Současná podoba je zcela jistě pod tlakem času „quick and dirty“ a vše záleží na tom, kolik urputnosti, financí a dobrých nápadů Contactel novému projektu věnuje.
V pátek večer – s několikahodinovým zpožděním oproti předchozím ohláškám – spustil Contactel svůj „portál“ na adrese
www.redbox.cz, nesoucí tedy název RedBox.
V internetových „drbárnách“ si získal spíše nelichotivé reakce: spektrum šlo od naprosto odmítavých názorů až po uznání za rychlé vyhledávání (Google). Pojďme se soustředit na nejdůležitější témata a otázky.
Název a barevné provedení. RedBox je anglický název a to je sám o sobě trošku problém; nemyslím, že by šlo o nějaký zavedený pojem kvůli loňské kampani s počítači, jak se tvrdí – ale je pravděpodobné, že Contactel bude chtít tento pojem dál „tlačit“ například ve svých hlasových službách. (Mimochodem, ty jsou a budou pro firmu prioritní; současné tanečky okolo Internetu jsou jenom palebnou přípravou do skončení monopolu). RedBox.cz stál jistě pěkných pár miliónů a pokud má opravdu portálové ambice, možná stálo za to koupit přes agenta některé další krásné domény, které jsou sice bloknuté, ale nejsou moc využívány – třeba www.domov.cz, www.dnes.cz, www.start.cz a podobně.
Barvy hezké nejsou, ale vše se dá změnit (jen doména už asi ne). Na internetových službách, které jsou utilitární, denně sloužící, přílišná kreativita škodí. Proč je asi nejlepší světový portál Yahoo.com v tradiční bílé a modré? Proč jej podobně emulují jeho konkurenti, jako je Excite nebo Lycos? (Proč je Seznam.cz podobně jednoduchý a podobně je na tom i Centrum.cz?)
Indexér. Google (licencovaný indexér, www.google.com) je světová jednička, indexuje stejně dobře celý svět a ve fulltextovém prohledávání webových stránek je Contactel tím pádem okamžitě nejlepší na českém Internetu. Google není pro Contactel moc levný (ceníky jsou na google.com dostupné), což je asi důvod, proč jej ostatní české portály nevolí a využívají vlastní napsané indexéry. Vrací ale skvěle validní výsledky a vrací je bleskurychle. Je tu však jedno velké ale: provozovatelé českých portálů moc dobře vědí, jak málo uživatelů skutečně zadává fulltextové prohledávání; může se jednat o zanedbatelných pár procent celkového počtu stránek, které portál otočí. Proto také portály na indexér trošku kašlou, Seznam má dokonce zoufale archaickou podobu Kompasu a nikoho to netrápí: lidé nechodí na Seznam.cz, aby hledali indexérem. Indexér od Contactelu budou využívat především internetoví „geeks“, kterých není mnoho a kteří si stejně snadno zadají do prohlížeče www.google.com, aby prohlédli třeba i stránky Čechů, které jsou na GeoCities, Tripodu atd.
Katalog. Je netradičně umístěný a jeho kategorie jsou „kreativně“ vymyšleny jinak než jinde. Třetí slovo v katalogu je „Nábytek“ (stěží jde najít bezvýznamnější kategorie) a vůbec se zde například nevyskytuje top kategorie „Cestování“ – nevím, každý má sice jiný vkus a jiné záliby, ale i zde touha po odlišení zvítězila nad vyzkoušenými a ověřenými cestičkami na Internetu. Katalog navíc moc dobré výsledky nevrací: když zadávám jména první padesátky českých webů podle Auditu, jenom zřídkakdy se objeví na první stránce výsledků. Ale i to se dá zlepšit.
Další služby zatím moc zajímavé nejsou: zpravodajství je na českém Internetu tolik, že dá práci přečíst byť jenom i titulky nových článků, které se každý den objeví, a Economia, která dodává obsah pro RedBox, pokrývá jenom některá témata – troufl bych si říci, že pro úplně běžného konzumenta ne moc zajímavá. Dále je k dispozici freemail a freewebhosting, tedy opět standardní nabídka se standardní kvalitou provedení, a docela zajímavé kluby (to by se mohlo chytit).
Závěrem „hodnocení“ je nutné říci, že na chyby, nedodělky a nepovedenosti narážíme na každém kroku. Contactel ale byl pod časovým tlakem (rozhodoval se o portálu poměrně pozdě a i relativně dlouho hledal, kdo a jak pro něj portál udělá) a za „quick and dirty“ první verzi bych jej vůbec nekritizoval. Tohle je běh na dlouhou trať a žádný český portál – s výjimkou jediného, a tím je Centrum.cz – nebyl hned při uvedení na trh bez chyb nebo téměř bez chyb. Na RedBox.cz údajně pracovalo celkem 25 lidí: jeho bohatost i vyšperkovanost je na úrovni Seznamu před nějakou dobou, když jej ještě programoval Lukačovič sám.
Bude RedBox úspěšný a stane se do roka třetím nejnavštěvovanějším portálem u nás, což je oficiální cíl Contactelu? V podobě, v jaké je, zcela jistě ne. Contactel ale má dnes ze všech konkurentů na trhu největší zdroje – nemyslím jen finanční (firma má zcela jistě víc peněz na utrácení než Seznam, Atlas nebo Centrum, pochopitelně je však nemá jenom na portál), ale vůbec i další zdroje velké a přitom dravé firmy, která je vyhledávaným partnerem pro každého. Bude-li tým okolo portálu dostatečně urputný, posedlý jeho neustálým vylepšováním, bude-li mít dobré cítění toho, co Internet potřebuje, budou-li mít klíčoví lidé ve vedení projektu dostatek dobrých (zejména marketingových) nápadů a budou-li mít dostatek peněz, není cíl Contactelu nereálný. Nezapomeňme totiž na to, že firma je významným internetovým providerem a na rozdíl od konkurenčních „nezávislých“ portálů má spoustu nástrojů, jak přesměrovávat své uživatele (údajně je jich 120 000 – je otázka, kolik z nich je živých) na tento portál coby na domovskou stránku.