Ředitelka HP říká, že Internet je studený a nepřátelský

Od dob otců zakladatelů neměla firma HP tak významného ředitele.
A prostřednictvím firmy, kterou nyní vede, se to bude snažit změnit.

Od dob otců zakladatelů neměla firma HP tak významného ředitele – pardon, ředitelku. Carly Fiorina, kterou kterýsi novinář trefně označil za „postavu jako vystřiženou z Hvězdných válek“. Má nebývalé osobní charisma, je sama mediálně velice aktivní (na rozdíl od předchůdce Lewise Platta, zaměřeného spíše dovnitř firmy) a podle svědectví spolupracovníků je ale také ostrá jako břitva.

Fiorina má za sebou prvních sto ředitelských dní, během nichž měla za hlavní úkol právě artikulovat vizi firmy HP pro oblast Internetu a elektronické komerce; prvním velkým prezentačním místem byl právě letošní Comdex. Carly Fiorina tvrdí, že dnešní Internet je studený, nepřátelský ba dokonce ohrožující uživatele, a že největší výzva dneška pro technologické firmy je učinit jej právě mnohem příjemnějším, přátelštějším a užitečnějším – podle ní Internet neplní očekávání.

Ten, kdo se dnes pohybuje v Internetu jako ryba ve vodě, jistě nebude souhlasit – pro něho je Internet naopak tím nejzajímavějším místem na světě, a pokud mu bude někdo říkat, že je nepřátelský, jistě opáčí: pro mě ne. Fiorina ale má naprosto pravdu v jednom – Internet zde stále moc není pro obyčejné lidi, stále to je technické zařízení vyžadující technický přístup, technické znalosti a nejlépe i určitý technický talent.

To ostatně není nic nového; většina technických novinek na tom v začátcích byla podobně. Hewlett-Packard tvrdí, že chce být firmou, která Internet učiní příjemnějším. Na potvrzení významu tohoto záměru – a toho, že se sama takto výrazně mění – společnost dokonce pozměňuje svoje logo, což je u takto významné a tradiční společnosti skutečně cosi mimořádného. I míra pozměnění loga je ale v tomto smyslu symbolická (viz www.hp.com, zůstala písmena hp, pod nimi již není název Hewlett-Packard, ale slovo „Invent“) – je to stále ten starý dobrý HP, jenom trošku jinak nablýskaný. Aby si každý tuto novou podobu firmy vryl do paměti, utratí HP dvě stě milionů dolarů na reklamní a marketingovou kampaň, nepochybně jednu z největších ve své historii.

Myšlenky, které HP přináší v duchu toho přátelštějšího a více pomocného Internetu, znějí pěkně. Firma například ukazuje hodinky (značky Swatch) připojující se k Internetu a nabízející různé personalizované služby (například vám dají na vědomí, když váš oblíbený interpret vydá novou desku), zajímavě vypadá třeba budík, který počítá s očekávanou dopravní situací a který vás vzbudí o pár minut dříve či naopak později podle toho, kolik vám dnes vezme cesta do práce.

Kdo podniká na Internetu, ví, že zde obvykle rozhodují skutky a nejen slova, i když dobrý marketing je potřeba vždycky. Hewlett-Packard skutečně zatím s Internetem dost váhal, ostatní (IBM, Sun) získali náskok a firma sama to přiznává. Jaké budou ony skutky, které nás přesvědčí, že HP dokáže být špičkou i na Internetu, zatím není moc jasné. Je zde sice e-speak, jakýsi univerzální jazyk pro „domlouvání obchodů na Internetu“, ale teprve prodělává své první krůčky a ještě nic v praxi nedokázal. Firma prohlašuje, že kromě technologických nástrojů uzavře i řadu významných partnerství s jinými výrobci, jako už byl například zmiňovaný Swatch; samozřejmě také využije své vlastní produkty, jako jsou například tiskárny. Jejím záměrem je, aby se elektronické služby (e-services) rozkládaly přes celou produktovou skupinu HP – je to onen už delší dobu prosazovaný způsob práce s tištěnou informací jako „distribute and print“, tj. získej zdrojovou informaci elektronickou cestou a pak si ji vytiskni. Zde právě vyvolává otázky fakt, že tato myšlenka je stará už několik let a zatím v praxi příliš neuspěla: lidé zatím buď kupují tištěná média (už kvůli profesionálnímu tisku, vhodnému formátu, barvě, nízké ceně papíru, vazbě atd.), nebo si je stahují z Internetu, ale netisknou si je – čtou si je právě v elektronické podobě. Počítačové tiskárny se sice stále zlepšují a zlevňují (ovšem: samotné náklady na tisk, cena toneru či inkoustu moc neklesají), ale upřímně řečeno představa, že si člověk bude vytvářet knihovnu tak, že si knihy stáhne z Internetu a doma vytiskne a sváže, působí pořád hodně násilně – na rozdíl od „eBooks“, čtečky knih v elektronické podobě.

Na tomto případě je vidět, že plány a vize HP sice působí velice zajímavě, ale svět říká: fajn, tak nám to ukažte. Ukažte v praxi úspěšnost těchto velice zajímavých myšlenek a atraktivních názorů; ukažte, že jste dostatečně pružní na to, abyste předstihli malé, rychlé „start-up“ firmičky, které dostanou stejný nápad jako vy. Firma musela ukázat svou internetovou vizi, protože „se to žádá“ po každé společnosti; nepochybně ale bude ještě dlouho profitovat především ze svých skvělých počítačů, serverů a tiskáren.

Diskuze (2) Další článek: Present Graphics potřetí

Témata článku: Internet, Hewlett Packard (HP), Největší rozdíl, Stud, Carlo, HP, Největší výzva, Swatch, Největší smysl, Univerzální jazyk, Technické zařízení, Carla, Dobré místo, Oblíbený interpret, Charisma, Stejný nápad, První start-up, Ředitel, Myšlenka, Start-up, Sam


Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 108

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

** Wi-Fi zásuvky nevyrábí pouze Čína ** Vyzkoušeli jsme českou Netio PowerCable ** Je přímo určená pro vývojáře, má totiž jednoduché JSON API

Jakub Čížek | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky