Recenze ATI All - In - Wonder 128

30. dubna 1999
Pozor na LBA SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Se svolením původního ruského autora přetiskujeme první zkušenosti s kartou ATI All-In-Wonder 128.
Konstantin Martynenko: překlad Vladimír Janda: Pokračováním v řadě multimediálních výrobků ATI je All-in-Wonder 128, následník známé desky All-in-Wonder Pro. Hlavním rozdílem je, že nová karta je založena na nejnovějším 3D procesoru ATI - Rage 128.

Testovaná karta byla betaverzí konečného produktu, který se teprve objeví. Naneštěstí je software pro AIW 128 v tomto okamžiku značně nedodělán. To se tolik netýká ovladačů jako spíše softwaru Multimedia Center, které je stále pouze ve stadiu beta testování. Multimedia Center tvoří několik komponentů:

  • TV Player
  • Video Editor
  • DVD Player
  • Video CD
  • Audio CD
V retail balení je k tomu ještě přidán software MGI VideoWave II.

Náš testovací hardware: Pentium III 500 MHz, Chaintech 6BTM motherboard, 128 MB SDRAM, Windows 98, ATI All-in-Wonder 128 16 MB AGP PAL/SECAM; Byla použita Alfa verze ATI Multimedia Center s driverem verze CD86 a s DVD playerem verze 3.10 Creative PC-DVD Encore Dxr2 - pro porovnání 5x DVD-ROM Creative (Panasonic), SoundBlaster Live!

Technická data
Testovali jsme desku postavenou na Rage 128GL se 16 MB SDRAM. Paměti byly označeny jako 10ns, což nedovolilo účinné přetaktování. Avšak je možné, že karta, kterou si pořídíte, bude mít jinou - rychlejší - paměť.

Výchozí nastavení pro kartu je 90 MHz pro čip a 80 MHz pro paměť. (Neprováděli jsme žádné benchmarky, protože tato karta může být přetaktována nejméně na 100/110. A rychlejší paměť dovolí přetaktování jako v ATI Fury.)

Mimo standardního VGA konektoru má deska také anténní vstup a pár příslušných konektorů pro připojovací kabely.

TV Player
TV Player je nástroj pro sledování TV programu, tedy druh software pro TV tunery a karty s možností video vstupu. TV programy nemusí být pouze sledovány, ale stejně tak i zaznamenávány, zastavovány a opět přehrávány.

AIW 128 je dobře připraven na rozdílné národní podmínky v mezinárodním prostředí. Zaprvé, tuner je plně kompatibilní s téměř všemi druhy SECAMu a PALu a má evropský anténní konektor (samozřejmě karty prodávané v USA mají konektor CATV ). Zadruhé, video-in i video-out jsou také kompatibilní s PAL/SECAM.

Za třetí, program TV tuner má nastavení pro kanály různých zemí. Na příklad v Moskvě jsme nalezli všechny kanály které obvykle máme na TV přijímačích. Kanály mohou být laděny buď manuálně nebo pomocí auto scanu. Tato funkce však pracuje poněkud podivně - nalezne pouze několik korektních, avšak množství neexistujících kanálů (pozn. překladatele cz: pravděpodobně křížová modulace na vstupu - projevuje se při současném výskytu mnoha silných signálu na příklad v kabelovém rozvodu společných antén či kabelové TV. Lze potlačit snížením úrovně děličem na vstupu).

Jsou rozlišovány dva druhy kanálů: kanály kabelové TV a kanály běžné TV. Pomocí tlačítek přepínáte mezi TV tunerem, Composite Video a S-Video vstupy. Program umožňuje nastavení jasu, kontrastu a barevného nasycení jako v obvyklém TV přijímači. Navíc ale můžete nastavit tyto vlastnosti samostatně pro každý kanál zvlášť.

Můžete stahovat snímky – do galérie, do souboru s auto-incrementací snímků, do clipboardu a na tiskárnu. Snímky umístěné v galérii (druh přehledného zásobníku snímků) mohou být později prohlíženy a ukládány na disk.

Domnívám se, že polovina z možností AIW 128 je právě jen marketingový tah a není pro uživatele potřebná. Jako příklad si vezměme Instant Replay. Něco jste nesledoval pozorně - tak jen stisknete tlačítko a vidíte co se dělo několik posledních vteřin. Myšlenka je zajímavá, analogie funkce Rewind na video přehrávači. Ale předpokládali byste, že Instant Replay mode musí být krátce před použitím zapnut? V tomto módu totiž sice pokračujete ve sledování TV, ale posledních N vteřin je zaznamenáváno do volné paměti vašeho počítače. Replay lze samozřejmě provést pouze když jsou tyto snímky uloženy. Chcete ztratit všechnu volnou paměť a na 100% zatížit CPU ukládáním těchto N snímků ? Já ne. Ale co je horšího - když spustíte Instant Replay mód tak můžete sledovat TV jen v režimu malé rozlišovací schopnosti.

Digitální videorekordér
Podobná situace je s funkcí video nahrávání. Několika slovy - koncept je: “Podporujeme nahrávání 640x480 ale pokud nejste spokojeni s 5 snímky za vteřinu a s neposlouchatelným zvukem, rádi použijete 320x200 při 30 snímcích za sec”.

