální námahou.Kolo s padesátiprocentní ztrátou výkonu je pochopitelně kravina.
"Ještě nedávno byli mnozí profesionální fotografové přesvědčeni, že nikdy nepřejdou na digitální fotoaparáty."Ještě mnohem později byli téměř všichni profesionální fotografové přesvědčeni, že nikdy neopustí zrcadlovky kvůli bezzrcadlovkám - kvůli horšímu autofokusu a horšímu hledáčku. Dnes už většina z nich na bezzrcadlovky přešla - kvůli lepšímu autofokusu a lepšímu hledáčku... 😀
digitalny fotoaparat je naozaj digitalny - zaznamenava obraz v digitalnej podobe, dalej ho v nej spracovava a vystup je tiez digitalny. ma tom bicykli je digitalne iba to, ze ma dve kolesa. ten nazov mu dali presne pre takych ludi, ako si ty, ktorym mozno povedat lubovolnu sprostost a oni tomu nielen uveria, ale to este to aj kupia a horlivo tu blbost budu obhajovat.elektricke auto tiez nikto nevola "digitalne", hoci je plne elektroniky, je to jednoducho EV, nie DV...
Staci podivat se na web zminovaneho MANDO FOOTLOOSE, ktery je hrde uveden jako "The world’s first chainless bike...." a je jasne, jake kavky se zde skubou.MP
Hlavní negativum je to, že to likviduje důvod, proč většina cyklistů vůbec jezdí na kole - je to zábava. Velká část té zábavy a zásadní element ovládání kola je právě v mechanickém spojení pedálů a zadního kola.
No a ti (fakt vetsina?) mohou klidne zustat u toho, co maji. Otazka je, co na to ti, co maji kolo proste pro presun z A do B.
Tak schvalne, odpovedz si na otazku, ci by si si na presun vybral staru klasiku, alebo nieco, na com sa namakas dvojnasobne a ako bonus to kupis za x-nasobnu cenu...
Krásná ukázka jak z jednoduchého mechanismu, který si dokáže servisovat a udržovat každý zručný školák, udělat přetechnizovanou předraženou volovinu, která se bude spravovat přes diagnostiku v autorizovaném servisu 😀 A ve výsledku je pořád násobně míň efektivní...
Citát, který jsem četl před padesáti lety a dodnes si to pamatuji: "Kdyby dnes vynalezli zavírací špendlík, měl by nejméně dva tranzistory a každého půl roku by ho musel prohlédnout servisní technik"
A protože špendlík s tranzistorem je blbost, tak se o lidech co ho vyvíjeli nikdy nedozvíš, protože skončili v propadlišti dějin.
Za vynálezem jejich moderní verze je americký mechanik Walter Hunt, který si zavírací špendlík nechal patentovat roku 1849.Zdroj: https://www.lidovky.cz/relax/zajimavosti/symbol-... ...
Nic nepochopil.
další 3,14 čovina 😁
Nevyplodil tenhle článek nějaký generativní jazykový model? Jedná se samozřejmě o elektrický pohon, nikoliv "digitální" (pro ty, pro které je to slovo neuchopitelné, tak to čistě česky znamená "číslicový" a těžko si představit, co by to ve spojení s pohonem jako asi mělo být). V anglických verzích to často označují jako chainless electric drive s nějakým marketingovým krasožvástem jako "Free Drive", "Footloose" apod..
Musim se zastat degenerativniho modelu.Digitus je prst a jelikoz se slape spickami nohou, jsou v tom prsty dost zainteresovane, byt jen jako cast soustroji 😝MP
zaujimalo by ma, ako sa to sprava v terene v kopci, kde na klasickom bicykli je nutne zaradit prevod 1-1, t.j. v situaciach, kedy na klasike su uz aj na klukach nizke otacky a na zadne koleso je vyvijana maximalna sila. viem si predstavit, ze na tejto elektrike je mozne stale slapat v otackach a zvysovat krutiaci moment, ale elektromotory mozu menit (efektivne) krutiaci moment len v urcitom rozsahu. a ten asi potom rozhoduje o tom, aky strmy kopec sa na nom da vyslapat...
