Reality PC: 3D akcelerace + běžný český počítač

Otestovat grafický akcelerátor poslední generace na supervýkonné sestavě je paradoxně jednodušší, než doporučit tu nejoptimálnější "grafiku" svému kamarádovi vybaveném "běžným českým počítačem" - navíc v situaci, kdy na svou upgradovací misi disponuje rozpočtem s "pekelně nízkým stropem". V našem dnešním díle "Reality PC" se pokusíme zjistit, čeho jsou schopné relativně cenově přijatelné 3D akcelerátory (jako cenový strop jsme zvolili 6000Kč) v situaci, kdy je bude pohánět pouze PC sestava kterou bychom s úspěchem mohli nazvat "mírně podprůměrnou".
Reality PC: 3D akcelerace + běžný český počítač
Kapitoly článku

V prvním díle našeho miniseriálu o výkonu a vlastnostech cenově přístupných grafických karet se podíváme na to, co od nich můžeme očekávat v sestavách, které jsou dnes technologicky již "ve středním PC věku" - rozhodně (pro někoho bohužel) tedy nejsou výkonovými šampióny, na druhou stranu však zcela určitě ještě nepatří do HW sběru.

Naše mise: Dnes se především zamyslíme se nad tím, jestli není rozumnější upgradovat pouze grafiku, místo nákladného upgradu celého počítače v situaci, kdy pod kapotou PC tiká ještě docela čilý procesor (Pentium III, AMD Athlon nebo Duron) s taktem 700 - 900MHz. Podíváme se zejména na to, jaké výkony lze ještě vytěžit z "graficky upgradovaných" (nebo z nových avšak levných) sestav v 3D aplikacích a hrách v jež vznikly (a případně vzniknou) v přibližném časovém rámci od roku 1999, do konce roku 2002.

Reprezentantem počítačů "low-end třídy" v tomto testu bude má domácí sestava poháněná Duronem 700 (pro tentokráte si odpustím přetaktovávání tohoto procesoru na frekvenci 900MHz :-)) vybavená 256MB paměti SDRAM PC133, postavená na bázi starší základní desky Abit KT7 s notoricky známou čipovou sadou KT133. 

Abychom plně pochopili rozdíly mezi jednotlivými řadami grafických karet, bude vhodné začít menším historicko-technologickým úvodem. Pokud jste však lační grafů a výsledků, klidně přeskočte o dvě kapitoly dále :-)

Grafické akcelerátory - základní rozdělení

Dnešní grafické karty si pro jednoduchost a přehlednost rozdělíme do několika "generací" (v následujících odstavcích jsem "vypíchl" jen to co považuji nejpodstatnější, kvůli přehlednosti jsem některé záležitostí pominul či silně zjednodušil):

Nultou generací grafických 3D akcelerátorů (jak se dnes grafickým kartám říká stále častěji) můžeme nazvat ty typy, které - z dnešního hlediska - buďto 3D akceleraci nepodporují vůbec, nebo si na 3D akceleraci případně "jen hrají" (tj. nelze u nich dosáhnout přijatelných výsledků ani v kombinaci s těmi nejvýkonnějšími procesory). Do této široké skupiny můžeme zahrnout jednak dnes již zastaralé typy grafických karet - za všechny zmíníme grafiky S3 Trio, S3 Virge, některé starší akcelerátory ATI (Mach 32/64, Rage II/LT), Trident, Tseng Labs či Cirrus Logic..., jednak novější karty, kde 3D akcelerace není v zásadě požadována ("grafiky" pro některé notebooky, kancelářské počítače či servery). Karty nulté generace se pochopitelně pro multimediální, video a 3D účely dnes již vůbec nehodí - ve většině případů plní pouze svou základní "zobrazovací" funkci.

Použitelné 3D: první generace

U základů této dříve rozšířené skupiny grafických karet stály první akcelerátory 3Dfx (Voodoo Graphics, Rush, Banshee), řešení na bázi čipů: Intel740, Savage 3D, Rendition Vérité, karty s čipy ATI Rage Pro, akcelerátory Number Nine, čipy Riva 128 /ZX od firmy nVidia apod. Do této skupiny akcelerátorů můžeme dnes klidně započítat i nejrozšířenější grafické akcelerátory integrované na základních deskách s čipovými sadami i810, i815, SiS 630/730 apod (světlými výjimkami v "integrovaných grafikách" jsou modernější akcelerátory čipových sad nForce a i845G).

