Řádková inzerce na Internetu za miliardu. U nás nic?

Nejrychleji rostoucí výdaje do internetové reklamy jsou v oblasti řádkové inzerce, a letos se má utratit skoro 1,5 mld dolarů. U nás tento obor ale podivným způsobem stagnuje.
Tzv. řádková inzerce, nabídky a poptávky soukromých osob, zveřejňovaných drobným písmem v běžných či specializovaných inzertních novinách, je fenomén dobře známý u nás i v zahraničí. Její česká podoba – a to platí jak pro papír, tak i pro Internet – je ale zvláštně deformovaná. Zatímco ve světě je běžné, že náklady na zveřejnění nabídky platí prodejce, u nás ji hradí buď zákazník (zakoupením inzertních novin – ty jsou v zahraničí velmi často bezplatně distribuované), nebo, v případě Internetu, nikdo: nabídky i na největší inzertní servery se podávají zcela zdarma.

Ve světě přitom je internetová řádková inzerce velkým a prudce rostoucím segmentem, na rozdíl od inzerce bannerové. Celkové tržby mají letos dosáhnout 1,436 mld dolarů (cca 43 mld korun), cca o 15 % více než loni. Z této částky má největší část ukousnout personální inzerce (923 mil), automobily (135 mil.) a nemovitosti (241 mil.). Obor má přitom nadále rychle růst – v roce 2007 mají řádkoví inzerenti utratit 3.5 miliardy (jiný odhad zní na 2,3 mld); řádková inzerce má přesahovat 10 % celkových investic do reklamy na Internetu.

Pokud by i u nás panovaly podobné poměry a pokud odvodíme velikost českého trhu jako 2-4 promile amerického, měli by prodávající na českých webech proinzerovat 100 až 200 mil. korun ročně v řádkové inzerci. Skutečnost ale je zcela jiná – čísla v čistě řádkové inzerci se blíží k nule, protože možnost zadávání inzerátů je všude zdarma a platí se buď za zvýraznění (to využívá málokdo) či za současné podání do tisku a Internetu, případně při podání inzerátu SMSkou (platba za onu SMS zprávu; zde ale nejde o platbu za inzerát, ale spíše za „cestu“ podání“).

Osoby podávající inzerát z této situace mají zřejmě radost, ale je otázka, zda mají proč se radovat – i zde jako obvykle platí, že co je zadarmo, je nízké kvality: Internet je tak zaplaven tisíci balastních, nesolidních a neplatných (starých) inzerátů, či inzerátů, které by nikdo nepodal, kdyby se za to muselo platit, třebas i pár korun. Provozovatelé inzertních serverů se o ně příliš nestarají – mizivé příjmy, mizivá péče.

Řešení přitom je poměrně dobře viditelné: nezávislá třetí strana vybuduje technický systém obsahující databázi inzerátů, která by do sebe „lila“ inzerci zadanou na všech místech Internetu (nebo i z tištěných médií); zadání inzerátu by bylo placené (platba např. přes SMS, brzy budou k dispozici i jiné možnosti online korunových plateb), inzeráty by se zobrazovaly na silně navštěvovaných webech (portály atd.), které by získávaly podíl z celkových příjmů v závislosti na své návštěvnosti. Spokojeni by pak byli všichni: pár korun za inzerát zřejmě nikoho nezabije – pokud jde o seriózní nabídku, jistě osobě vynese více, pokud nejde, nemá mezi inzeráty co dělat, portály a další velké weby by přišly k ne nezajímavému zdroji příjmů (denně se podávají celkem desítky tisíc inzerátů). Spokojeni by nakonec byli i ti, kteří inzeráty podávají – byly by shlédnuty nesrovnatelně větším počtem lidí než nyní, a na své by si přišli i kupci, resp. zájemci o inzeráty, neboť nabídka by byla kvalitní, zbavená balastu, a na jednom místě: procházet dvacet inzertních serverů, pokud chci něco najít, je nad lidské síly a chuť.

Dojde k tomu? V dohledné době, za současného rozložení sil na českém Internetu těžko. Vydavatelé tištěných inzertních médií nestojí o silný Internet, využívají své weby (www.annonce.cz, www.avizo.cz) spíše pro svou propagaci a pro snadné zadávání inzerce do svých novin. Zbývající roztříštěný trh jim maximálně vyhovuje, nic nepomáhá jejich byznysu tak, jako sto padesát inzertních servrů, servříčků a stráneček. České portály jsou dlouhodobě proslulé svou schopností nikdy se navzájem nedomluvit a budou spolu bojovat až do úplného vykrvácení těch dvou ze tří; a potenciálně nejlepší možný kandidát na nezávislého provozovatele inzertních serverů (bazar.cz a spol.) je rád, že má na stará kolena svoji hračku a nehodlá se o ni s nikým dělit.

Diskuze (5) Další článek: On-line zjištění dostupnosti ADSL

Témata článku: Internet, Technická hračka, Možný kandidát, Lily, Řád, Lili, Běžná platba, Celkový příjem, Inzerce, Nízký příjem, Navštěvované médium


Určitě si přečtěte

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 141

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 81

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 44

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

** Windows už dávno nejsou pilířem podnikání Microsoftu ** Mnohem více mu vydělává cloud ** Pojďme si trošku zaspekulovat, kam až by to mohlo zajít

Jakub Čížek | 94

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

** Windows 10 je na trhu 5 let, ale pořád má velké rezervy ** Ani desátá velká aktualizace, která vyjde na podzim, je nevyřeší ** Štvou nás Windows Update, Store, Nastavení atd.

Lukáš Václavík | 147

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

** Jak funguje biometrické zabezpečení ve Windows ** Nejlepší správci hesel ** Létáme v Microsoft Flight Simulator

Časopis Computer | 5

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 101


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk