Respektujem, ze taktyto vyvoj nerobia ludia bez rozhladu a maju jasnu predstavu co a preco robia ale dotykove ovladanie ma hodne stve uz aj v autach, skuste si v noci ked na to nevidite nieco nastavit na fyzickom ovladaci a potom na dotykovom, nebe a dudy…
Na jednu stranu je jasné, že řešení musí být bullet-proof a každá změna která znamená potenciální problém (viz třeba ty dotykové obrazovky) musí projít důkladným posouzením ze všech možných úhlů.Pak tu máme ale záležitosti, které se vlastního ovládání letadla a vlastně ani letu jako takového netýkají - například to zasílání údajů ze záznamových zařízení online. Osobně jsem velice nemile překvapený, že se tohle už dávno neděje - čekal bych to jako samozřejmost už minimálně 10 let i u obyčejných amatérských letadel, natož v komerčním provozu. Komunikace je jednosměrná, pouze "vysíláte směrem ven z letadla" (tudíž zneužití nebo jiné riziko ohrožující probíhající let není) - a hlavně, tady nelze nic ztratit, jen získat. Maximálně se vyslaná data nikde nepřijmou - mít alespoň nějaká data (nebo klidně jen část dat) je v případě průseru lepší než nemít vůbec nic.A opravdu i za tu cenu, že se postupně vybuduje robustní, úžasný, super epes nezneužitelný systém záznamu a uložení takových dat který budou používat všichni na světě, tak než to bude, je lepší takové data teď cpát s nadsázkou "na pronajatý server u Amazonu přes GSM modul/5-6GHz rádio/Inmarsat" --- prostě mít raději "aspoň něco" než vůbec nic.Odpovídače a sledování polohy apod. máme už dávno - co brání tam prostě nacpat další (alespoň ta kritická) data?
Názor byl 8× upraven, naposled 3. 10. 2022 08:43
"Komunikace je jednosměrná, pouze "vysíláte směrem ven z letadla" (tudíž zneužití nebo jiné riziko ohrožující probíhající let není) " - to je (bohuzel) zajimave naivni predstava.Pred lety jsem byl v jedne laborce, kde testovali tohle pro vyrobce leteckych motoru - sotva se letadlo dotkne zeme, motory zacnou vysilat diagnosticka data z letu mistnimu servisnimu stredisku. Podle kolegu, co tam resili bezpecnost, to byla docela nocni mura.
A není to jenom "administrativní" (čti přehnaně paranoidní) záležitost? Jsem rozhodně ten poslední, který by nějak odsuzoval bezpečnost a preventivní opatření čehokoliv, ale co je tak tajného na běžných komerčních motorech (a telemetrii z nich) které se a) prodávají po tisících po celém světě a koupit si je může (s lehkou nadsázkou) kdokoliv, b) všechny byly už rozebrány mnohokrát do posledního šroubku (ať už při pravidelných kontrolách) nebo "jakože konkurenčním boji" (koupíme si letadlo a pak ho do šroubku rozebereme) c) existuje podrobná dokumentace (to je už snad i lehčí prostě zneužít lidský faktor a komplet dokumentaci získat od výrobce/z libovolného (ne)autorizovaného servisního střediska než se snažit "hacknout" diagnostická data přistávajícího letadla) ... nemusíme chodit daleko, jenom v Rusku je teď takových (moderních) bezprizorních motorů na "znárodněných letadlech" ke studiu dostatek 😃 😃 😃 a nedělám si iluze, že to tak nebylo odjakživa 😃Tedy - i kdybych bydlel vedle letiště a byl schopen komplet veškerý takový datový přenos bez chyby přijmou, dekódovat a přečíst (a stejně tak i Ahmed v sousedním pronajatém domku vedle 😃) jaká z toho plynou bezpečnostní rizika? Jako fakt to nevím, třeba mi opravdu uniká nějaký (ne administrativní ale smysluplný, technický a bezpečnost ovlivňující) úhel pohledu...
Názor byl 6× upraven, naposled 4. 10. 2022 12:00
Bezpecnostni rizika plynou hlavne z toho, ze jakakoli schopnost prenosu dat je rizikova. Pokud pozdeji prijdes na problem, nemuzes to jednoduse opravit nejakou aktualizaci.Hlavnim problem je to ze mas vlastne dve moznosti jak to udelat - bud to bude broadcast, ktery neni efektivni a vlastne nevis, komu data davas (a spousta z nich by jiste zajimala konkurenci, treba mira opotrebeni soucastek apod.). I kdyz to zasifrujes, nemas o moc viz moznosti nez nejake staticke klice, ktere driv nebo pozdeji uniknou.A pokud pujde o komunikaci mezi dvema uzly (i kdyz sifrovanou), tak mas jeste vetsi problem. Vzdycky tam bude nejaky kod nebo HW, ktery muze mit zranitelnosti. A jak se vyporadas s tim, ze v sitovem stacku (at to bude TCP/IP, X.25 nebo libovolna jina technologie) bude nalezena zranitelnost, ktera potencialne muze znamenat kompromitaci jednotky a nedejboze i moznost zmenu nekterych parametru motoru? To u letadla fakt nechces.Pamatujes si ten prusvih, kdy Boeing u Dreamlineru dostatecne neoddelil sit pro pasazery od nekterych komponent letadla?Ale nejsem na tuhle problematiku odbornik, jen jsem se o tom pred mnoha lety bavil s temi bezpecnostnimi experty, co to meli u jednoho z nejvetsich vyrobcu leteckych motoru na starosti. Uz hodne dlouho v te firme nedelam.EDIT: Jo a nezapomen, ze kazda zmena, kterou v tom v budoucnosti budes chtit udelat (at uz HW, nebo SW) bude pravdepodobne muset projit novou certifikaci, coz neni ani rychla ani levna zalezitost, myslim.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 10. 2022 13:27
Jako jo, s tím vším samozřejmě souhlas. A právě tady jsi uhodil IMHO hřebíček na hlavičku"a vlastne nevis, komu data davas""bude pravdepodobne muset projit novou certifikaci, coz neni ani rychla ani levna zalezitost, myslim."Vše co souvisí s bezpečností jako takovou samozřejmě beru. Ale vysílat základní telemetrická data přece nemůže nijak uškodit, ať je přijme kdokoliv (maximálně v tom konkurenčním boji), bezpečnost letu jako takového to přeci nemůže nijak ohrozit, ale může to zatraceně pomoct v případě problému. Jsem samozřejmě naprostý laik a proto se ptám a zajímá mě, kde je ten potenciální bezpečnostní problém."Pamatujes si ten prusvih, kdy Boeing u Dreamlineru dostatecne neoddelil sit pro pasazery od nekterych komponent letadla?"Jasně, tohle je obrovský průšvih." A jak se vyporadas s tim, ze v sitovem stacku (at to bude TCP/IP, X.25 nebo libovolna jina technologie) bude nalezena zranitelnost, ktera potencialne muze znamenat kompromitaci jednotky a nedejboze i moznost zmenu nekterych parametru motoru? To u letadla fakt nechces"Nechci komunikovat, chci jednosměrně vysílat, tohle přece není problém. (analogie příjmu rádia/TV - není způsob jak informaci poslat "opačným směrem dovnitř") - ano jsem si vědom že u jednosměrné komunikace nelze zaručit integritu dat , ale IMHO lepší část dat než žádná (v tomto případě).IMHO (dohnáno ad absurdum) i kdyby tam měl na jednom sedadle ležet zapnutý komerční mobil/Inmarsat/rádio a vybraná data cpát někam na záznam, tak mít taková data (zachycená klidně i amatérsky) ukončilo by to dohady a výrazně pomohlo v dlouhém (a nákladném) vyšetřování a vyloučilo lži protistrany u letů jako byl Malaysia Airlines 17 nad Ukrajinou apod.
Názor byl 13× upraven, naposled 4. 10. 2022 17:09
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.