Téměř všechny výše vyjmenované karty lze zařadit mezi typy, které dnešním nárokům na 3D akceleraci již poměrně podstatně nevyhovují (byť pro dřívější 3D aplikace postačovaly). Nasazení těchto grafických karet v moderních sestavách je kontraproduktivní (asi jako jízda se zataženou ruční brzdou) - zásadním problém této třídy grafických karet je to, že chybějící 3D akceleraci u nich nelze nahradit výkonem byť sebelepšího procesoru.

Techtalk

Těžiště akceleračních funkcí karet první generace spočívalo v "hardwarové" práci s texturami (pokrývání 3D ploch "mapami povrchů") a ve vyhlazování, tj. ve filtrování obrazu (bilineárním, trilineárním... - pokud vám nějaký 3D program umožní práci i v softwarovém módu uvidíte většinou "kostkovaný" nefiltrovaný obraz). Ostatní činnosti spojené s renderováním 3D scény u těchto karet provádí hlavní procesor počítače.

Krůček vpřed - multitexturing

Na spodním horizontu použitelnosti se dnes spíše pohybují karty řekněme jeden a půlté generace - a to typy, které již zvládají tzv. "multitexturing" tj. jsou schopné v jednom "výpočetním průchodu" propočítat dvě na sebe položené textury (typicky texturu povrchu a na ní pak "položenou" texturu osvětlení).


Starší hra Kingpin již využívala výhod multitexturingu - na plochu stěny je aplikována textura cihlové zdi
a teprve na ni je "položená" textura osvětlení, tzv. lightmapa.

Typickými představiteli karet první generace s podporou multitexturingu byly grafiky na bázi čipů nVidia TNT (TwiN Texel), později výkonnějšího typu TNT2, případně jeho variace s užší (a tím levnější) 64 bitovou paměťovou sběrnicí, typy TNT2 Vanta a TNT2 M64. U konkurenční firmy ATI v této době vznikla řada Rage 128, která má dnešním přehledu dokonce i reprezentanta v podobě 32 MB karty, ta v následujících testech tak trochu symbolizuje výkon celé skupiny "pasivních" grafických karet s podporou multitexturingu.

P.S. Na poslední chvíli jsme skupinu testovaných karet doplnili i o kartu na bázi čipu nVidia TNT2 M64.

Poznámka: Předpokládám, že právě karty s čipy TNT2, Vanta, M64, Rage 128, Savage 4, Voodoo 3 apod. patří právě mezi ty typy, které v nedávné minulost přestaly dnešním nárokům na 3D akceleraci vyhovovat a dostaly se do pozice komponent, jež jsou přednostně určené k výměně. Proto sledujte v grafech výkony karty s čipem Rage 128 a zvažujte co vám přinese nasazení výkonnějších typů grafik.

Témata článku: Notebooky, 3D, Mark, 3D Mark, Brutální síla, Akce, Grafický čip, Karta, Paměť, Max Payne, Honor, Realita, Skvělý programátor, Voodoo, Kingpin, Propustnost, Akcelerace, Rush, Quake, Grafický engine, Paměti, Grafická karta, Titanium, Peleton, Kontinuita


Určitě si přečtěte

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 92

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm

Lukáš Václavík | 125

Lukáš Václavík
ZálohováníÚložištěPevné disky
Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

** Počítač dnes ochrání kdejaký antivirus ** Drobná krabička Omni se postará rovnou o celou domácí síť ** Bude ji odposlouchávat, analyzovat a blokovat útoky

Jakub Čížek | 120

Jakub Čížek
AntivirusIoT
Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

** Uspořádání kabelů můžete vnímat i jako podivný druh umění ** To nejkrásnější se skrývá v datacentrech a serverovnách ** Podívejte se na skutečné „cableporn“ z optiky i kroucené dvojlinky

Vojtěch Malý | 53

Vojtěch Malý
DatacentraServery
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 47

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Můžete mít dvakrát rychlejší VDSL? Mapa Cetinu ukazuje, kde je dostupný bonding
Lukáš Václavík
CETINPřipojení k internetu
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Čekali jsme skoro šest let. Android Auto jede do Česka i na Slovensko
Lukáš Václavík
Android AutoNavigaceGoogle