Reklamy v App Store radikálně promění trh s aplikacemi. Pokud si je vývojář nezaplatí, bude to mít těžké

  • Apple po osmi letech fungování zavádí inzerentní pozici v App Store
  • Reklama ve výsledcích vyhledávání má usnadnit život malým vývojářům
  • Za současných podmínek může fungovat naopak
Reklamy v App Store radikálně promění trh s aplikacemi. Pokud si je vývojář nezaplatí, bude to mít těžké

Na vývojářské konferenci WWDC představil Apple mimo jiné novou verzi mobilního operačního systému iOS 10, jehož součástí má být také nový obchod App Store. Ten přinese některé změny v kategoriích, upravený vzhled, ale především vůbec poprvé od roku 2008 placené pozice pro aplikace. Ty se budou zobrazovat na první pozici na stránce s vyhledáváním – nejexponovanějším místě celého obchodu.

Ačkoliv se může zdát, že výsledky vyhledávání nejsou nikterak výhodnou reklamní plochou, ve skutečnosti je tomu naopak. Z vyhledávání totiž pochází 65 % všech nainstalovaných aplikací – zbylých 35 % si rozdělí žebříčky kategorií, úvodní strana App Store nebo přímé odkazy.

„Myslíme na malé vývojáře“

Phil Schiller, který má vývoj App Store na starosti se v rozhovoru vyjádřil k motivacím pro vytvoření inzerentní pozice. Mimo jiné řekl, že tím Apple chce usnadnit život malým vývojářům, kteří se v současné době prosazují velmi těžko. Pomoci jim má inzerování na stránce vyhledávání vedle větší konkurence.

Z výsledků vyhledávání pochází 65 % všech instalací na App Store

Mezi nejdůležitější požadavky nového systému patří inzerce ve stejné kategorii, jako je samotná aplikace. Vývojář, který má aplikaci pro kurzovní sázení, ji tedy nemůže ani prostřednictvím inzerce dostat do kategorie Fitness.

Cílení aplikace se však bude řídit především klíčovými slovy, které si bude vývojář sám volit. Typickým příkladem je klient pro Twitter, kde se kromě názvu sítě budou vyskytovat pojmy jako sociální sítě nebo messaging. Jenže Apple do klíčových slov umožní vepsat také názvy konkurenčních aplikací. A právě to vedlo k debatě mezi vývojáři oblíbeného placeného Tweetbotu a Twitterrificu.

Vývojáři v současné době mohou svoje aplikace zařadit do zkušebního provozu inzertního systému, který probíhá v rámci betaverze iOS 10. A funkčnost si můžete prohlédnout na obrázku níže – uživatel vyhledává aplikaci s názvem Tweeetbot, ale na prvním místě vidí Twitterrific na zaplacené pozici. Vzhledem k tomu, že je jeden z nich zdarma a druhý stojí 9 eur, je velká pravděpodobnost, že původně hledanou aplikaci uživatel vůbec nenainstaluje.

Klepněte pro větší obrázek
Chcete vyhledat Tweetbot za 9 eur, ale na prvním místě je Twitterrific zdarma. Který nainstalujete? (zdroj: Paul Haddad)

Více aplikací zdarma?

Nový reklamní systém však může značně proměnit cenovou politiku vývojářů. Mnoho z nich staví na placených aplikacích bez tzv. in-app purchases, tedy mikrotransakcí v rámci aplikace, které jsou výsadou aplikací na Play Store. Při tomto fungování inzerentní pozice by se však dalo předpokládat, že nemalé množství z nich svůj byznys model nasměruje k bezplatnému stažení a následným dokupům. Právě s ním budou mít vyšší konverze ze zobrazované reklamy.

Pokud by se tak opravdu stalo, nový reklamní systém malým vývojářům nepomůže a může jim rychle uškodit. Dlouhodobě nebudou moci inzerovat stejně jako velcí vývojáři s vyšším rozpočtem, kteří si placenou pozici v App Store zahrnou do běžných režií na marketing a mohou ji provozovat mnohem delší dobu. Pro některé typické kategorie, které jsou na instalacích z vyhledávání ještě závislejší (například dětské aplikace), pak může být inzerce přímo nutností. Bez ní se mohou stát aplikace neviditelnými.

Klepněte pro větší obrázek
Reklamní systém je pouze v testovacím provozu, i přesto však nabízí spam v podobě aplikací pro facebookové lajky zdarma. (zdroj: Owen Williams)

Apple chce novým systémem zvrátit trend, kdy je stále větší podíl ze zisků vyplácen největším vývojářům a ti drobní mají situaci v App Store složitější. Pokud však nepřijde s novými regulačními pravidly, které ještě nezveřejnil (délka kampaně, omezení klíčových slov), může se toto snažení minout účinkem a proti malým vývojářům se naopak obrátit. Uvidíme na podzim.

Témata článku: Apple, Byznys, App Store, Reklama, Testovací provoz, Trh, Reklamní systém, Úvodní strana, Phil Schiller, Nemalé množství, Vývojář, Vývoj, Schiller

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 183

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 155

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

Včera | Stanislav Mihulka | 19


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji