USA i Čína teď pracuje na náporových motorech v raketách, tak třeba se zanedlouho dočkáme i takového motoru ve stíhačce. Jen nevím, jestli ji v té době ještě bude pilotovat člověk.
Myslite hypersonicke pohony? :) To co se dnes s velkou slavou vytahuje je technologie 80. a 90. let minuleho stoleti. Dnes to ma mozna lepsi rizeni, ale jinak jiz znama vec.Cina okoprovala ty ruske. Amici paradoxne v dobe rozvalu SSSR taky. Ale ono je to jedno, kdo co zkopiroval. Podstatne je, ze technologie je jiz fakt dlouho znama. Jedine co to chce je mit penize na jejich rozvoj...https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-45... https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-80... https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-90...
HSR programhttps://www.nasa.gov/centers/dryden/history/pa... ... https://en.wikipedia.org/wiki/Ayaks... In 1994 Novichkov revealed that the Russian Federation was ready to fund the Ayaks program for eight years and that a reusable small-scale flight test module had been built by the Arsenal Design Bureau. He also stated that Ayaks' working principles had been validated with an engine test stand in a wind tunnel. The same year, the American NASP project was cancelled and replaced by the Hypersonic Systems Technology Program (HySTP), cancelled as well after three months. In 1995 NASA launched the Advanced Reusable Transportation Technologies (ARTT) program, part of the Highly Reusable Space Transportation (HRST) initiative, but experts from consulting firm ANSER evaluating Ayaks technologies did not believe at first in the performances announced by the Russians and did not recommend development along the same path.However, between October 1995 and April 1997, a series of Russian patents covering Ayaks technologies were granted to Leninetz HLDG Co. and consequently available publicly, the oldest having been filed 14 years before.[7][8][9][10]
ano a je jedno, jak je ten nápad starý, kdy první funkční rakety pro hromadné nasazení mají Rusi i Číňané teprve pár let.
U Blackbirda SR71 je oficiálně psáno 3,5M. Ruský lovec SR71, Mig31 měl tuto rychlost také. Je otázkou, který z nich byl rychlejší a těžko na ni odpovědět, přesná data jsou tajná. Ale vzhledem k tomu že od 80. let se SR71 pohyboval zásadně na hranici vzdušného prostoru socialistkého prostoru a dovnitř se nepouštěl, se dá usuzovat, že Mig31 byl on par.
Ohledně parametrů to vypadá dost podobně, roli hraje samozřejmě aerodynamika. Já z dat níže usuzuji, že pokud ta data jsou reálná, ty letadla byla on par.SR71 Maximální vzletová hmotnost: 78 000 kgPohonná jednotka: 2 × jednohřídelový axiální proudový motor Pratt & Whitney J58-1 s přídavným spalováním, každý o tahu 144,57 kNMig31Maximální vzletová hmotnost: 52 000 kgPohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Solovjov D-30F8, s přídavným spalováním, každý o tahu 93,16 kN / 171,61 kN (maximálně)
MiG-31 má maximálku menší než předchůdce MiG-25 (oficiálně 2,8 M). Ani ji nepotřebuje, protože to kompenzuje mnohem výkonnějšími řízenými střelami R-33/R-37.Ale pro zajímavost, letouny MiG-31 dislokované v tehdejší NDR sloužily našim pilotům MiG-23, jako cvičné cíle simulující SR-71.
Dokonce jsem cetl, ze SR71 na nasi Jizni hranici letaval pravidelne a na jeho "loveni" byla letka Mig23. https://www.flying-revue.cz/jak-jsem-malem-jako-jedin... ...
Jenze to byla jen takova komedie. Neslo o vazne mineny pokus. Jen si nekteri soudruzi chteli pohonit trika.
Krásně je to popsáno v L+K (tuším číslo 8/2009) a v knize Miroslava Irry o nasazení typu MiG-23 v našem letectvu. Blackbirdy létaly z Anglie od severozápadu, takže první jej zachytávala PVO z NDR a předávala cíl dál. Hotovostní letka startovala z Českých Budějovic s rozhonem směr Brno. Nad Jihlavou v 10 kilometrech, následovala otočka směrem na západ. S dostupem na 18 kilometrech byla teoretická šance SR-71 sestřelit pomocí řízených střel R-23. Několik letců dokonce hlásilo úspěšný lock na radaru, ale jakmile se tak stalo SR-71 okamžitě měnil směr do bavorského vnitrozemí.Ale především je to všechno je nutné brát s ohledem na fakt, že SR-71 nikdy nenarušil vzdušný prostor států Varšavské smlouvy...
co jsem četl knížku toho uprchlého Rusa do Japonska, tak ty Migy25 uměly ty maximálky jen za cenu extrémně rychlého zkrácení životnosti motoru, počítám že u Migu31 to bude podobné.
při rychlosti 3500 motor vydržel jen 15 minut, pak musel na generálku
Otazka je, jestli umel v podobne rychlosti Mig25/31 odpalit. Pokud ano, tak SR71 mohl mit dost problem.
Maximálku mají asi +- autobus stejnou, ovšem SR-71 ji umí "držet" po mnohem delší dobu.
To bych i veril. Ale jak pisu, oficialni data jsou od reality posunuta. A to jak v pripade US, tak SSSR. Pravda ale asi bude, ze Mig25 bude rychlejsi nez Mig31.
MIG-31 byl pomalejší než 25 ,ale dnes už dosáhne modernizovaná verze 3400 km a to díky novému překrytu kabiny pilota ,která tuto rychlost už snese. Možná kdyby 25 měla už tento nový překryt tak by možná i dosáhla rychlosti i okolo 4000 km. Je to pouze o odolnosti použitých materiálu při takových rychlostech. Možná motor 25 kdyby se vyrobila z dnešních moderních materiálů ,že životnost motoru by byla delší a i rychlost by byla větší. Amíci museli být šokování z toho jak byla 25 postavena a co to ten letoun uměl. Než se jim dostal do ruky tak z něj měli velký strach, zvlášt co předvedl průletem v okolí Izraele.
Létat vysokými rychlostmi v atmosféře je nebezpečné a vždy nebezpečné bude, se zvyšující se rychlostí letu stoupá odpor vzduchu a zákonitě také všechny nebezpečné jevy s ním související. Nad hranicí atmosféry je to samozřejmě jiné kafe, ale tam se létá mnohem vyššími rychlostmi zcela běžně - každá raketa vynášející něco na oběžnou dráhu musí dosáhnout první kosmické rychlosti - zhruba 27.000 km/h, což je asi 22 Machů 😉
S těmi machy bych byl opatrný, je to relativní jednotka a záleží na teplotě, hustotě a složení média, kde se daný objekt pohybuje.
Tak samozřejmě, ve vzduchoprázdnu se zvuk nešíří takže určit rychlost zvuku ve výšce kde létají družice ani není možné 😉
Pominuli A-12, tak o X-15 jste neslyšeli?
Pilotovaný objekt je dosť zavádzajúci pojem. Aj vrtulkové drony sú pilotované objekty, akurát že pilot stojí na zemi. Lietadlo s pilotom, ktoré vykoná plne automatický let je tiež pilotované? SR71 je obdivuhodné lietadlo ako z iného sveta, ale takmer nahouby, resp. na vyhliadkové lety nad zaostalými krajinami bez poriadnej protilietadlovej obrany. Nemá zmysel vyrábať jeho rýchlejšiu náhradu. Nahradili ho raketoplánom X37 pilotovaným zo zeme.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 6. 2021 20:51
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.