Prohlížeče

Řešení místo Adblocku? Prohlížeč Brave bude uživatelům platit za prohlížení reklam

Internetový prohlížeč Brave přišel s novinkou, která má lidem zpříjemnit sledování reklam. Kdo se přihlásí do programu Brave Ads, bude dostávat za prohlížení reklamního obsahu odměnu ve formě kryptoměny.

Brave je jedním z mnoha alternativních prohlížečů, který se snaží zaujmout ochranou soukromí uživatelů. Jedna z jeho nejžádanější funkcí, která jej proslavila, bylo ale prosté blokování reklam. Jenže kompletní blokování reklamy není řešení, z něčeho se obsah na internetu financovat musí. Tvůrci proto hledali nové způsoby, jak toto vyřešit. 

brave-ads-launch-ternio-tab.jpg
Podobné okno se objeví, když člověk klikne na reklamu z notifikace

A řešením by podle představ tvůrců mohl být program Brave Ads. Lidé, kteří se do něj přihlásí, dostanou podle Brave 70 procent zisku z reklam, které uvidí. Odměny se budou vyplácet formou Basic Attention Tokenů (BAT), což je reklamní kryptoměna založená na bázi Etherea.

Tu mohou lidé věnovat tvůrcům obsahu, který rádi konzumují. Brave je automaticky nastaven tak, aby se BAT tokeny lidí na konci každého měsíce automaticky věnovaly stránkám, které nejčastěji navštěvují. Brzy je prý ale bude možné vyměňovat i za poukázky do restaurací nebo na cestování a časem za běžné peníze přes kryptoburzy, které začnou s BAT obchodovat. 

Experiment, který má stále mouchy

Brave tuto novinku testuje od ledna a již se do ní zapojilo přes 40 procent desktopových uživatelů. Reklamy se na prohlížeči neukazují klasicky rozmístěné po stránkách, ale jako notifikace, díky čemuž je podle Brave zajištěna větší míra soukromí - marketéři nemohou o lidech sbírat jejich identifikační data, ale přesto se dozví, že s nimi někdo interaguje. 

Jde totiž o speciální reklamy od partnerů, kteří se projektu rozhodli zapojit. Stávající reklamy na webech stále zůstávají v rámci prohlížeče blokovány. Brave o nich data sbírá sám a informace sám posílá marketérům, vše probíhá na zařízení v rámci prohlížeče. Podle něj je to win-win situace pro všechny - zaplaceno dostanou tvůrci prohlížeče, tvůrci reklam i uživatelé, kteří navíc nepřijdou o soukromí.

Jenže mezi marketéry zaznívá kritika, že nový způsob není až tolik výhodný - bez klasického inzerování se firmy neobejdou, stále většina lidí používá jiné prohlížeče a pak musí platit ještě Brave, který původní reklamy blokuje. Ve výsledku tak platí za reklamy dvakrát.

Novinka je zatím dostupná jen v USA, Británii, Německu, Francii a Kanadě. Pro našince je dále nevýhodou, že prohlížeč není dostupný v češtině. Pokročilým uživatelům pak mohou chybět mnohé funkce, které jsou již standardem v Chromu nebo Firefoxu. Brave je zkrátka zatím spíše experimentálním prohlížečem. 

Diskuze (20) Další článek: Manažerský Airbus ACJ319neo úspěšně absolvoval první testovací lety

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,