Recenze ECS L7S7A2 - Levná základna pro Athlon XP

Dnes se podíváme na novou základní desku společnosti ECS. Je založena na čipové sadě SiS 746 a je novým pokračovatelem rodiny levných motherboardů ECS. Kromě podpory 400MHz pamětí a USB 2.0 přináší však také možnosti přetaktování, které byste u starších produktů této firmy hledali marně.

Ač byla K7S5A nejstabilnější deska z první série levných motherboardů pro procesory AMD Duron a Athlon, přetaktovacích možností mnoho nenabídla. Taktovat procesor šlo pouze pomocí FSB. Její nástupce K7S6A založený na čipu SiS 745 byl již v této oblasti mnohem dále, mnoho uživatelů však i tehdy kvůli podpoře SDRAM pamětí volilo starší K7S5A. Dnes je situace zcela opačná, rozmach DDR pamětí odstavil SDR na druhou kolej. Ceny DDRAM jsou dnes nižší, než stejně velikých SDRAM modulů. Kdo chce ušetřit, koupí levnější DDR a zároveň si tak zvýší výkon. Nepřítomnost SDR pamětí tak už dnes není překážkou, ale naopak výhodou. Zefektivnila se práce paměťové sběrnice a ušetřilo se místo, které můžou zabrat další DDR sloty. Pochopila to i firma ECS, která pomalu utlumuje výrobu starších desek včetně K7S5A a tlačí jejich ceny dolů. Ceny těchto starších typů klesly až pod 1500,- Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Ale zpět k samotnému motherboardu. Protože byl v minulosti úspěch základních desek ECS spojen s čipovými sadami od společnosti SiS, ECS nemohla neosadit čipset SiS 746, který je mozkem desky L7S7A2. Plně vychází z předchozího desky L7S7A, vylepšení se týkají převážně zvýšení taktu hlavní systémové sběrnice na 333MHz a vylepšení podpory 400MHz pamětí.

Klepněte pro větší obrázek

Specifikace testované desky L7S7A2

• Podporované procesory: AMD procesory Athlon, Athlon XP včetně procesorů nad 2800+
  • Čipová sada: SiS 746 (Northbridge), SiS 963 (Southbridge)
  • Systémová sběrnice: 333/266 MHz
  • Paměti: 3×DIMM sloty pro 400/333/266 DDR paměti do 3 GB. (400MHz DDR max. 2 GB)
  • IDE řadič: 2× UDMA 133/100/66 pro čtyři zařízení
  • USB: 6× USB 2.0 z toho čtyři přímo v zadním panelu. – SiS 963
  • Zvuk: 6kanálový C-Media audio kodek CMI9739/6CH AC`97
  • LAN: integrovaný čip Realtek RTL8201BL 10/100Mbps
  • Expanzní sloty: 5× PCI, 1× AGP 8×
  • Zadní I/O porty: PS/2 pro myš a klávesnici, 1× Paralelní, 1× sériový, 1× LAN (volitelně), 4× USB 2.0, Line-in/-out a mikrofon.
  • Super I/O čip: ITE IT8705F
  • Formát: ATX
  • Rozměry: 305 × 190 mm

Klepněte pro větší obrázek
North Bridge

Klepněte pro větší obrázek
South Bridge

Integrované technologie jako Serial ATA, Raid či Bluetooth nikde na desce samozřejmě nenaleznete, proč také. ECS se zaměřuje na nejlevnější segment trhu a implementace těchto vymožeností by desku zbytečně prodražila. Zákazník, který má v dnešní době dost peněz na koupi S-ATA disku či potřebuje Bluetooth si může zvolit některou z renomovanějších značek.

I proto příjemně překvapí přiložená čtečka datových karet, která pojme všechny dnes běžné typy (SmartMedia, CompactFlash, Memory Stick, Secure Digital).

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce na svých stránkách uvádí volitelnou přítomnost IEEE1394. Za povšimnutí stojí také nepřítomnost CNR slotu. Také ECS se tedy rozhodla tuto ne příliš častou součástku vyřadit.

Klepněte pro větší obrázek

A ještě se zmíníme o integrovaném Super I/O čipu. Zde je osazen ITE IT8705F. Pokud vás zajímá co ovládá vaši disketovou mechaniku, co nastavuje, řídí a sleduje otáčky ventilátorů a jednotlivé teploty, pak je to práce přesně tohoto zařízení. Čip je také zodpovědný za ovládání přiložené čtečky datových karet. Mimoto vykonává standardní dohled nad činností PCI, paralelních, sériových slotů, atd. Používání sériových slotů však klesá, také na této desce je k vidění pouze jeden vyvedení sériový slot.

Zpracování desky Klepněte pro větší obrázek

Samotná deska s tištěnými spoji je nalakovaná do fialova a se svými 19 cm je užší než její předchůdkyně (podobně jako některé jiné desky založené na čipsetu SiS 746). ATX konektor je spolu s vývody IDE řadiče na samotném pravém okraji desky, souběžně se sloty pro DIMM paměti. To by mohlo u skříní typu minitower dělat potíže, pokud se budete pokoušet zasunout delší 5,25“ mechaniku. Zvláště zapojený ATX kabel je vůči těmto pokusům velice imunní. Pokud máte tedy dlouhou CD či DVD mechaniku zúžení základní desky jistě oceníte.

