Reklama v ICQ: každá koruna dobrá

Byla uvedena bez varování a bez vědomí uživatelů, ale nesetkala se s vážnějšími protesty.
Na Internetu přituhuje: některá „omezení internetových svobod a výsad“, který by ještě před dvěma lety byla stěží myslitelná, vyvolala by silný odpor uživatelů a možná znamenala smrt dané služby, se nyní tiše objevují a procházejí téměř bez protestu.

Příkladem budiž ICQ, světová tržní jednička v tzv. instant messagingu (interaktivní komunikaci, „chatu“). Vlastník produktu, americká America Online, tiše vtělila do jeho nové verze možnost zobrazovat reklamní banner a tuto verzi označenou 2000b silně zpropagovala, takže si ji stáhly a nainstalovaly milióny uživatelů. V popisu nových vlastností produktu se o tom, že ICQ nyní „umožňuje“ strkat před uživatelův nos bannery při každém čtení nebo psaní zprávy, neuvádí ani slovo, což je zcela jistě nefér, ale „tak to v byznysu chodí“. Když si kupujete auto, prodejce vám také vychválí všechny výhody, slabiny však zamlčí. America Online pak od února letošního roku začala tuto službu nenápadně uvádět v činnost – nejdříve se zobrazovaly vlastně „neškodné“ bannery, které poukazovaly na různé tipy a triky práce s ICQ, takže uživatelé by vlastně měli být za tento boxík vděčni. V průběhu času se ale začínají objevovat „natvrdo“ komerční bannery; uživatel je tak citlivě převychováván, aby si postupně zvykl na další místo na Internetu, odkud se na něj bude řinout reklamní záplava.

Pro dnešní trošku zakřiknutý Internet (krachy internetových firem se přenášejí i na uživatele a ti se obávají, co bude dál: Nezdraží se jim třeba připojení? Nezvednou se ceny v internetových obchodech? Nebude řada služeb, která byla doposud zdarma, odpříště za peníze?) je typické, že nikdo příliš neprotestuje. Na Internetu se pouze objevilo několik stránek, jak bannery odstranit (i na Živě), protože nějakým normálním zatržením v dialogovém panelu u konfigurace ICQ to nejde, ale to je asi vše. S tím provozovatelé ICQ samozřejmě počítají jako s nutným zlem – stejně tak i u normálních bannerů existují různé filtrovací softwary, které odstraní zobrazování reklamních proužků, využije jich procento „geeks“ a většina normálních uživatelů Internetu se o nich nikdy nedozví.

Význam bannerů v ICQ se zdá být sporný – chatovací programy jsou mezi inzerenty asi nejméně oblíbeným místem pro zadávání inzerce vůbec. Ale v současné situaci je i pro giganta typu AOL každý dolar z Internetu dobrý.

Diskuze (10) Další článek: Computer 6/01

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,