Takže tvrdím: Maximální použitelná rozlišovací schopnost pro záznam videa na AIW 128 je 320x200 při 30 snímcích/sec (poznámka překladatele: To je snesitelné pokud pracujete s VHS - to má stejně jen 352x288).

Obvyklé hard disky nejsou dost rychlé na to, aby zpracovaly nekomprimovaný proud 640x480, a obvyklý procesor není dost rychlý na provedení softwarové komprese formátu ATI VCR 2.0 pro toto rozlišení v reálném čase. A nakonec, AIW 128 jednoduše není stavěn pro záznam MPEG-2 pro 640x480. Trochu si o tom povíme později.

Pro přesnost: nemožnost zaznamenat 640x480 video ve VCR 2.0 formátu je omezení dané použitým čipem Brooktree Bt829. Tento čip je instalován v 16 MB verzi AIW karty. Verze s 32 MB, která by se měla časem objevit má mít instalován jiný čip - ATI Rage Theater. Tento čip pravděpodobně nebude mít výše uvedená omezení.

Dříve než začnete stahovat snímky, musíte zvolit, na který disk budou umísťována obrazová data. V dobách All-in-Wonder Pro byl software extrémně sklerotický. Nikdy si nepamatoval, kde má data uložit a kolik volného místa mu ještě zbývá. Jsem rád, že je tento problém v Multimedia Center odstraněn. Můžete nastavit velikost prostoru, který musí být na disku vždy volný. To je zvláště příhodné, když zaznamenáváte data na systémovou partition.

Jak je uvedeno výše, je pro nahrávání možno použít několik formátů. Nejpokročilejším je asi VCR 2.0, který dovoluje kompresní poměr a obrazovou kvalitu úrovně M-JPEG. ATI s jeho VCR 2.0 je často porovnáváno s deskami Matrox s hardwarovým M-JPEG. Oba formáty však nejsou příliš dobrou volbou z hlediska kompatibility a portability. Pokud něco nahrajete v jednom z těchto formátů můžete si být jist, že vaši práci nebudete moci distribuovat pokud ji nezkonvertujete na nějaký obvyklejší formát. Krátce řečeno, normální uživatel nemá codec nutný pro přehrávání VCR2.0 nebo M-JPEG souboru. (pozn. překladatele: navíc zde existuje množství M-JPEG modifikací a subformátů. Pokud přenesete váš M-JPEG soubor na systém s M-JPEG hardware od jiného výrobce, nebudete jej s velikou pravděpodobností moci přehrát). Ovšem Matrox má důležitou výhodu - zpracovává 640x480 nebo PAL na plnou velikost obrazovky.

Pokud jste “stáhnul” video sekvenci, můžete spustit Video Editor - editor typu "zde střihnout".

MPEG-2 komprese
Nyní jsme dorazili k nejzajímavější části - k tomu co ATI nazývá “real-time MPEG-2 compression". Co to je? Na západě to nazývají marketing, ale já říkám, že to je uspokojení pro ty, kteří rádi porovnávají velikost svých genitálií. Poslouchejte jak to zní - "Já mám doma real-time MPEG-2 codec v mém PC". Při tom to nic neříká. Hej, pánové v ATI, používejte reklamní slogan: "All-in-Wonder 128 vás zbaví nutnosti koupit si za $50 000 komerční real-time MPEG-2 kompresní systém”

Ale vraťme se od emocí k technickým detailům. Vestavěný codec (kodér - dekodér) umožňuje MPEG-2 kompresi s rychlostí toku dat od 1 do 4 Mbits/sec. Default je 1,6 Mbit/sec. Systém s Pentium III 500 je příliš pomalý na to, aby zpracoval 4Mbits/sec. (Zatímco profesionální kodéry jsou navrženy pro rychlost 10 Mbits/sec a více).

Podstatnou část možností kodeku lze doladit. To zahrnuje úroveň předpovědi pohybu, rychlost snímkování, počet rámců ve skupině a podskupině, video formát (PAL/SECAM/NTSC), poměr stran a nastavení audia. Zkoušeli jsme rozdílné nastavení úrovni předpovědi pohybu ale to nemělo vliv na kvalitu v rozmezí rychlosti toku dat 1 až 4 Mbit/sec. Ani změny nastavení rozlišovací schopnosti neovlivnilo kvalitu - i v modu 320x200 je špatná (pozorovatelná i během scén s pomalým pohybem). Rozlišení 640x480 je však absolutně nepoužitelné. Je horší než 320x200 zvětšené na rozměr obrazovky 640x480. Protože bitová rychlost proudu je nastavena pevně, 640x480 film zabírá přesně stejný prostor na disku jako film s 320x200 či jiným rozlišením. 320x200 má cca 4x méně pixelů než 640x480 a proto může mít 4x více snímku/sec. Tím je vysvětleno, že čím nižší rozlišení tím kvalitnější se zdá být pohyblivý obraz. Ale každopádně je kvalita horší než jakou dostaneme při použití komprese VCR2.0

I když MPEG-2 komprese vyžaduje 3x méně prostoru na disku než komprese VCR2.0, domnívám se, že to nemůže nahradit takovou ztrátu kvality. Znovu připomínám - rychlost přenosu (bitrate) je fixní a ať děláte co děláte, vždy dostanete soubor stejné velikosti kolem 11 MB/minutu pro rychlost přenosu dat 1,6 Mbit/s.

DVD
DVD přehrávání je jedna z nejlepších věcí na All-in-Wonder 128, stejně jako na ostatních kartách založených na čipu Rage 128. To byl snad vždy koníček ATI. V programu DVD Player můžete sledovat DVD v okně nebo na celou obrazovku. Ve druhém případě se ovládací prvky zobrazí dole ale můžete jejich zobrazení kdykoliv vypnout. To platí stejně tak i pro TV player.

DVD Player je specializovaná verze programu Cinemaster. Je vyladěna pro použití všech možností které poskytuje Rage 128, jako je kompenzace pohybu či iDCT. Kvalita obrazu a stabilita přehrávání jsou v porovnání s kartami pro univerzální použití vynikající.

Využití CPU pro různé DVD disky se liší, což je výsledek různých přenosových rychlostí, použitých kodeků (t.j. kombinace kodér - dekodér) a typu použitého audio systému. V testech byly použity 2 DVD disky s různým využitím CPU. První disk (s filmem) průměrně vytížil CPU na 25 %, druhý (hudební) na 62 %. To jen demonstruje neprůkaznost tvrzení typu “Deska X využívá procesor na 60%”. Rychlost přenosu dat použitá na disku ovlivňuje tuto hodnotu více než typ CPU. (Pozn. překladatele cz: řekl bych, že v testech není doceněn vliv hard disku na který se ukládají data. Použitím SCSI lze značně snížit zatížení CPU neboť značnou část zátěže přebírá interní procesor řadiče.)

Naše pokusy najít pro srovnání jiný vhodný softwarový DVD player obdobný Cinemasteru 98 (ATI DVD Player) nevyšly. Jediný kvalitnější přehrávací software byl PowerDVD 1.30 - jen ten zobrazoval obraz v akceptovatelné kvalitě a bez trhání. Avšak na Rage 128 i TNT kartách byl CPU zatížen na 100%. Proto samozřejmě docházelo ke ztrátě některých snímků a podobně. Porovnávat je za těchto okolností nemožné. Ostatní přehrávací programy měly sice využití CPU jen kolem 50-60%, ale zato při velmi špatné kvalitě přehrávání. Film trhavě skákal nebo pohybující se objekty měly šmouhy či se narušilo prokládání řádků ..

Přes všechny výhody, které má pro přehrávání DVD Rage 128 nemůže být nikdy srovnáván hardwarovým dekodérem. Stačí se podívat na zatížení CPU pro skutečný hardwarový dekodér, kterým je deska Creative Encore Dxr2. Když to srovnáte s grafy uvedenými výše vidíte řádový rozdíl a víc není co dodat.

Odhlédneme-li od zatížení CPU, je kvalita obrazu na monitoru a na TV určující. Již jsem uvedl, že karty Rage 128 poskytují brilantní kvalitu obrazu na monitoru, takže je na čase povědět si o kvalitě TV výstupu. Naneštěstí by měla být lepší. Příčinou špatné kvality TV výstupu (nejen pro DVD) je malá šířka pásma chipu ImpacTV2, který kóduje YUV signál. Část barevných dat je tak během konverze ztracena, což způsobuje “proužkování”. Také barevné gradienty splývají takže třeba tváře vypadají jako z bronzu. Jako u dříve uvedeného čipu Bt829, je ImpacTV2 problémem 16MB desek AIW 128. Oba tyto čipy budou nahrazeny čipem Rage Theater na modelech s 32 MB RAM.

Závěr
Je těžké dát jakékoliv doporučení, protože All-In-Wonder 128 je velmi specifickou kombinací v oblasti, kde mimo starého ATI All-In-Wonder existuje pouze Matrox Marvel. Avšak Matrox Marvel podporuje (ve verzi s tunerem!) pouze NTSC takže je nepoužitelný mimo USA. Takže pokud chcete desku s TV tunerem a dobrým 3D, není pro Evropu a Asii jiná alternativa než All-In-Wonder 128.

(Poznámka překladatele cz: Originální ruský text byl přeložen ruským překladatelem do angličtiny a tento anglický text byl převeden do češtiny. Za drobné nepřesnosti mě nekamenujte.Originál můžete vidět zde.

Domnívám se, že z recenze vyplývá, že má cenu ještě trochu počkat, až se objeví nový model s 32 MB paměti ve kterém bude videosignál zpracovávat nový čip Rage Theater. Před koupí bude vhodné se přesvědčit zda je možná spolupráce s hardwarovým dekodérem ať již vyvinutým ATI nebo jiným výrobcem - na příklad nový Creative Dxr3. Použitý počítač by měl mít disk SCSI a samozřejmě Pentium III.)

Diskuze (3) Další článek: Pozor na LBA

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,