U předchozího typu K7S5A byli na pravém okraji širšího motherboardu sloty DIMM a při jejich plném obsazení se mechaniky do minitoweru nevměstnaly takřka nikdy. Inu kdo šetří má za tři. Abychom jen nekritizovali, pozice pro ATX kabel potěší všechny ty, kteří si v minulosti stěžovali na jeho umístění blízko patice procesoru. Tentokrát snad konektor ani dál být nemohl a proudění vzduchu kolem procesoru ovlivní tedy mnohem méně. Konektor FDD kabelu je na samém spodním okraji desky. To bude u stařičkých bigtowerů, s uložením disketové mechaniky pod samotným stropem šasi, vyžadovat delší než standardní kabel.

Do volného prostoru „svatyně“ kolem patice Socketu A se u testovaného kusu částečně zatoulala jedna z přilehlých toroidních cívek. Je hned těsně vedle levého zubu pro uchycení chladiče procesoru, máte-li v plánu umístit na desku větší chladič s mohutnějším úchytem, budete mít určitě velkou radost. Velikost volného prostoru podél delších hran je však více než příkladná. Běžné chladiče tak umístíte na desku bez větších problémů. Po stranách patice pak jsou k vidění i čtyři otvory v desce, s jejíž pomocí můžete upevnit jakýkoliv chladič se vám zamane.

Klepněte pro větší obrázek

Další atrakci pro šikovné uživatele poskytuje výrobce při odemykání pojistky grafické karty na AGP slotu. Přesně pod ní je totiž malinký kondenzátor, takže buďte velmi opatrní při odemykání samotné pojistky. Vzdálenost DIMM slotů je také menší, ale dostačuje k bezproblémové výměně paměti i když je přítomna karta a naopak. ECS nabízí i něco pro starší spoluobčany. Příhodný tvar usazení baterie přímo nabádá k použití baterie místo zapomenuté pětikoruny do vozíku u supermarketu. Ovšem pokud někde zapomenete i použitou baterii, pětikorunou ji nenahradíte, takže pozor.

Klepněte pro větší obrázek

Layout retail balení i samotné desky je pak tradičně strohý, jako by i samotná ECS chtěla dát najevo, že prodávají hlavně levné zboží. Přihlédneme-li ke známému rčení „Obal prodává“, mohli by u ECS zkusit podpořit už i tak velké prodeje svých desek něčím pro oko. Přetaktování Narozdíl od dob minulých je u této desky přítomna celá sada nastavení systému vhodná pro přetaktování vašeho miláčka. V BIOSu máte tedy k dispozici tyto přetaktovací funkce:

• možnost měnit FSB v rozsahu 133 - 200 MHz po 1MHz krocích
  • možnost nastavit frekvenci RAM 133/166/200 MHz, tedy 266/333/400 MHz u DDR
  • CAS Latency – SPD 2/2,5/3 podle kvality použitých pamětí
  • DRAM Timing configuration -safe, normal, fast, ultra
  • možnost měnit napájení procesoru či pamětí ( bez HW úprav max. o jednotky procent, u jádra do 5%, u pamětí pak do 3,5%)

Na základní desce jsou pak k dispozici jumpery pro změnu násobiče procesoru v rozmezí hodnot 5,5 – 12,5. Většina skalních příznivců přetaktování však stejně mumlá ze spaní v horečnatých snech Epox, Epox, pro vyzkoušení overclockingu to však stačí.

Testy

Testovací sestava:
  • AMD Athlon XP 1800+
  • 2× 256 DDR SDRAM (PC333)
  • GeForce4 MX 440-8x, 64MB DDRAM
  • IBM 75 GB, 7200 ot./min
  • Ricoh CD-RW 16×/10×/32×
  • Windows XP Professional CZ + Service Pack
  • nVidia Detonatory 43.45 Reference Drivers,

Sisoft Sandra 2003 Memory Bandwidth - Integer

Klepněte pro větší obrázek

Sisoft Sandra 2003 Memory Bandwidth – Floating point

Klepněte pro větší obrázek

3D Mark 2001SE (1024×768×32bit)

Klepněte pro větší obrázek

Komprimace videa programem VirtualDub (do formátu DivX 5.0.2) [udáváno ve fps]

Klepněte pro větší obrázek

V 3D Marku si ECS nevede zase tak špatně, jak by se mohlo zdát. Rozdíl několika set bodů tu představuje jen asi 6-7% výkonu. O něco slabší je pak výkon při grabování videa, kde se rozdíl výkonu lišil od výsledků preferenčních desek už přes 10%. U Epoxu je to pak téměř 15% rozdíl. Vybrali jsme však silné protivníky, protože jak je vidět z předchozích testů, když se do něčeho pustí Epox, vymáčkne i z relativně staršího čipsetu více než maximum.

K testu jsem na chvíli získal i 400MHz paměť. Deska při asynchronním provozu 400 MHz paměť a 333 MHz FSB vykazovala stejné výsledky jako při práci s 333MHz pamětí. Odchylky byly v řádu statistické chyby. Bohužel jsem neměl možnost vypůjčenou 400MHz paměť otestovat déle, takže těžko říct, jestli nedošlo k nárůstu výkonu díky nepropracovanosti práce čipsetu za asynchronního provozu nebo díky kvalitě použité OEM paměti.

ECS se specializuje především na levné produkty a svou bezkonkurenční cenou si určitě své zákazníky bez problémů nalezne. Také poměr cena/výkon má ze všech tří základních desek nejlepší. Tato skutečnost však nemusí být ve všech případech rozhodující a v konečné fázi záleží na zákazníkovi, jestli upřednostní ekonomickou stránku, či se orientuje více na styl či maximální výkon.

Plusy:

• čtečka datových karet
  • poměr cena/výkon