Řádková inzerce na Internetu za miliardu. U nás nic?

Nejrychleji rostoucí výdaje do internetové reklamy jsou v oblasti řádkové inzerce, a letos se má utratit skoro 1,5 mld dolarů. U nás tento obor ale podivným způsobem stagnuje.
Tzv. řádková inzerce, nabídky a poptávky soukromých osob, zveřejňovaných drobným písmem v běžných či specializovaných inzertních novinách, je fenomén dobře známý u nás i v zahraničí. Její česká podoba – a to platí jak pro papír, tak i pro Internet – je ale zvláštně deformovaná. Zatímco ve světě je běžné, že náklady na zveřejnění nabídky platí prodejce, u nás ji hradí buď zákazník (zakoupením inzertních novin – ty jsou v zahraničí velmi často bezplatně distribuované), nebo, v případě Internetu, nikdo: nabídky i na největší inzertní servery se podávají zcela zdarma.

Ve světě přitom je internetová řádková inzerce velkým a prudce rostoucím segmentem, na rozdíl od inzerce bannerové. Celkové tržby mají letos dosáhnout 1,436 mld dolarů (cca 43 mld korun), cca o 15 % více než loni. Z této částky má největší část ukousnout personální inzerce (923 mil), automobily (135 mil.) a nemovitosti (241 mil.). Obor má přitom nadále rychle růst – v roce 2007 mají řádkoví inzerenti utratit 3.5 miliardy (jiný odhad zní na 2,3 mld); řádková inzerce má přesahovat 10 % celkových investic do reklamy na Internetu.

Pokud by i u nás panovaly podobné poměry a pokud odvodíme velikost českého trhu jako 2-4 promile amerického, měli by prodávající na českých webech proinzerovat 100 až 200 mil. korun ročně v řádkové inzerci. Skutečnost ale je zcela jiná – čísla v čistě řádkové inzerci se blíží k nule, protože možnost zadávání inzerátů je všude zdarma a platí se buď za zvýraznění (to využívá málokdo) či za současné podání do tisku a Internetu, případně při podání inzerátu SMSkou (platba za onu SMS zprávu; zde ale nejde o platbu za inzerát, ale spíše za „cestu“ podání“).

Osoby podávající inzerát z této situace mají zřejmě radost, ale je otázka, zda mají proč se radovat – i zde jako obvykle platí, že co je zadarmo, je nízké kvality: Internet je tak zaplaven tisíci balastních, nesolidních a neplatných (starých) inzerátů, či inzerátů, které by nikdo nepodal, kdyby se za to muselo platit, třebas i pár korun. Provozovatelé inzertních serverů se o ně příliš nestarají – mizivé příjmy, mizivá péče.

Řešení přitom je poměrně dobře viditelné: nezávislá třetí strana vybuduje technický systém obsahující databázi inzerátů, která by do sebe „lila“ inzerci zadanou na všech místech Internetu (nebo i z tištěných médií); zadání inzerátu by bylo placené (platba např. přes SMS, brzy budou k dispozici i jiné možnosti online korunových plateb), inzeráty by se zobrazovaly na silně navštěvovaných webech (portály atd.), které by získávaly podíl z celkových příjmů v závislosti na své návštěvnosti. Spokojeni by pak byli všichni: pár korun za inzerát zřejmě nikoho nezabije – pokud jde o seriózní nabídku, jistě osobě vynese více, pokud nejde, nemá mezi inzeráty co dělat, portály a další velké weby by přišly k ne nezajímavému zdroji příjmů (denně se podávají celkem desítky tisíc inzerátů). Spokojeni by nakonec byli i ti, kteří inzeráty podávají – byly by shlédnuty nesrovnatelně větším počtem lidí než nyní, a na své by si přišli i kupci, resp. zájemci o inzeráty, neboť nabídka by byla kvalitní, zbavená balastu, a na jednom místě: procházet dvacet inzertních serverů, pokud chci něco najít, je nad lidské síly a chuť.

Dojde k tomu? V dohledné době, za současného rozložení sil na českém Internetu těžko. Vydavatelé tištěných inzertních médií nestojí o silný Internet, využívají své weby (www.annonce.cz, www.avizo.cz) spíše pro svou propagaci a pro snadné zadávání inzerce do svých novin. Zbývající roztříštěný trh jim maximálně vyhovuje, nic nepomáhá jejich byznysu tak, jako sto padesát inzertních servrů, servříčků a stráneček. České portály jsou dlouhodobě proslulé svou schopností nikdy se navzájem nedomluvit a budou spolu bojovat až do úplného vykrvácení těch dvou ze tří; a potenciálně nejlepší možný kandidát na nezávislého provozovatele inzertních serverů (bazar.cz a spol.) je rád, že má na stará kolena svoji hračku a nehodlá se o ni s nikým dělit.

Diskuze (5) Další článek: On-line zjištění dostupnosti ADSL

Témata článku: Internet, Nízký příjem, Inzerce, Technická hračka, Běžná platba, Celkový příjem, Lili, Navštěvované médium, Lily, Řád

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů