Plusy
- Vysoký jas
- Výkon v HDR
- Dobrý pro hry
- Příznivá cena
- Skvělá konektivita
Minusy
- Nemá precizní pokrytí barevných gamutů
- Méně intuitivní ovládání
Běžně stojí herní 4K monitor s vysokou obnovovací frekvencí okolo 20 000 Kč, to je i případ Innocn 32M2V-B, ale zde navíc dostanete kvalitní mini LED podsvícení dosahující jasu až 1300 nitů. To je výborné nejen do prosluněných prostor, ale i pro HDR obsah. Nadto má monitor další výhody jako bohatou konektivitu nebo přesné barvy.
Konkrétně má monitor 1152 stmívatelných zón a dosahuje certifikace HDR1000. Dále má IPS panel se 144Hz obnovovací frekvencí, ale i USB-C se zpětným nabíjením pro kancelářské účely. Nemusíte se obávat ani méně známého výrobce Innocn, monitor totiž ani nemusíte objednávat ze zahraničí. Koupíte jej například na obchodu Asome.cz, který patří české firmě Zoner vyvíjející program na úpravu fotek, ZPS X. O běžnou záruku nebo snadný nákup tedy nepřijdete.
Innocn 32M2V-B
úhlopříčka: 32" zakřivení: ne poměr stran: 16:9 typ displeje: IPS rozlišení: 3840 × 2160 px maximální frekvence: 144 Hz barevná hloubka: 10b HDR certifikace: HDR1000 pozorovací úhly (H/V): 178°/178° naměřený kontrast: 986 : 1 adaptivní synchronizace: FreeSync vstupy: 2× HDMI, DP pixelová odezva: 5,69 ms maximální jas (SDR): 481 cd/m2 reproduktory: 2× 5 W USB porty: 2× USB-A výšková nastavitelnost: ano hmotnost s podstavcem: 8,5 kg rozměry: 727 × 553 × 276 mm příslušenství: DP, HDMI kabely
Distributor: Asome.cz
Celkově je monitor velmi univerzální pro různé způsoby užívání. Díky vyšší obnovovací frekvenci je vhodný pro hráče, s mini LED podsvícením jej můžete používat na multimédia. Navíc má i dobrou konektivitu a ergonomii pro kancelářské použití. Pokud hledáte velký univerzální monitor, tento je skvělou volbou.
Ergonomie, ovládání a konektivita
Z hlediska ergonomie má monitor vše důležité pro dlouhodobé používání počítače. Stojan umožňuje výškové nastavení, náklon i otáčení do boků. Samotná noha monitoru zajišťuje dostatečnou pevnost a stabilitu. Bohužel povrchové materiály jsou plastové, ale alespoň jde o matný plast a podstavec není příliš rozměrný. Zaujme jeden detail, kdy se na přední hraně podstavce nachází centimetrová stupnice jako na pravítku.
Ovládání je asi nejslabším momentem monitoru. Pod displejem se nachází pětice tlačítek, jedno slouží pouze pro vypínání. Pomocí čtyř tlačítek můžete procházet OSD menu a symboly pro jejich funkce jsou vytištěné na spodní hraně displeje. Jedná se o lepší řešení než s tlačítky na zadní straně, ale výrobce mohl přeci jen sáhnout k joysticku. Také po přepnutí do HDR ve Windows musíte ještě zapnout HDR režim na monitoru.
Menu displeje má spíše základní podobu. Naleznete v něm jen několik málo možností nastavení jako vstup, jas, barvy a podobně. Menu obsahuje to podstatné a díky nízkému počtu položek je jednoduché na navigaci. Hráči, ale i grafici v něm najdou ty nejdůležitější položky, ale detailní ladění už nikoli. Z herních funkcí monitor podporuje vše běžné, tedy nastavení režimů overdrive, vlastní zaměřovač, počítadlo FPS a mezi nastavením obrazu si můžete pohrát s úrovněmi černé. Samozřejmě můžete zapnout i adaptivní synchronizaci v podobě Free Syncu.
Konektivita je velmi dobrá. Kromě dvou HDMI konektorů a DisplayPortu můžete monitor připojit i skrze jediný USB-C konektor, přes který můžete i zpětně dobíjet například připojený notebook s až 90 W. Ten tedy připojíte jediným kabelem, skrze ten posléze mohou proudit i data do USB rozbočovače – monitor má ze spodní strany dva USB-A výstupy.
Potěší i KVM přepínač, v OSD si jednoduše můžete přepnout mezi USB-C a dvojicí USB-B + dedikovaným portem pro vstup obrazu. Přepínání mezi desktopem a notebookem je tedy bezstarostné. Zajímavý je i snímač okolního světla, pokud si zapnete příslušnou funkci v menu, monitor může přizpůsobovat jas okolním podmínkám.
Externí napájecí adaptér má maximální výkon 240 W, což je i kvůli přítomnosti USB-C se zpětným dobíjením. Samotný displej má maximální spotřebu po ustálení na maximálním jasu v HDR 95 W. Při SDR, celoobrazovkové bílé a téměř 500 nitech si monitor ze zásuvky vezme 76 W, na standardních 120 nitů 45 W a při minimálním jasu 18 nitů 35 W. Spotřeba tedy není nejnižší, ale je úměrná velikosti displeje a oproti OLEDům je lepší a monitor přitom má i vyšší svítivost.
Určen pro hraní
Už samotný design monitoru s RGB podsvícením na zádech napovídá, že je displej určen zejména pro hráče. Jak si ukážeme později, toto tvrzení rozšíříme na určení pro hráče, kteří zároveň potřebují dobrý monitor na multimédia nebo pro kancelářskou práci. Každopádně na hraní se zaměříme nejdříve.
Monitor má 144Hz obnovovací frekvenci, což znamená obnovení pixelu každých 6,9 ms. Průměrná pixelová odezva činí 5,7 ms a monitor téměř netrpí na překmity. Do 6,9 ms se časově vejde 79 % pixelových přechodů, což je pro IPS monitory běžná hodnota. Nejhorší pixelový přechod má 10,7 ms, takže monitor dokáže využít svou obnovovací frekvenci. To vše je naměřeno na ultrafast nastavení pro overdrive, to vychází nejlépe.
Pixelová odezva mezi odstíny šedé na maximální obnovovací frekvenci 144 Hz
Zřetelnost obrazu při rychlém pohybu je velmi podobná, pokud máte LCD monitor se 144 Hz nebo třeba se 165 Hz, není mezi nimi velký rozdíl. V obou případech je na dobré úrovni a další skok je u monitorů s 240 Hz nebo s OLED panely.
Monitor má dobrý input lag na úrovni 3,6 ms, což je běžná hodnota mezi 144Hz monitory. Ta platí pro SDR, jakmile totiž zapnete HDR a s tím i stmívatelné zóny, input lag vyskočí na 17,7 ms. To je u mini LED monitorů běžný jev a potvrzuje se zaměření na hráče méně akčních her. Pro hraní v HDR na nízký input lag si musíte připlatit za OLED, který má jiný mix výhod a nevýhod.
Zmínit zde musím i vysoký maximální jas, v SDR dosáhnete až 500 nitů, takže monitor je velmi dobrý do prosvětlených prostor. Má matnou povrchovou úpravu, takže je skvělý pro denní hráče, kteří za sebou mají slunce. To lze přebít jen vyšším jasem nebo přesunem monitoru na jiné místo.
Celkově je monitor velmi dobrou volbou pro hráče strategických her nebo singleplayerovek. Ti ocení i podívanou díky HDR, pokud to jejich oblíbené hry podporují. Klíčová je v tomto případě velká plocha a jemné rozlišení, myslete tedy i na velmi výkonnou grafickou kartu v herním počítači.
Barvy a HDR
Síla testovaného monitoru tkví i ve faktu, že jej vyrábí firma zaměřená na grafické monitory. Díky tomu je věnována pozornost i přesným barvám, i když vzhledem k univerzálnosti monitoru musíme očekávat drobné kompromisy.
Nejdříve se zaměříme na barvy, monitor má sRGB režim, v něm pokrývá 98 % tohoto gamutu. Průměrná barevná odchylka deltaE činí 1,3 a maximální 4,9. Monitor má i AdobeRGB režim pro grafiky, který má 96% pokrytí gamutu, průměrnou deltuE 2 a maximální 6,7. Monitor velmi dobře s 98 % pokrývá i DCI-P3 barevný prostor. V něm má průměrnou barevnou odchylku deltaE 1,4 a maximální 5,6. Monitor má trošku problémy se sytou modrou, kde se nachází největší odchylky, jinak je však barevně velmi přesný, což dokládá průměr ze 141 naměřených hodnot. Profesionálům to stačit nemusí, ale i náročný konzument bude s barvami spokojený. To platí i pro rovnoměrnost podsvícení.
Nativní barevný gamut monitoru a zobrazovaný barevný prostor v sRGB režimu
Pro HDR často platí, že větší barevný prostor je lepší a v tomto ohledu monitor nabídne 168 % objemu sRGB gamutu, respektive 119 % DCI-P3. To je nad úrovní OLEDů za dvojnásobnou cenu. V HDR režimu na nativní barevný gamut panelu tedy budete mít velmi saturované a líbivé barvy. Tím se postupně dostáváme k tomu nejlákavějšímu – vysokému jasu.
Mezi mini LED a OLED monitory je zcela jiná logika podsvícení. OLEDy jsou silné, když svítí jen minimum pixelů a tehdy umí podsvítit jen velmi malou část obrazovky. Mini LEDy naopak dokáží velmi dobře svítit na větší ploše, kde zase OLEDům dochází dech. Mini LED je tedy lepší technologie, pokud chcete být ozářeni například výbuchem přes celou obrazovku.
Naopak pokud je světelný objekt jen na 5 % obrazovky a okolo něj je černá, mini LED monitor je s rozsvícením podsvícení velmi opatrný. I když má 1 152 stmívatelných zón, každá z nich zahrnuje asi přes 7 000 pixelů. Pokud se v jedné zóně nachází velmi světlý i velmi tmavý prvek, monitor musí sáhnout ke kompromisu. Až když je celá stmívatelná zóna bílá, tak může rozsvítit naplno.
Jas měřený uprostřed bílého obdélníku při různé procentuální ploše zobrazené bílé na jinak černé obrazovce (APL)
Jak je vidno na grafu, monitor velmi dobře svítí mezi 20 a 90 % zaplnění obrazovky bílou plochou. Hodně zasvítí i na 100 %, ale v tomto případě nevydrží dlouho, jas se po čase ustálí na 712 nitech, i když začínal také okolo hodnoty 1 300 nitů. Při větší bílé nebo obecně jasné ploše dokáže velmi snadno oslnit.
Jasová odezva se mění, pokud je měřena uprostřed, nebo na okraji bílého obdélníku na černém pozadí, to je běžná vlastnost mini LED technologie
Jev popsaný výše si můžeme ukázat i na dalším grafu. Tentokrát měříme jasovou odezvu, která by v ideálním případě měla odpovídat referenční hodnotě (červené křivce). U mini LED displeje však velmi záleží na přesném umístění sondy měřící jas. V tomto případě byla bílá zobrazená na 20% okně, jedno měření probíhalo přesně uprostřed bílého obdélníku a jedno v rohu.
Nástupná hrana křivky je v obou případech podobná, což je dobře. Měření se však liší v maximální svítivosti – jinými slovy rohy bílého obdélníku nebyly při maximálním jasu tak světlé jako střed, a to o zhruba 220 nitů. Děje se tak kvůli výše popisovaným kompromisům na rozhraní stmívatelných zón a překvapivě tohle není lidským okem příliš viditelné.
Monitor však trpí na světelnou zář okolo světlých prvků na tmavém pozadí. To je pro mini LED běžné a lépe to korigují buď VA panely s vyšším kontrastem, případně monitory s více stmávatelnými zónami podsvícení. Tohle se děje jen v HDR nebo při zapnutém lokálním stmívání, takže při běžném požívání monitoru ve Windows nebo rozhraní programů, kdy takového situace nastávají nejčastěji, se s problémem nesetkáte. U HDR filmů nebo při hraní her se tento jev lépe zamaskuje a není tolik patrný.
Kdy tedy zvolit OLED a kdy mini LED? Mini LED má výhodu ve větším jasu při celoplošně zobrazené bílé, takže u filmů či her více oslní. Konkrétně 1300 nitů dokáže v noci doslova osvětlit menší pokoj. OLEDy však mají lepší černou a podávají lepší výkony v situacích s drobnými světelnými body na tmavém pozadí, jako jsou ohňostroje.
Závěr
Předností testovaného monitoru je, že za cenu běžného herního 32“ 4K monitoru nabídne kromě rychlého panelu pro hráče i spoustu dalších skvělých funkcí. Začíná to výborným jasem, který díky stmívatelným zónám umožňuje dobré HDR. To doplňují saturované barvy, které je možno zkrotit na sRGB nebo DCI-P3 barevný gamut pro přesnější podání barev.
Monitor lze považovat na všeuměla s dostupnou cenou, který sice není ve všech ohledech perfektní a naráží i na nějaké limity použitých technologií, ale nabízí toho opravdu hodně a ve velmi solidní kvalitě. Cena a funkce jsou oproti konkurenci klíčovou výhodou, protože jiné 32“ 4K monitory toho buď za stejnou cenu umí méně, nebo si za podobné funkce je potřeba klidně i výrazně připlatit.
Celkově je Innocn 32M2V-B povedeným monitorem určeným pro hráče, kteří mají zároveň i chuť na HDR obsah, ať už se jedná o hry nebo filmy. Zároveň je monitor obecně dobrý na multimédia a skvělý na kancelářské používání. Přes den můžete mít připojený notebook přes USB-C a večer zase herní desktop. Pro mnoho uživatelů hledající velký monitor se může jednat o ideální řešení.
Kompletní testy jsou na Živě přístupné jen předplatitelům. Tento článek pro všechny čtenáře odemkla společnost Zoner, pod níž patří obchod Asome.cz, dovozce monitorů Innocn do Česka.