Recenze projektorů Dell 2100MP a 3200MP: dva z jednoho těsta

Tentokrát jsem vyzkoušel společně dva projektory společnosti Dell. Levnější 2100MP pořídíte za necelých padesát tisíc, dražší 3200MP pak za osmdesát tisíc. Za to se ale odvděčí lepšími parametry a rovněž možností ovládat kurzor myši dálkovým ovládáním.

Oba projektory používají technologii zobrazování DLP, tedy čipu, který tvoří obraz odrazem světla od malých zrcadel. Oba projektory používají jeden čip, takže na obrazu je patrná klasická duha. Testované projektory jsou jediné v nabídce Dellu, dražší model se liší od levnějšího kompaktnější velikosti, svítivostí, vyšším rozlišením a zoomem. Oba projektory mají poměr stran obrazu 4:3, což je předurčuje spíše pro připojení k počítači než k DVD přehrávači.

Dell 2100MP

Levnější projektor má nativní rozlišení SVGA, tedy 800 x 600 bodů, přičemž použít lze díky prokládání až rozlišení 1280 x 1024; tehdy je patrná ztráta části obrazové informace. Při připojení k počítači pomocí dodávaného D-Sub kabelu je obraz stabilní, není na něm patrné žádné zrnění či jiné ruchy. Naopak při připojení DVD přehrávače obraz v tmavých odstínech trochu zrní, což je patrné zejména tehdy, pokud si pouštíte film ve formátu 2,35:1, kde jsou nad a pod obrazem černé pruhy. Jde bohužel o vlastnost DLP. Obraz je při přehrávání z DVD rovněž méně ostrý, je proto lepší, když připojíte počítač a nastavíte nativní rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Obraz lze slušně upravit

Nastavení obrazu je poměrně široké, nechybí jas a kontrast, teplota barev, možnost měnit intenzitu jednotlivých složek RGB, gammu či intenzitu bílé – maximální bílá se hodí pro připojení počítače, minimální pak pro film  DVD. Pokud připojíte DVD, můžete rovněž měnit ostrost obrazu a jeho barevnost (saturaci). Pokud je připojen počítač, můžete měnit frekvenci obrazu či hýbat obrazem horizontálně a vertikálně. Projektor má dva přednastavené režimy obrazu, PC a Movie, třetí je uživatelský; můžete změnit vše, co vás napadne, a nastavení pak uložit.

Na spodní straně projektoru je malý výsuvný stojánek, kterým můžete posunout obraz na plátně nahoru; pak se vám bude hodit nastavení lichoběžníkovitého zkreslení, keystone. Projektor samozřejmě podporuje zadní projekci i stropní projekci – v menu pak jen nastavíte patřičné převrácení obrazu. Projektor má velmi vysoký kontrast, 1800:1 překonává běžnou konkurenci v tomto segmentu. Na obrazu je to skutečně znát, na film se můžete dívat i za špatných světelných podmínek a přesto bude vypadat stále dobře, nevybledle. Svítivost je spíše průměrná (1000 ANSI lumenů), bohatě ale postačí pro projekci i za neúplné tmy, např. k večeru nebo při rozsvícené lampě. ¨

Zoom jen „digitální“

Projektor doplňuje malé dálkové ovládání s ergonomicky rozmístěnými tlačítky – pomocí něj můžete měnit lichoběžníkovitost, video mód (PC, video, user mode), zastavit aktuální frame filmu, přepínat zdroj video signálu, vypnout obraz a zoomovat obraz. Zoom bohužel není příliš jemný, takže využitelný tak, jak bych si představoval – zvětší obraz v příliš velkých krocích a ačkoliv jich je celkem 32, už nejmenší zvětšení je velké; pokud se budete dívat na film s poměrem stran 2,35:1 a budete jej chtít zvětšit na poměr 1,85:1, přijdete o část obrazu nahoře i dole. V menu můžete navíc roztáhnout obraz 16:9 tak, aby zaplnil celou plochu projekční plochy 4:3.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ukázka menu. Oba projektory jej mají stejné, jen s jinými funkcemi

Protože Dell 2100MP patří do kategorie levnějších projektorů, nemůžete se divit, že chybí zoom; obraz je tak možné jen ostřit, ale už ne zvětšit úhlopříčku. Výrobce udává nejmenší vzdálenost od plátna 1,2 m, kdy má úhlopříčka 75 cm. Pokud dáte projektor do běžné vzdálenosti cca 2,5 m, získáte obraz s úhlopříčkou 1,55 m, což není mnoho. Zoom zkrátka docela chybí, protože ne každý má možnost jej umístit dostatečně daleko od plátna. Maximální vzdálenost je pak 12 m, kdy má úhlopříčka obrazu 7,4 m.

Jak dlouho vydrží?

Výrobce bohužel neuvádí životnost lampy, předpokládám tedy standardní dobu 2000 hodin. V menu je měřič, který je možné po výměně vynulovat. Pokud se lampa přiblíží konci své životnosti, zobrazí projektor varovné hlášení. Škoda, že není možné snížit světelný výkon, což by nejen zvýšilo životnost, ale rovněž snížilo jas za úplné tmy; projektor zkrátka svítí v takových podmínkách možná až příliš – záleží na typu filmu; u tmavých a ponurých projekcí to samozřejmě nevadí. Projektor je připraven k práci 30 sekund po zapnutí.

Hlučnost větráku je docela nízká, takže v noci při sledování filmů neruší; teplý vzduch je vyfukován před projektor, takže je možné jej zastavět třeba do stěny. Samozřejmě všeho s mírou, protože studený vzduch je nasáván otvory na levém boku. Velké výdechy vpředu samozřejmě ovlivňují vzhled projektoru, který není nijak zvlášť elegantní. Na to, že používá kompaktní DLP technologii, je také docela velký, má ale nízkou hmotnost, 1,8 kg. Dodává se s hezkou taškou z tvrdého materiálu, takže se při přenosu nemůže poškodit.

Není slyšet…

Vstupů a výstupů není mnoho, nicméně bohatě stačí; jediné, co skutečně chybí, je SCART. DVD přehrávač můžete připojit pomocí kompozitního videa, S-Videa a YUV, k projektoru je dodáván konverzní kabel 3xRCA na D-Sub. Připojit je samozřejmě počítač, projektor disponuje průchozích konektorem D-Sub, takže počítači lze připojit jak monitor, tak projektor. Projektor nemá reproduktor, což je trochu škoda; alespoň základní wattový „repráček“ tu být mohl, hodí se zejména při prezentacích. Dálkové ovládání je malé, má optimální tvar i ergonomii – bez výhrad.

Klepněte pro větší obrázek  Kromě SCARTu nic nechybí

Parametry

• Datový projektor Dell 2100MP
  • Zapůjčil: Dell ČR (www.dell.cz)
  • Cena: 48 678 Kč s DPH
  • Rozměry: 264 x 84 x 213 mm
  • Hmotnost: 1,8 kg
  • Fyzické rozlišení: 800 x 600 (SVGA)
  • Technologie: DLP projekce
  • Normy: PAL, SECAM, NTSC
  • Poměr stran: 4:3
  • Výkon lampy: 150 W
  • Spotřeba: 210 W
  • Svítivost: 1000 ANSI lumenů
  • Kontrast: 1800:1
  • Světelná rovnoměrnost: neuvádí se
  • Vstupy: RGB (D-sub), YUV, S-Video, kompozitní video, USB
  • Zabudovaný reproduktor: ne
  • Další vlastnosti: manuální ostření, úhlopříčka 75–742 mm, vzdálenost 1,2–12 m

Témata článku: Video, Dell, Projektory, Zoom, Nízký kontrast, Maximální jas, Jack, Jed, Audio kabely, Velká vzdálenost, Nízké rozlišení, Keystone, Projektor, DEL, TES, Černý pruh, Druhý projekt, Recenze, Nativní rozlišení, Kompaktní velikost, Duha, Životnost, Nejmenší vzdálenost, Velká škoda, Dálkové ovládání, Projektory na Heureka.cz

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich