Recenze projektoru Epson EMP-TW10: novinka pro domácí kino

Nový videoprojektor společnosti EPSON EMP-TW10 patří mezi nejlevnější projektory určené pro domácí kino. Se svou cenou necelých šedesát tisíc včetně daně se hodí i do domácností, které na tom nejsou finančně právě nejlépe. Poměr obrazu činí 16:9, technologie LCD.

Pro domácí kino

EPSON nabízí v současné době celkem tři projektory, které jsou vhodné pro domácí kino, resp. které mají poměr stran 16:9, Z nich je právě TW-10 v přijatelné cenové hladině; bez problému ho seženete za nějakých 59 tisíc s daní. TW-10 používá LCD technologii, displej o velikosti 0,55 palce má fyzické rozlišení 854 x 480 bodů. Pokud tedy promítáte film z DVD, musí projektor obraz upravit, což se občas projevuje nepatrným trhání při rychlých pohybech kamery. Není to ale jen vlastnost tohoto projektoru, ale všech, které mají takto malé rozlišení. Obraz má slušný jas i kontrast, pokud se nebudete na film dívat za denního světla, budete spokojeni.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
EMP-TW10, to jsou především zakulacené tvary a poněkud laciné plastové provedení

Lampa má výkon 132 W, světelený výkon činí 1000 ANSI lumenů, kontrast pak 700:1. Všechno jsou parametry dostačující pro sledování filmů stejně jako pro prezentaci v dobrých světelných podmínkách (tedy alespoň s průměrným zatemněním místnosti). Projektor má pro sledování filmů celkem čtyři režimy: Theatre Black, Theatre, Living Room a Dynamic. První má nejnižší jas a kontrast, poslední pak nabízí maximální jas lampy a hlavně skutečně syté barvy; nicméně v obrazu se vyskytuje hodně patrný šum, barvy jsou syté až příliš. Pro sledování filmů se hodí nejvíce Theatre, pokud máte v pokoji skutečnou tmu, pak je lepší zapnout Theatre Black. Dynamic je vhodný pro hraní her, Living Room pak pro sledování běžných televizních programů; tedy pokud budete vůbec TV na projektoru sledovat.

Klepněte pro větší obrázek  Projektor leží na dvoře, nožky má nahoře

Takřka tři tisíce hodin

Lampa vydrží v režimu Theatre Black zhruba 2900 hodin, v režimu Dynamic a Living Room pak 1900 hodin. Při nastavení Theatre Black totiž poklesne výkon lampy, čímž dojde i ke snížení hlučnost větráku, který nemusí tolik chladit. Mimochodem vzduch větráku je vyfukován vpředu vedle čočky, zatímco běžně je vyfukován na zadní straně. Je to praktičtější, protože je tak možné umístit projektor do těsnějších prostor, např. nábytkové stěny. Teplý vzduch se totiž díky umístění větráku nekumuluje za projektorem kvůli nedostatečné cirkulaci.

Pokud nastane čas k výměně lampy, oznámí vám to projektor krátkou zprávou po zapnutí a rovněž bude blikat indikátor na projektoru. V manuálu je sice výměna lampy popsána, nicméně bude lepší ji ponechat na servisu. V menu projektoru se bohužel nezobrazuje počet „odpracovaných“ hodin, takže nevíte, kolik času vám do výmeny zbývá. V menu je možné jen vynulovat interní čítač po výměně lampy.

Nativních 16:9

Možnosti nastavení obrazu jsou poměrně slušné, resp. standardní. Nechybí úprava jasu, kontrastu a sytosti barev, bohužel veškeré korekce, které pracují až s obrazem v projektoru mají za důsledek vznik šumu, který výsledný obraz docela pokazí. Proto je lepší provádět korekce obrazu přímo v DVD přehrávači, což bohužel ne všechny zvládají. Základní poměr stran obrazu je 16:9, ovšem není problém přepnout se do režimu 4:3; po straně obrazu sice zůstávají viditelné pruhy, nicméně sledování 4:3 filmu nebo práci s počítačem to vůbec nevadí. Projektor má i možnost zoomu, takže obraz 4:3 se zvětší tak, aby zabral celou plochu projekce. Bohužel přijdete o horní a spodní část obrazu, nicméně ne vždy to musí vadit. Pokud vám nevadí „tlustí lidé“, můžete si obraz 4:3 anamorfně roztáhnout, aniž byste přišli o jakoukoliv obrazovou informaci.

Projektor lze ovládát buď přímo na přístroji nebo velmi malým dálkovým ovládání

Co metr, to metr

Co se velikosti úhlopříčky týče, při maximálním zoomu se rovná jeden metr vzdálenosti od plátna jednomu metru úhlopříčky. Maximální velikost úhlopříčky je něco málo přes sedm metrů, čehož dosáhnete umístěním projektoru od 7,5 do 11,5 metru (záleží na nastavení zoomu) - skvělé. Minimální vzdálenost od plátna udává manuál na 73 cm. Zoom dokáže základní velikost obrazu zvětšit o nějakých 44 procent: pokud budete mít projektor dva metry od plátna, může mít úhlopříčka od 1,33 do 2,04 m.Je jasné, že čím menší zoom, tím vyšší kontrast a barevnou sytost bude obraz mít. Maximální zoom zkrátka moc nedoporučuji, rovněž proto, že na obrazu je je patrná „pixelizace“, což je dáno LCD technologií (DLP tento nedostatek částečně eliminuje). Pixelizace se lze částečně zbavit jemným rozostřením obrazu, ale to je trochu kontraproduktivní.

Projektor má kromě klasického režimu přední projekce také režim pro promítání v případě, že je pověšen na stropě; tehdy lze obraz obrátit vzhůru nohama, protože projektor je vybaven konektory pro zavěšení na spodní straně. Projektor umožňuje i zadní projekci, kdy se obraz převrátí zrcadlově. Na spodní straně projektoru jsou aretovací nožičky, kterými lze vyšroubováním zvednout obraz, případně jimi vyvážit to, že je projektor umístěn na šikmé ploše. Pokud máte obraz nožičkami zvednutý, můžete upravit v menu lichoběžníkovité zkreslení, ke kterému zákonitě dojde. Standardní funkce.

Klepněte pro větší obrázek  Zoom a ostření se ovládají těmito „páčkami“

Chybějící SCART nahradí YUV

Pro připojení k DVD přehrávači je kontektor vybaven kompozitním vstupem, S-Video a vstupem YUV, tedy třemi konektory cinch. Chybí bohužel SCART, takže pokud nemáte DVD s YUV, musíte se spokojit s S-Video. Pokud nemáte kvalitní plátno, ale promítáte jen na zeď, postačí vám to. Chybějící SCART bohužel vyřazuje často z promítání video, protože to bývá vybavené pouze SCARTem. Pro připojení k počítači nechybí RGB vstup D-Sub, DVI není přítomen. Pokud budete připojovat projektor k počítači, je vhodné snížit rozlišení alespoň na 800 x 600, případně nastavit v PowerStripu rozlišení přesné jako má LCD v projektoru; pak se zbavíte nutného přepočítávání obrazu a obraz bude ostřejší a stabilnější. Projektor má rovněž vestavěný reproduktorem, k němuž se připojuje zdroj dvěma konektory cinch.

Kromě SCARTu nechybí žádný konektor připojení; dražší modely mají i DVI

Trošku jako vajíčko

Na konec jsem si nechal vzhled. Projektor má hodně zaoblené tvary, které příliš nekorespondují s designem běžné AV techniky; k současným DVD přehrávačům či receiverům by se hodily spíše střídmější tvary se stříbrným povrchem. TW-10 vypadá pro svůj design, použité plasty a barevné provedení příliš levně; pravda, jde o levný projektor. Naštěstí vzhled nemá naprosto žádný vliv na funkci. Hmotnost projektoru je poměrně nízká, necelé čtyři kilogramy vám tašku neutrhnou. V základním balení bohužel nenajdete žádné propojovací kabely, jen dálkové ovládání, které je snad až příliš malé, a napájecí kabel. Manuál nebyl u testovaného projektoru v češtině.

Svými vlastnostmi a možnostmi patří testovaný projektor spíše k průměru. Nativní rozlišení 16:9 jej předurčuje pro projekci filmů z DVD, nicméně není problém ho využít i pro prezentace. Chybějící SCART nahrazují vstupy YUV. Cena je poměrně přijatelná, levnějších projektorů mnoho není; za svoje peníze získáte slušnou kvalitu obrazu a necelé tři tisíce hodin výdrže na první lampu, pokud vám bude stačit nižší výkon.

Parametry

• Video projektor EPSON EMP-TW10
  • Zapůjčil: AV Media
  • Cena: 59 780 Kč s DPH
  • Rozměry: 402 x 294 x 122 mm
  • Hmotnost: 3,6 kg
  • Fyzické rozlišení: 854 x 480 bodů
  • Technologie: LCD projekce
  • Normy: PAL, SECAM, NTSC
  • Poměr stran: 16:9 (nativní), 4:3
  • Výkon lampy: 132 W
  • Spotřeba: neuvedeno
  • Svítivost: 1000 ANSI lumenů
  • Kontrast: 700:1
  • Světelná rovnoměrnost: neuvedeno
  • Vstupy: RGB (D-sub), YUV, S-Video, kompozitní video, stereo audio
  • Zabudovaný reproduktor: 1 W, mono
  • Provozní doba: 2900 h
  • Další vlastnosti: manuální ostření a zoom, provozní teplota 5-35 st., úhlopříčka 0,76-7,62 m, vzdálenost 0,73-7,58 m, ovládání pomocí RS-232

Témata článku: Video, Epson, Projektory, Projektor, Room, Úhlopříčka, Recenze, Receiver, Maximální jas, Obraz, Nativní rozlišení, Dynamic, Spodní strana, Projektory epson, SCART, Novinka, Lumen, Audio video propojovací kabel, Living, Domácí kino, Maximální vzdálenost, Av Receiver, Zoom, Cinch, Poměr stran