Nvidia | Hry

Ray tracing slibuje grafické orgie ve hrách. Optimalizace v Battlefieldu 5 ale snížila množství detailů

První hrou, která začala podporovat inovativní realistické vykreslování scény technologií ray tracing byl Battlefield 5. Nároky na výkon jsou však krvavé a plný zážitek poskytuje jen nejvýkonnější model GeForce RTX 2080 Ti od Nvidie. Na to se zvedla celkem velká vlna nevole, proto Nvidia společně s vývojáři hry připravili opravný patch, který výsledný grafický výkon znatelně navýšil.

Vyvstala však otázka, zda toho nebylo dosaženo snížením efektů. Nvidia všechny uklidňovala, že kvalita efektů je stále stejná a veškerý nárůst vykreslovacího výkonu jde na vrub velkým optimalizacím. Avšak po vydání opravy si někteří majitelé hry stěžovali, že je úroveň detailů a efektů nižší, což je v některých případech doloženo i ukázkami.

2018-12-06-image-4.jpg
Scéna před opravou a po opravě. Počet vykreslených snímků za sekundu se sice zvýšil, ale detailů ubylo. Například listí padajícího na vodní hladinu je výrazně méně

Věc prověřila i redakce technologického webu Techspot, která odhalila rozsáhlou změnu částicového systému. Snižuje se tak pravděpodobnost toho, že listí poletuje nebo dopadá na lesklé povrchy. Listí také původně zakrývalo kaluže vody, což se nyní po aplikaci patche děje naprosto minimálně. To snižuje nároky na samotný ray tracing a výkon měřený počtem zobrazených snímků za sekundu jde poté nahoru. Vizuální kvalita scény ale samozřejmě už není taková jako dříve.

battlefield-v-dxr-ray-tracing-screenshot-5-high-1200x675-c.jpg

Redakce ComputerBase se problému rovněž věnovala a zjistila, že patch snížil počet paprsků ve scéně, což nezvládá kompenzovat denoiser a odlesky začínají nepěkně šumět. Tento rozdíl je tak značný vůči původní verzi hry, že efekty na Ultra Quality jsou nyní horší, než dříve na Low Quality. ComputerBase také nezávisle na TechSpotu odhalil problémy se značným snížením poletujících listů ve scéně.

14-Mit-dem-dem-Update-DXR-Ultra.png

Další redakcí, která se podívala na to zda nedochází ke snižování kvality byla DigiTrends. Ta odhalila problém s nastavením DXR, které způsobuje „ztmavnutí“ scény. Tím pádem zmizí velká část detailů. Redakce jako příklad uvádí podzimní scénu s jezerem, kde je na hladině vody vidět mnoho odrazů kolem rostoucích stromů. Po zapnutí DXR efektů však odlesky stromu na hladině úplně zmizí.

Rozbory těchto tří redakcí tedy potvrdily stížnosti majitelů hry, že oprava zvyšující výkon s ray tracingem opravdu snižuje úroveň grafických detailů dané hry. Vývojáři společně s Nvidií přitom slibovali, že se výkon nenavýšil na úkor kvality zobrazení.

Jde sice o detaily, ale pokud si někdo pořizuje drahou nejnovější grafickou kartu, tak právě kvůli detailům. Postup vývojářů je tedy poněkud nešťastný, nicméně poukazuje to na skutečnost, že ray tracing je technologií extrémně náročnou na hardware a bez podobných optimalizací to zatím asi nepůjde.

Diskuze (16) Další článek: Spalovací motory stále mají šanci: Mikrovlnný zážeh slibuje razantní snížení spotřeby i emisí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,