Recenze HIS Excalibur Radeon 9800 Pro

Dostali jsme na testy kartu od Hong Kongské společnosti HIS (Hightech Information System Ltd) a jde přímo o jejich „vlajkovou loď“ Excalibur Radeon 9800Pro. V současnosti se jedná o nejvýkonnější grafickou kartu, která svými výkony i cenou kraluje na poli herních 3D grafických karet (spolu s variantami FX5900Ultra).
Kapitoly článku

3D Mark 2001SE v330

Tento osvědčený benchmark dobře prezentuje výkon grafické karty pod rozhraním DirectX 8.1, které se ještě nějaký čas udrží na herní scéně.

Nastavení testu

  • 32 bitová barevná hloubka
  • Compressed texture format
  • Antialiasig - OFF (při použití AA technik je to nastaveno v ovladačích)
  • Double frame buffer
  • 24 bit Z-buffer Pure
  • D3D render. pipeline

Quake 3

Quake 3 je již klasika pro testování 3D grafických akcelerátorů. Bylo použito standardní demo001 pro rozlišení 1024x768, 1280x1024 a 1600x1200 bodů. Test probíhal za vypnuté podpory zvukové karty.

Parametry testu

  • 32 bitová barevná hloubka
  • 32 bitové textury
  • GL Driver - Default
  • GL Extension - ON
  • Fullscreen - ON
  • Lighting - LIGHTMAP
  • Geometric Detail – HIGH
  • Texture Detail - MAX
  • Texture Filter - BILINEAR

Unreal Tournament 2003

Dalším testem je Benchmark ze hry Unreal Tournament 2003. Pro test samotný jsou použity dva scénáře: v prvním FLYBY se jedná o průlet prostředím samotného testu/hry (jsou použity dvě prostředí – exteriér a interiér) a druhý BOTMATCH zobrazuje simulaci souboje několika hráčů přímo ve dvou použitých arénách. Zejména druhý test poměrně věrně ukazuje schopnosti grafických karet v současných moderních 3D hrách postavených na DirectX 8.1.

Parametry testu UT2003

Vulpine GLMark

Jde o poměrně málo využívaný test grafických karet v prostředí OpenGL. Jedná se o dva subtesty. U prvního jde o průlet venkovním prostředím (klasický tichomořský ostrov), druhá část se věnuje interiérům (jeskyně, tajná vědecká základna).

Parametry testu

  • 32 bitová barevná hloubka
  • 32 bitové textury
  • GL Driver – Advance Features
  • High Detail
  • Use OpenGL Lighting
  • NO Vertex Array Range (u ATI karet není bohužel podporováno)
  • Use Texture Compression

Comanche 4 demo

Test rozhraní DirectX 8.1, který silně připomíná část testu 3D Marku 2000. Průlet bojového vrtulníku krajinou. Opět v tomto testu záleží na použitém procesoru. Z časových důvodů byly v tomto testu vyzkoušeny jen některé karty.

Parametry testu

  • Bith Depth - 32
  • Terrain Detail - HIGH
  • Object Detail - HIGH
  • Texture Quality - HIGH
  • Water Quality - HIGH
  • Shadows - HIGH
  • Particle Density – HIGH

3D Mark03

Tento „kontroverzní“ benchmark se stává s postupem času také oblíbeným testovacím nástrojem, zejména s rozmachem karet podporujících DirectX 9.0. Pro test je použit základní testovací set, který je dostupný každému uživateli, neboť se jedná o shareware (použito rozlišení 1024x768). V poslední době se velmi přetřásala kauza „podvádění“ nVidie prostřednictvím úprav ovladačů. Osobně si myslím, že šlo o „bouři ve sklenici vody“, protože nedocházelo k tak markantním rozdílů ve výsledcích, aby bylo na jejich základě možné konkurenty o tolik překonat a tím poškodit jejich reputaci. A to by ještě musel kartu „pohánět“ opravdu výkonný procesor, proti kterému je například Athlon XP 2500+ pouze ořezávátko na tužky. Jednu skutečnost však toto odhalení nepatřičných postupů nVidie prokázalo: že se již musí společnost nVidia svých soupeřů dosti obávat.

Codecreatures Benchmark Pro

Jeden z nejtěžších testovacích programů pro grafické karty napsaný pro API DirectX 8.1. Náročnější je snad jen test Mother Nature z 3D Marku03 (ten ale již vyžaduje DirectX 9.0). Test vyhodnocuje jak celkové bodové skóre (obdobně jako 3D Mark03), tak také samozřejmě i ostatní parametry (např. FPS). Porovnáváno bude ale jen celkové dosažené skóre, kdy se stejná scéna testuje postupně v rozlišeních 1024x768, 1280x1024 a 1600x1200 bodů. Jen nejvýkonnější karty (jako je právě testovaný R9800 Pro) dokáží 3D scénu „rozhýbat“ na únosnou úroveň 25 – 30 fps.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,