Prípadne som v kopci, stojím na pedáli príliš s ním nehýbem, lebo fakt npc kopec. S reťazou mám šancu potočiť koleso. S generátorom nie, keďže stojím a tak nejak indukcia vzniká pri pohybe.
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 1. 2024 18:53
Mno, slo by to podstatne vylepsit, kdyby se tam pridal setrvacnik roztaceny treba elektromagneticky ve vakuu. V podstate takovy maly hyperloop.A take by to mohlo byt dobre, kdyby se na to dali pripojovat ruzne elektricke spotrebice. Dalo by se to vyuzit doma, kdyz vam nejde elektrina, tak treba nabit mobil slapanim. Pripadne to prave prodavat jako slapaci stroj na doma, na kterem se da nabijet mobil slapanim. spousta takovych stroju posiluje svaly, ale energie se nevyuziva.
proboha setrvačník? Jsme v roce 1970? Stejnou funkci by (mnohem líp) zastal superkondenzátor, případně nějaká malá baterka (optimalizovaná pro velký proudy a malou kapacitu) - ala hybridní (non-plug in) auto.Ale jo, jako šlapadlo na doma by to bylo zajímavý. Neříkám užitečný, ale zajímavý 😀
Setrvačník není nutně nesmysl kvůli tomu, že může mít mnohem vyšší hustotu energie na hmotnost i objem. A navíc by se tam nemusela tak přeměňovat energie (což se ale stejně musí dít).Bicykly se superkondenzátory už, předpokládám, existují. https://insideevs.com/news/692650/anod-hybrid-e... ... Problém ovšem je, že efektivita té rekuperace je mizerná. Ten samý problém, který zabíjí tenhle koncept. Baterkokolo funguje tak, že si ho doma nabijete, a pak tu energii během jízdy využíváte. Superkondenzátorový model si můžete vyzkoušet i dnes, prostě tak, že vyrazíte s nulovým stavem baterie; a pořád budete mít oproti superkondenzátorům výhodu v tom, že máte mnohem vyšší kapacitu.Některé rotopedy umí fungovat jako šlapadlo. Dobít telefon nebude jen tak, co si pamatuju, dalo mi docela zabrat rozsvítit 100W žárovku a udržet to třeba minutu v kuse. Představa, že šlapu hodinu denně, byť třeba jen na 20% výkonu, abych dobil telefon, panečku, to by ta aktivita na sítích klesla, abych ho tolik nevybíjel 😀
Proč je podle vás setrvačník podstatné vylepšení? Oproti baterce nebo superkondenzátoru?Při tomhle použití doma byste velmi rychle zjistil, že než hodinu denně šlapat, to raději využijete třeba vítr, který sice není tak výkonný, ale zase jede celý den (s přestávkami, samozřejmě) bez toho, aby u toho člověk musel funět. Takže to kolo předěláte na větrnou elektrárnu, kde si necháte, pro případ nouze, možnost nějakou energii si přišlapat.Doporučuji vzít to od konce, pořídit malou větrnou elektrárnu, a přidělat k ní bicykl. Odměnou bude i vyšší životnost, přeci jen bicykl není stavěn na nonstop provoz.S vaší fantazií věřím, že nakonec skončíte u kola na větrný pohon, a ještě při vaší drzosti prostě vynecháte přeměnu energie na elektrickou a místo toho tu energii povedete přes mechanický setrvačník s obrovskou kapacitou; takže když bude venku třeba bouře, necháte stát kolo někde na kopci, a ráno budete mít nabito na týden provozu.Akorát to má malý háček v gyroskopickém efektu. Takže nejlépe nasměrovat bicykl správným směrem ještě před bouří, dokud se setrvačník netočí. Pak je nutné jet ideálně stejným směrem (nebo rovným terénem, podle toho, jak setrvačník natočíte), jinak to dá strašně moc práce. Pohodlě zatáčet půjde totiž až na konci cesty, kdy se setrvačník přestane točit. To jsem samozřejmě asi trochu přehnal, nicméně gyroskopický efekt trápí i některé motocykly, při použití extrémního setrvačníku na bicyklu bych čekal, že se s gyroskopickém efektem nějak vypořádáte (například že díky nejnovější technologii Elona Muska bude gyroskopický efekt zanedbatelný). Podobně Coriolisova síla, ta se taky může podepsat (nedokázal jsem ji vstřebat v patnácti, nezvládám ji vstřebat ani teď, ale tuším, že existuje 😀 ).
