Poslechněme si, co říká „otec Ethernetu“ a jeho diskutující kolegové.
Na Internetu je krásné to, že si můžete podiskutovat s osobami, které byste v lepším případě mohli vidět někde daleko na pódiu coby mravenec z pětitisícového davu, v horším jako postavu muzea voskových figurín. Jednou z takových živých legend je Bob Metcalfe (vynálezce Ethernetu, spolutvůrce Arpanetu, zakladatel 3Com atd. atd.) – zřídil si „mailový časopis“, který rozesílá, komu chce, a ve něm se neúnavně břitce svěřuje se svými názory na současný internetový svět. (Doporučuji k „abonenci“, a to nejen proto, že je to zdarma – stačí zajít
na tuto adresu). Jeho magazín má podtitul „Back Talk“ a po zásluze – „Bob“, jak se sám nazývá, v každém vydání položí provokativní otázku a dá na ni odpovědi A až E; stačí kliknout a ztotožnit se s jedním z názorů. Protože Metcalfeho sloupek odebírají obvykle insideři a „vizionáři“ počítačového světa, dá se říci, že jejich názory mohou mít váhu i vliv. Poslední otázka se týkala reklamy na Internetu a nastíněné scénáře odpovědí byly zajímavější než otázka; dovolím si proto ocitovat:
Otázka: Zmátoří se vůbec reklama na Internetu ze současné krize, nebo tiše zemře a budeme na ni někdy v budoucnu pohlížet jako na minulý, dočasný jev?
Nabízené odpovědi pak zněly:
A). Skutečný prospěch z reklamy na Internetu bude možné vytvořit pouze tehdy, pokud se podaří jednotlivé uživatele Internetu při jejich návštěvách stránek přesně rozlišit podle demografických hledisek do jednotlivých cílových skupin, na které míří inzerent. To je jedna z cest, kam míří Microsoft Passport a podobné metody; pokud budou jednou fungovat, poletí internetová reklama rychle nahoru.
B). Nyní je ekonomická krize, ale provozovatelé i inzerenti vymýšlejí nové kreativní metody, jak zvýšit účinnost reklamy (pop-ups atd.). Tyto metody se skutečně ukáží jako účinné a rovněž přispějí k oživení reklamy a k ukončení krize.
C). Není to otázka formátů, ale jen současné ekonomické krize – ta skončí a pak skončí i krize v internetové reklamě.
D). Hlavní vtip Internetu je, že dává informace přímo do rukou konzumenta – a proto se zde reklama stává nadbytečnou. Uživatelé si sami najdou, co potřebují; není nutné a je ostatně i zbytečné je k tomu dokopávat pomocí reklamních lží.
E). Reklama na Internetu a vůbec weby, které poskytují vše zdarma a chtějí těžit jen z reklamy, budou následovat osudy dinosaurů a vyhynou. Nakonec bude obsah na webu pouze placený a reklama na Internetu zahyne.
A jak dopadlo hlasování čtenářů Metcalfeho týdeníku, obdobných „nerds“ a „pundits“, jako je on sám? A: 44,4 %, B: 5,9 %, C: 14 %, D: 27,4 %, E: 8,3 %. Tedy nic jednoznačného. Jak byste hlasovali vy?