Rady pro obchodníky: Jak na internetu přijímat platby platebními kartami

Máte zboží, máte internetový obchod a rádi byste toto zboží nabídli zájemcům z ciziny? Pak musíte vyřešit problém, jak za prodej zboží co nejednodušeji inkasovat peníze. Tento článek by měl pomoci všem, kteří hledají jednoduché řešení podobného problému.

Výroba webu, překlad stránek do angličtiny, smlouva s dopravcem, který je schopný dodat zboží kamkoliv po světě. Rozletu vašeho unikátního zboží do celého světa brání jediné – nemáte vyřešeno placení za prodávané zboží. Možných řešení je několik, ne všechna jsou ale použitelná v praxi.

Tento článek blíže rozpracovává téma, které před cca týdnem přinesl server Lupa v článku o platbách na internetu. Protože se jedná o velice zajímavé téma, která si zaslouží bližší „praktický“ pohled, rozhodli jsme se jej zpracovat do podoby tohoto článku.

Bankovní převod – poměrně rychlý platební nástroj, kdy stačí znát identifikační údaje příjemce platby. Do budoucna bude ještě více zjednodušeno zavedením mezinárodně platných čísel bankovních účtů (tzv. IBAN kódů). Jako obchodník musíte řešit dilema, zda úhradu po zákazníkovi požadovat před nebo po dodání zboží. V praxi je používání platebních příkazů krajní možnost.

Platba šekem – ještě složitější varianta než bankovní převod. Banku musíte požádat o vystavení šeku, který lze zaslat do zahraničí. Následuje podobná peripetie jako při předešlé variantě. Rovněž podobně nepraktické.

Naopak v zahraničí běžně využívaným platebním instrumentem je platba prostřednictvím platební karty. Ta může být embossovaná (s vyraženým písmem – VISA Classic, EuroCard MasterCard) nebo určená speciálně pro platby na internetu (takovou kartu vydává například eBanka nebo Komerční banka).

Abyste platební karty k úhradě zboží mohli přijímat, potřebujete tzv. platební bránu. Tu podle dostupných informací v současné době nenabízí žádná z českých bank. Je tedy nutné podívat se na podobné nabídky v zahraničí.

Tzv. CC processing je značně ulehčen, pokud máte US bankovní účet. Ten mohou získat i občané, kteří v USA nežijí, nicméně připravte se na to, že podobná věc není zadarmo a roční poplatky se často šplhají do mnoha tisíc korun. Existují ale i jednodušší varianty.

Dnes již lze na internetu nalézt desítky společností (zkuste zadat vyhledávání credit card processing nebo merchant account v Googlu), které integraci platební brány do www stránek umožní i osadníkům z méně rozvinutých koutů světa – například České republiky. Většina takových nabídek je ale poměrně drahá – často musíte zaplatit registrační poplatek v řádu stovek dolarů či eur a následně platit i měsíční poplatky v řádu několik desítek dolarů či eur. Dále je tu poplatek z každé uskutečněné transakce – zpravidla pevná částka + procenta. Procenta mohou být stanovena pevně nebo vás společnost ohodnotí na základě bližšího faxového či emailového „pohovoru“. Je možné, že budou vyžadovat nějaké další dokumenty dokládající legálnost a serióznost vašeho podnikání.

Přesto přese všechno si troufám říci, že tyto „standardní“ nabídky nejsou to, co by našince dokázalo oslovit. Počáteční investice se může vyšplhat až na několik desítek tisíc korun a to ruku v ruce s nejistotou ze „světového podnikání“ („jak přilákám na svůj web nějaké návštěvníky? Bude to zboží vůbec někdo kupovat?“) může často způsobit, že podnikatel se svého původního záměru vzdá a na mezinárodní byznys prostě zapomene. Ke své škodě. Je totiž dobré si uvědomit, že anglicky mluvící trh je co do objemu stokrát, tisíckrát větší než ten náš český a je dost dobře možné, že právě na vysušené preclíky s omáčkou z pravých jihočeských řas čeká ve světě spousta zájemců.

Pojďme se tedy blíže podívat na společnosti, které mají ve světě znalců internetových CC processorů poměrně velmi dobrý zvuk a přitom po vás nechtějí částky, které by váš byznys zruinovaly hned v jeho počátcích.

Mezi osvědčené společnosti se řadí především dvě jména: 2CheckOut a PaySystems. Obě tyto společnosti nabízí relativně solidní přístup a příznivé ceny. Podrobněji se na ně podíváme později, nyní něco o technické realizaci.

Po úspěšné registraci do systému získáte přístupové jméno a heslo, kterým se budete přihlašovat do administrační části webu.

Nejjednodušší implementace platební brány spočívá v nadefinování prodávaného zboží (včetně cen) a následném vygenerování URL s příslušnými odkazy na platební bránu. Vygenerované odkazy následně vložíte do stránek vašeho obchodu. Jeden řádek s popisem konkrétního zboží potom může vypadat například takto:

Pravý jihočeský preclík --- 1 kus --- 3 USD --- Koupit

Přičemž slovo „Koupit“ je odkaz vygenerovaný na stránce CC processora, který odkazuje na kryptovanou platební bránu. Po odkliku zákazník uvidí přehled zboží, které si objednal – tedy 1 kus jihočeského preclíku a dále formulář, do kterého vepíše údaje o své osobě a platební kartě (číslo, expirace, kontrolní kód ze zadní strany). Po úspěšné autorizaci platební karty je zákazník přesměrován zpět na stránky obchodníka. Zpravidla je následně vygenerován potvrzující email, který jde jak na adresu obchodníka, tak i zákazníka.

Z výše uvedeného příkladu je zřejmé, že řešení neklade žádné mimořádné nároky na vaše www stránky a jejich umístění – kryptovaná platební brána je na www stránkách CC processora.

To je samozřejmě pouze nejjednodušší příklad implementace platebních bran. Složitější varianty zahrnují tvorbu katalogů, nákupních košíků, generování slevových kuponů atd.

Pokud platba proběhla úspěšně, peníze se zablokují na účtu zákazníka a po několika dnech jsou definitivně strženy. Nyní jsou na straně CC processora, který je po odečtení poplatků posílá v pravidelných intervalech obchodníkovi – jednou z možností je zasílání šekem na adresu obchodníka (šeky proplácí každá větší pobočka některé z bank za poplatky od cca 50 Kč; ověření zabere zhruba 30 dní) nebo přímo převodem na bankovní účet.

2CheckOut i PaySystems patří mezi zavedené firmy. PaySystems se za uplynulý rok chlubí transakcemi v celkové hodnotě převyšující jednu miliardu dolarů. Podobné jsou i provize, které si obě společnosti strhávají z realizovaných plateb.

2CheckOut: 49 USD registrační poplatek, žádný měsíční poplatek, 0,45 USD + 5,5 % z hodnoty transakce
PaySystems: 49 USD registrační poplatek, žádný měsíční poplatek, 0,35 USD + 5,5 % z hodnoty transakce NEBO 1 USD + 3,95 % z hodnoty transakce

Mimo uvedených poplatků si každý CC processor nechává také určitá procenta z transakcí jako zálohu pro možné výdaje na charge back a další poplatky. Pokud totiž zákazník proti vám inicializuje charge back, bude po vás CC processor chtít úhradu nákladu spojených s vyřízením této transakce – často několik desítek dolarů. V praxi charge back znamená, že zákazník se obrátí na banku, která mu vydala platební kartu, s tím, že ve svém bankovním výpisu nemůže rozeznat platbu, kterou provedl v něčí (váš) prospěch. Typicky se jedná o příklady zneužití čísel platebních karet a podobné případy.

Registrace pro tzv. merchant account není nic složitého. Zpravidla lze vystačit s čistou hlavou a alespoň základní znalostí angličtiny. V případě PaySystems je potřeba vyplnit formulář, na jehož základě vám bude přidělen přístup do administračního systému. Zde si nadefinujete prodávané zboží, vygenerujete odkazy na zboží a nastavíte způsob zasílání peněz. Druhým krokem je integrace odkazů do vašich stránek. Jakmile máte toto hotovo, požádáte o tzv. LIVE status. Následně vám společnost strhne registrační poplatek (49 USD) a manuálně provede kontrolu vašich údajů, www stránek a funkčnosti odkazů. Pokud je vše v pořádku, nastupuje třetí, závěrečná fáze, kdy společnost vystaví smlouvu a požádá vás o nafaxování / zaslání kopií některých dokumentů – zpravidla pas a výpis bankovního nebo telefonního účtu. Společně s podepsanou smlouvu nafaxujete všechny požadované dokumenty zpět. Pokud je vše v pořádku, do jednoho pracovního dne vám přijde potvrzení o aktivaci účtu. Tím je celá operace zavržena.

I potom samozřejmě můžete definovat zboží, katalogy, případně úplně změnit integraci platební brány na vašich stránkách.

Pokud máte nějaké další dotazy k této problematice, pište je do fóra pod článkem.

Témata článku: Byznys, Internet, Složité heslo, Platba, Košík, Možná varianta, Bran, Měsíční poplatek, Platební příkaz, Platební údaj, Brána, Transakce, Credit, Závěrečná fáze, Obchodník, Podobná hodnota, Podobná věc, Solidní kus, Platební karta, Account, Poplatek, Požadovaná částka, Pravá ruka

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu