Já, ačkoli velký fanda do mini PC, bych si Raspberry nekoupil. Jasně, chápu, jsou lidé kteří se s tím zabaví a na něco to i využijí. Ale je to spíše taková hračka.Když už něco malého, jedině X86. Škoda že se nezadařilo tomuto projektu: https://www.youtube.com/watch?v=OP4Tp2cpAjc
nojo ale aple pamněť je visoce ušlechtilá a ne običejná jako rasbery pamněť no tový každý no
Pokud je mezi uslechtila a rychla rovnitko tak mas pravdu. To rpi ma ram s rychlosti 4Gbps, apple u svych m4 pouziva ram s rychlosti 120Gbps. Proto ten rozdil v cene.
Žádný Apple ARM neměl tak pomalou paměť. M1 začínal na 70GB/s, tzn. 560Gbps. Obdobně RPi 5 má zhruba 10GB/s.Apple má tu přirážku za paměť kvůli segmentaci nabídky, s výrobními náklady to nemá nic společného.
S tou cenou to má relativně limitovanou využitelnost, alespoň v případě plnotučného Pi. Jediná citelná výhoda proti Intel N100 Mini PC s 16 GB RAM je GPIO header, ale průnik projektů které potřebují tolik RAM a GPIO bude relativně malý. Hodí se to na server, ale tam je N100 výkonnější.Na stranu druhou, 16 GB compute modul je jiné kafe, zvlášť v kombinaci s nějakým Mini ITX cluster boardem to zní hodně lákavě.
S timhle souhlasim do puntiku. Obecne se to da shrnout, ze pokud tam nebude poradny plnohodnotne nastavitelny FW, alespon v zakladnich vecech jako bootmanagement apod., tak je to dobry fakt jen jako server, MaR ci IoT vyuziti a hobbygeek.Jinak lepsi klasik x86 s N4000 a vyse nebo Ath3020e nebo R1102 vyse ..Si radsi za ty prachy koupim bazarovy Umax a udelam s nim toho vic ..
Názor byl 2× upraven, naposled 10. 1. 2025 15:20
Přesně.
Neviem, prečo z toho každý chce robíť PC, ktoré má v procesore zabudovaný operačný systém, potom UEFI a extra operačný systém na spúšťanie operačného systému, nech to radšej tak, ako to je. Bootuje to do 30 sekúnd, vypne sa to okamžite a preto som rád. Žiadne šmejdy od intelu nechcem.Navyše bazárové so špakmi vnútri za cenu nového.
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 1. 2025 18:16
Tady jde o zakladni ovladatelnost a ne tak uplne o PC, byt to z toho chce delat hlavne sam producent, jak sam rmituje ruzne krabicky a sadicky.Jako neschopnost instalovat OS a nutnost ho klonovat z predprivanych obrazu?Nebo jako extrarosady, aby se bootovalo z SSD a vychozi boot z SD, ktera snad jeste nedavno byla i jedina moznost, jak vubec bootovat? Nemoznost vice OS primo a prime volby? Atp. koncepcni a vyvojove zaostalosti, ktere mi pripominaji davnovek a la BOB a jeho inicializaci ..
Ak chcete viac OS, použijete BerryBoot. Osobne však preferujem virtualizáciu cez KVM, je to rýchle a má to veľmi malý overhead. Bežím tak FreeBSD, keď si skúšam veci kvôli kompatibilite. Pokiaľ má PC GPIO, I2C , rozmer kreditnej karty, dá sa nosiť vo vrecku, tak autor z toho chce robiť PC. Nie lol, to je hlúposť, sorry, nechce robiť z toho PC, to by bolo hlúpe :) Neviem, čo si Kefalín predstavujete pod inštaláciou OS bez nutnosti klonovania Image. Teraz v moderných OS vždy je inštalátor nejaký naklonovaný image. Že v raspberry pi vynechám pomalý proces kopírovania súborov, to je len výhoda, nie? Musím si ten image pripraviť vopred, ale to sá dá aj na raspberry pi, ktoré má už v sebe operačný systém.BIOS mal zmysel v časoch 8-bitových počítačov, keď Digital Research Garyho Kildalla musel krvopotne programovať operačný systém v assembleri. Vtedy bolo výhodné mať nemennú časť OS (BIOS) a zvyšok, čo beží nad tým. Pri operačných systémoch napísaných v prenositelných programovacích jazykoch, je BIOS zbytočná relikvia. (Pardón, teraz sa to volá UEFI a je to ešte komplikovanejšia verzia BIOS-u)
No a jak z toho virtualizovaneho freebsd budes pristupovat ke gpio? Nijak. Na standardnim pc mas ten bootovaci proce udelany prave proto aby jsi tam mohl nainstalovat cokoliv a vyuzivat vsechen hw coz v pripade rpi neni moc mozne.
Ani na PC nie je možné používať všetok HW, keď to ten operačný systém nepodporuje. (Čo je bežná vec, napríklad windows a legacy hw). Ako som napísal, multiboot je možný. Znova si to prečítajte. Musíte furt vymýšľať, že čo sa nedá. Aj to GPIO z KVM, mno bol by v tom čert, aby to nejak nešlo, buď nejakým jaderným modulom, alebo klient-server architektúrou. E: pozeral som si, ide sprístupniť GPIO konfiguráciou.
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 1. 2025 13:35
Ako pozerám, na multiboot sa teraz používa PINN, čo je upravený NOOBS. Zdá sa mi to byť úplne blbovzdorné. Až sa mi bude chcieť hrať s takýmito ptákovinami, tak to vyskúšam. KVM + qemu mám radšej.
Ale jo - nerikam, ze to nejde. Problem je v tom, ze je to vsechno a la drbani pravou, ne rukou, ale nohou za levym uchem - proste neergonomicka, neintuitivni opicarna, co lidem krade cas a tim i zivot a jeste s tim jsou problemy.Pokud vim, tak OS se tam prakticky neinstaloval - musel jsi najit a stahnout hotovy obraz, ten tam naklonovat na ssd pomoci DD nebotakneco, bootovat stale z SD karty a tam delat chainload. A to je taky jedina moznost multiboot. Nevim jak ted ta petka. A resit via virtualizaci? Sorry, ale opravdu tam neni CPU na urovni M1 nebo SnDrX.A kdyz ti s N100 udelaji krychlicku, co ma 6cm tak pokud nevyuzijes GPIO na opravdu specificke mereni, senzory a rizeni, tak je nesmysl kupovat nejakou malinu ..To uz pak radsi vezmu modularni FireFly, ktery ma o neco lepsi rizeni efiboot ..To je proste mrcaseni srovnatelne jako kdysi rozjizdet 8bitove laby jako byl BOB apod.
Názor byl 2× upraven, naposled 11. 1. 2025 15:01
Nechci tady polemizovat nad 16GB na RPi (za mě asi nesmysl), ale instalace systému od RPi4 se již dělá jinak.Buď přes RPi Imager, kde si vyberete jaký systém na RPi chcete, připojíte SD kartu a necháte program vytvořit SD se systémem.Mnohem pohodlnější je ovšem k RPi připojit monitor, klávesnici, napájení, LAN a pokud systém zjistí, že není přítomen žádný systém, tak nabídne možnost nainstalovat systém po síti. Stačí mít přístup k internetu a je vyřešeno. Žádné klonování, DD...
16 GB na rpi už umožní na tom bežať niektoré menšie LLM. Myslím, že to je hlavný dôvod. Mám 8 GB a nemám problém s ničím, okrem tohto. Mimochodom aj RPI 1 sa dá inštalovať pomocou Imagera. Je to taká hračkárska aplikácia pre deti, veľmi jednoduchá, ale tunajší experti musia afektovať, že ako človek pri tom veľmi trpí. Keď to nepoužívajú mohli by si veci najprv overiť.
>>proste neergonomicka, neintuitivni opicarna, co lidem krade cas a tim i zivot a jeste s tim jsou problemy.Čože?>>>A resit via virtualizaci? Sorry, ale opravdu tam neni CPU na urovni M1 nebo SnDrX.Čože?No dobre, ehm. Načo M1 a to druhé, keď to beží s veľmi malým (nebadateľným) overheadom cez KVM a procesor má pre to priamo podporu. Asi by ste si mali overovať veci.
Názor byl 2× upraven, naposled 11. 1. 2025 18:04
Pro spoustu projektu je rpi skvely ale srovnavat jeho pomalou ram (4Gbps) za par $ se super rychlou ram u apple (120Gbps) muze leda tak idiot. Neco jako skoda 100 vs ferrari…
Aple má předraženou RAM i ve srovnání s čímkoliv ostantím.
S cimkoliv ostatnim? Se podivej na cenu takoveho hbm2 a pak neco rikej o apple. Ne, ddr5 fakt neni rychla.
Apple používá DDR5, konkrétně LPDDR5X, jejich lehce vylepšenou verzi s o něco vyšší frekvencí a nižším napětí. DDR5 má možnost použít i nižší frekcence než LPDDR5X, co se týká maxima, jsou na tom podobně.A LPDDR5 čipy jsou podobně směšně levné jako LPDDR5.HBM2 Apple nepoužívá v žádných svých produktech. Důvod, proč mají o tolik vyšší propustnost paměti, je šířka paměťové sběrnice.
A tá zbernica je zadarmo?
Zrovna tu sběrnici má Apple levnější, protože je podstatně kratší, než kolikrát je širší. Relativně drahé je to pouzdření, a taky je to SoC trochu větší o širší paměťový řadič. Ale i to jsou směšně nízké náklady, navíc to už dneska dělá kde kdo včetně Intelu.
Širšia zbernica je drahšia, lebo je tam viac spojov s chipom. Aj pamäťový chip má viac spojov a aj procesor má viac spojov. A musí sa to drahšie puzdriť, čo znova zvyšuje cenu. Ak by to bolo lacné, robil by to tak každý.
Širšia zbernica je kolikrát dražší než celej počítač 🙂
Ne, o spojích to není. Je dražší kvůli tomu, že zabírá dost místa, ale to není případ Apple, a potom hlavně kvůli řadičům.Lacné to je, proto to dělá každý. Jak myslíte, že máte řešené SoC v telefonu? RAM chip připájený někde samostatně, nebo ve stejném pouzdře? I to Raspberry to tak má.Apple na M1 - M3 ukázal, že je to pro něj tak drahé, že za +8GB paměti (což spočívá jen ve výměně těch čipů, sběrnice zůstává stejná) chce dalších 6 000 Kč, jestli se pamatuju.
Kdyby jen Apple, ale takový DELL, Microsoft, Samsung ...
Naslo by se nejake srovnani?I kdyz jak Apple prestal nabizet ty 8GB konfigurace za 40k, tak tim dost tu legraci omezil.
a najvacsi vyvar z Apple ma zive.
Ak by niekto označil nadpis tohto článku za debilný, úplne s ním súhlasím 🤦♂️ Verím že informácia o HW ktorý zaujíma minimum čitateľov, nepritiahne. Ale spomeniem Apple a diskusia bude mať desiatky príspevkov. Aj ja sem teda jeden dávam 🤷♂️
Aha, muška zbadala svetlo :)
Môžete veriť, čomu chcete. Raspberry pi je tretí najpredávanejší počítač všetkých čias.
Tak to urcite… a pak jsi se vzbudil.
Podle článku, který lze jednoduše dohledat, to tak opravdu je.
Našel jsem různé ... IBM Thinkpad, Mac nevím, ZX Spectrum, C64 ... asi znám víc lidí s Raspberry než kamarádů co měli ZX Spectrum nebo C64, ale ono je těch značek tolik, že bych tomu Rasberry skoro věřil.
No a podle jinych clanku to tak neni. Rpi se vsemi svymi modely prodal 60M zarizeni. Jenom takovy thinkpad ma 200M prodanych zarizeni.
Takže IBM Thinkpad nie je PC od IBM, už som sa zľakol. To všetko vysvetľuje.
Antone, ze jako slovak nechapes psany text je normalni.
Hmm, musíte sa takto zhadzovať? Ako máte nejaké argumenty síce neiformované, a nemusíte všetko vedieť. Ale tá xenofóbia tomu nepridáva. Takto vám len môžem zapriať pekný deň a kašlať na vás.
A co Čížek, proč to nepíše on jako hlavní bastlíř lŽivě??
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 1. 2025 11:29
Podľa mňa ten už má rozpísaný dlhý článok o misuse Rpi5 s 16GB Ram. Nejaké miešanie kávy a zalievanie svokriných jazykov pomocou 12 GB LLM :)
No to je titulek! A kolik to dělá v přepočtu na cenu Fabie?
Asi jako 14 fotbalových hřišť
Ale Braníků ve slevě by to bylo hodně.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.