Reality PC: 3D akcelerace + běžný český počítač

Reality PC: 3D akcelerace + běžný český počítač

Kapitoly článku:



GeForce4 MX 420, 440 a 460 = karty 2.5 generace

Nová řada levných grafických karet nVidie dostala sice do vínku pyšné jméno GeForce4 - s poslední generaci grafických akcelerátorů však nemají tyto karty téměř nic společného. Jejich jádro se spíše podobá značně vylepšené řadě GeForce2 (tyto nové "čtyřkové" MX-ka neobsahují totiž ani některé klíčové prvky řady GeForce3) - to je také důvod, proč je nová řada MX zařazena v tomto přehledu přímo za akcelerátory GeForce2.

Grafický čip nové "value / MX" řady je, narozdíl od čipů GeForce2 MX 400 a 200, vyráběn modernější 0.13um polovodičovou technologii. To mu dovoluje dosahovat relativně vysokého výkonu metodou "brutální síla / brute force" všude tam, kde nejsou požadovány schopností programovatelných Pixel Shaderů a kterými se může pochlubit "plná" řada GeForce 3 či GeForce 4 (a taky ATI Radeon 8500).

PCtuning komentuje: Řada GeForce4 MX je, pokud se na věc podíváme ze širšího kontextu spíše chytrým marketingovým tahem, nežli skutečným technologickým skokem (pokud přistoupíme ke srovnání se "starou" řadou MX). Cena karet postavených na této bázi spadá do oblasti "3000 až 6000Kč" - tím se z této platformy automaticky stává světový produkt "pro masy" číslo jedna. Čipy postavené na novější technologii s vypuštěnou zásadní částí GPU (nFinite Engine) jsou ve srovnání s posledními "megačipy" nVidie, s GeForce3 a zejména s "plnou" GeForce4 (60 mln. tranzistorů!) mnohem jednodušší, jejich výroba je levnější, odpad je nižší, spotřebují méně energie a méně hřejí - levnější je pak i konstrukce grafických karet - přičemž nová řada stále nese exkluzivní "nálepku" spojovanou s top-end 3D akcelerací jakou np. reprezentuje ultra-drahá karta GeForce4 Ti 4600.

GeForce4 MX 420

Tyto karty jsou přímými nástupci (a zdá se, že se brzy stanou i přímou náhradou) dřívějších karet na bázi GeForce2 MX-400. I tento typ nové řady využívá pamětí SDRAM a ke chlazení mu stačí pasivní "radiátorek".

Poznámka: Všechny čipy řady MX 420, 440 a 460 obsahují integrovaný TV enkoder (ten se musel u starších karet vždy realizovat externím čipem). P.S. Doufám, že této možnost využijí všichni výrobci grafických karet a na kartu vždy osadí i odpovídající "TV-out" konektor.

GeForce4 MX 440

Řada MX 440 již využívá pamětí DDR (takt 400MHz). Výkonově i svou specifikací pokrývají 440-ky oblast, kde dříve byly karty na GeForce2 Titanium. Jejich výhodou je to, že jejich inovované grafické jádro nabízí kvalitní technologii vyhlazování obrazu tzv. antialiasingu (včetně metod Quincunx a AccuView).

GeForce4 MX460


Nejvyšší MX-ka se již docela podobá kartám GeForce4 4400...

Tento grafický akcelerátor je výkonově na vrcholu nové řady MX 4xx, cenově se dokonce blíži nejlevnější kartě třetí generace - GeForce3 Titanium 200. Jádro i paměť MX 460-ky jsou taktovány podstatně výše než u Titania 200 (jedná se o typický útok "hrubou silou"), zatímco pokročilé schopnosti karet třetí generace (zejména programovatelné Pixel Shadery) jsou této kartě cizí.


...karta se specifikacemi (300/550MHz) umí často vystoupat na neuvěřitelných (330/680MHz)!

Přehledná tabulka standardního taktování grafických karet s cenou pod 200USD:

jádro graf. jádro (MHZ) paměť (MHz)
ATI Rage128GL 125 143
TNT2 M64 135 135
GeForce2 MX200 175 166
GeForce2 MX400 200 166
GeForce4 MX420 250 166
ATI Radeon 7500 270 400 (DDR)
GeForce2 Ti 240 400 (DDR)
GeForce4 MX440 270 400 (DDR)
GeForce4 MX460 300 550 (DDR)
GeForce3 Ti200 175 400 (DDR)
GeForce4 Ti 4200
dosud neuvedeno
250 500 (DDR)

Karty třetí generace

Zde patří karty, které již obsahují plně programovatelné Pixel a Vertex Shadery. Jsou to interní programovatelné jednotky grafického procesoru, které například umožňují relativně snadno realizovat obtížné efekty realistického mapování povrchů - například vlnící se vodní hladiny apod. První karty s těmito jednotkami byly karty GeForce3 (ty obsahovaly Pixel Shadery verze 1.1), záhy na to následoval ATI Radeon 8500 a poslední době se objevila řada GeForce 4 Titanium 4200, 4400 a 4600.

Poznámka: grafické akcelerátory třetí generace jsou někdy uváděné jako hardwarově kompatibilní s rozhraním DirectX 8, případně s DirectX 8.1.

PCtuning komentuje: Karty s programovatelnými Pixel Shadery jsou dnes stále spíše světlou výjimkou (stav ještě "konzervují" nová MX-ka) - proto v nejbližší době nehrozí, že by se počet aplikací které se bez shaderů nerozjedou nějak zásadně zvyšoval (většina aplikací bude nejspíše "obojetných" a ze shadery budou hry vypadat "jen" lépe). Zdá se, že karty bez shaderů budou v kategorii "levnější grafika" nejrozšířenější poměrně dlouho - a vývojáři s tím budou muset tedy počítat.

Do našeho cenového rámce se z této skupiny vejde pouze jediná karta: GeFrorce3 Ti200.

Určitě si přečtěte

Články odjinud