Údajně překvapivé zjištění – pro recepty se chodí na Internet téměř tak často jako do kuchařek
Můžete se podivit, co všechno analytické firmy v USA nezkoumají, ale je to tak – jeden z posledních výzkumů se týkal otázky, ze kterého zdroje nejčastěji lidé získávají kuchařské recepty. Zatímco před Internetem vedly s drtivou převahou kuchařské knihy a byly následovány časopisy, ať už speciálními či společenskými tituly, v jejichž všehochuti se také musí povinně nějaký ten recept objevit, nyní je tomu jinak, alespoň tedy v Americe.
23 % uživatelů, kteří nevaří profesionálně (jako kuchaři v restauracích atd.), ale tak jako každý z nás, si je schopno v případě velkého hladu uvařit instantní polévku, naše ženy a přítelkyně pak i chutná jídla, už chodí pro recepty na Internet. 21 % pak používá časopisy – Internet se tedy dostal na druhé místo za kuchařské knihy, které stále vedou, ale už ne s nějakým drtivým náskokem (mají 34 %). Zbytek připadá na noviny a televizi.
Výzkumníci z oné analytické firmy (InsightExpress, dotazníková metoda na cca 1000 osob) dodávají, že Internet si získává na půvabu hlavně kvůli možnosti interakce, výměny zkušeností s ostatními „domácími kuchaři“; samozřejmě už ani nezdůrazňujeme, že získání receptů z Internetu má výhodu v tom, že recepty jsou zde zdarma a jejich hledání je snadné.
Zajímavé jsou pak zdroje, na které lidé pro recepty chodí: nezávislé „receptářské“ weby vedou s 49 % tržního podílu, ale „závislé“ weby výrobců potravin a potravinářských polotovarů zaostávají jen o málo (40 %). Výrobci potravin, coby producenti nejčastěji kupovaného a „nejrychlejiobrátkového“ zboží vůbec, tak mají zajímavou inspiraci pro levnou reklamu (recepty na svých stránkách) a pro ovlivňování svých zákazníků prostřednictvím těchto receptů vůbec. Výzkum totiž také zjistil, že třetina dotazovaných uvádí, že pokud je v daném receptu uvedena „značková“ potravina (tj. ne „cibule“, ale třeba „Cibule Knorr“) a oni tento recept použití, jdou si koupit právě tento značkový produkt uvedený v receptu, aby si byli jisti, že zvolili správně.
Tyto výzkumné zprávy jsou jistě inspirativní i pro české producenty rychloobrátkového zboží a využití domácího Internetu – problémem ale je zatím nesrovnatelně menší úroveň používání Internetu v domácnostech než v USA a také, bohužel, zatím převažující jen velmi nenápadité a opatrné používání Internetu u masové populace.