Reklamní trh Internetu: už teď je to slušné (ale ne u nás)

Zatímco několik našich osamělých mediálních bojovníků je vděčných za každou tisícovku korun příjmu...
Zatímco několik našich osamělých mediálních bojovníků je vděčných za každou tisícovku korun příjmu z internetové reklamy a drtivá většina "strajpků" na našich webech je pouze vzájemně a zdarma vyměňována stylem "ty mě proužek, já tobě proužek", roste celosvětový reklamní trh Internetu do dramatických rozměrů. Již letos má dosáhnout celkem tří miliard USD; pokud bychom z toho vypočítali půl procenta (průměrný podíl ČR na obchodu v IT technologiích), dostáváme se k částce pěti miliard Kč – skutečnost není zdaleka ani na tisícině.

Důvody této "zaostalosti" rozhodně nejsou v počtu připojených uživatelů: pokud proti 30 mil. celosvětových uživatelů postavíte odhadovaných 100 000 Čechů, jsme opět na 0.3%, takže zde příliš nezaostáváme. Trošku slabší je to s počtem i kvalitou současných domácích online médií, ale situace se zlepšuje – takže neochota je především u inzerentů a reklamních agentur, které je zastupují, a pro něž je tento inzertní trh zatím podivný a neprůhledný.

Přitom celosvětový obrat v elektronické inzerci má růst na necelých 8 mld. USD v roce 2002 (upřímně řečeno, to není příliš mnoho – rozvoj objemu elektronické komerce má do této doby vzrůst skoro stonásobně). Čísla pocházejí od analytické firmy Jupiter Communications, která je ovšem známá některými občasnými kontroverzními prognózami. Firma zároveň uvádí postřeh, jehož platnost si dnešní internetoví vydavatelé ověřují na vlastní kůži: že schopna přežít je jen hrstka nejlepších, a že pravděpodobně nevznikne situace, že si na stejném trhu bude konkurovat řada firem. Jinými slovy: pokud vznikne vynikající zpravodajství např. z celosvětového sportu, zvykne si 90% sportovních fanoušků navštěvovat právě je a toto zpravodajství získá velké příjmy z inzerce, které se v USA odvozují od počtu pohledů uživatelů na stránku, tzv. impressions. Dalších pět zpravodajství, které budou jen o málo menší, si mezi sebou rozdělí zbývajících 10% fanoušků a nepřežijí. (Pro zajímavost: cena jednoho pohledu se v přepočtu pohybuje okolo jedné koruny. To se může zdát docela málo – je to zlomek ve srovnání s tištěným médiem – ale když uvážíme, že řada www sídel má milióny pohledů na stránky denně…).

Váš názor Další článek: Problém roku 2000 u nás neexistuje

Témata článku: , , , , , , , , , ,