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 1. 2024 18:36
ty vole, když už zhulený blázni přestabou s těmahle nesmyslama. Šlapáním vyrábět se obrovskou zxtrátou energii a pak jí vést 40cm kabelem ke kolu kde je elektromotor kterej to s další ztrátou převádí na pohyb a to všchno jen proto aby byli zajímavý, A určitě na to dostali grant. Kam ten svět doprdele spěje ! 😐🤦♂️
tak ta ztráta není zase tak obrovská....
Tak třeba diesel vlaky tak v podstatě fungují taky, alespoň některé. Z nafty vyrábí elektřinu a elektromotorem pak pohání kola. Tím neříkám, že mi to dává smysl i u kola.
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 1. 2024 21:49
U dieselektriky to dává smysl, protože motor je hnaný v úzkém pásmu výkonu s maximální účinností (všimnětě si, že dieseleklektrika prakticky nemění otáčky, ale jen intenzitu hluku se zatížením). Generátor s elektromotorem je pak jednodušší, spolehlivější a efektivnější než mechanická spojka (obrovské ztráty a namáhání při rozjezdech) s převodovkou.
Kdyby tedy cyklista na tomto kole neměnil otáčky, aby jel maximálně účinně, pak by se asi také mohla měnit se zatížením intezita jeho hluku ... 😀
Dá se u takového systému brzdit sešlápnutím pedálů dozadu, jako na klasickém kole s řetězem?
tvl kolo co brzdí dozadu jsem viděl naposledy tak ve svých 10letech. Momentálně má moje čtyřletý děcko kolo co už brzdí normálně na říditkách...
Je to vec, kterou budou muset aktivne resit, a predpokladam, ze to nebudou chtit.
Když to brždění šlápnutím dozadu může být u běžného (městského) kola vyřešeno mechanicky v zadním náboji, snad by to šlo vyřešit podobně i přímo na středové klice se šlapátky. Eventuálně by to mohlo být u elektropohonu více variabilní. Např. kdyby si jezdec mohl zvolit, co se má stát při šlapání dozadu. Buď by to mohlo brzdit, nedělat nic, anebo by snad dokonce mohl šlapat dozadu a přitom jet dopředu. Pak by šlo střídat při šlapání různé svaly, jako třeba na rotopedu nebo orbitreku?
jop, bez supravodicu nebo alespon zasadne lepsich vodicu (fulereny?) to nepujde. Ale tech 20% ztracenych v motoru zni divne, brushless DC motory maji bezne >90% ucinnost
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 1. 2024 13:31
Dejetomu:95% generator95% motor95% (mozna mene s ohledem na vlastni spotrebu) elektronika(a to nezminuju ucinnost baterie, zvysenou hmotnost =>valivy odpor ...)Takze nejakych 0,9^3 ... 0,95^3, tedy cca 70 .. 80%. Zlaty retez.MP
ano, to sedi, ale v clanku pisi ze end to end ucinnost je kolem 50%, coz je dost neuveritelne
ze by roli hraly konstantni otacky generatoru a celkova velikost?
JJ, mensi zarizeni - mensi ucinnost. Otacky se daji resit prevodovkou, ktera ale snizuje ucinnost ....MP
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 1. 2024 15:50
Nemyslím, že ty ztráty vznikají na odporu použitých vodičů...
vinutí motoru je taky vodič...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.