Řádková inzerce na Internetu za miliardu. U nás nic?

Nejrychleji rostoucí výdaje do internetové reklamy jsou v oblasti řádkové inzerce, a letos se má utratit skoro 1,5 mld dolarů. U nás tento obor ale podivným způsobem stagnuje.
Tzv. řádková inzerce, nabídky a poptávky soukromých osob, zveřejňovaných drobným písmem v běžných či specializovaných inzertních novinách, je fenomén dobře známý u nás i v zahraničí. Její česká podoba – a to platí jak pro papír, tak i pro Internet – je ale zvláštně deformovaná. Zatímco ve světě je běžné, že náklady na zveřejnění nabídky platí prodejce, u nás ji hradí buď zákazník (zakoupením inzertních novin – ty jsou v zahraničí velmi často bezplatně distribuované), nebo, v případě Internetu, nikdo: nabídky i na největší inzertní servery se podávají zcela zdarma.

Ve světě přitom je internetová řádková inzerce velkým a prudce rostoucím segmentem, na rozdíl od inzerce bannerové. Celkové tržby mají letos dosáhnout 1,436 mld dolarů (cca 43 mld korun), cca o 15 % více než loni. Z této částky má největší část ukousnout personální inzerce (923 mil), automobily (135 mil.) a nemovitosti (241 mil.). Obor má přitom nadále rychle růst – v roce 2007 mají řádkoví inzerenti utratit 3.5 miliardy (jiný odhad zní na 2,3 mld); řádková inzerce má přesahovat 10 % celkových investic do reklamy na Internetu.

Pokud by i u nás panovaly podobné poměry a pokud odvodíme velikost českého trhu jako 2-4 promile amerického, měli by prodávající na českých webech proinzerovat 100 až 200 mil. korun ročně v řádkové inzerci. Skutečnost ale je zcela jiná – čísla v čistě řádkové inzerci se blíží k nule, protože možnost zadávání inzerátů je všude zdarma a platí se buď za zvýraznění (to využívá málokdo) či za současné podání do tisku a Internetu, případně při podání inzerátu SMSkou (platba za onu SMS zprávu; zde ale nejde o platbu za inzerát, ale spíše za „cestu“ podání“).

Osoby podávající inzerát z této situace mají zřejmě radost, ale je otázka, zda mají proč se radovat – i zde jako obvykle platí, že co je zadarmo, je nízké kvality: Internet je tak zaplaven tisíci balastních, nesolidních a neplatných (starých) inzerátů, či inzerátů, které by nikdo nepodal, kdyby se za to muselo platit, třebas i pár korun. Provozovatelé inzertních serverů se o ně příliš nestarají – mizivé příjmy, mizivá péče.

Řešení přitom je poměrně dobře viditelné: nezávislá třetí strana vybuduje technický systém obsahující databázi inzerátů, která by do sebe „lila“ inzerci zadanou na všech místech Internetu (nebo i z tištěných médií); zadání inzerátu by bylo placené (platba např. přes SMS, brzy budou k dispozici i jiné možnosti online korunových plateb), inzeráty by se zobrazovaly na silně navštěvovaných webech (portály atd.), které by získávaly podíl z celkových příjmů v závislosti na své návštěvnosti. Spokojeni by pak byli všichni: pár korun za inzerát zřejmě nikoho nezabije – pokud jde o seriózní nabídku, jistě osobě vynese více, pokud nejde, nemá mezi inzeráty co dělat, portály a další velké weby by přišly k ne nezajímavému zdroji příjmů (denně se podávají celkem desítky tisíc inzerátů). Spokojeni by nakonec byli i ti, kteří inzeráty podávají – byly by shlédnuty nesrovnatelně větším počtem lidí než nyní, a na své by si přišli i kupci, resp. zájemci o inzeráty, neboť nabídka by byla kvalitní, zbavená balastu, a na jednom místě: procházet dvacet inzertních serverů, pokud chci něco najít, je nad lidské síly a chuť.

Dojde k tomu? V dohledné době, za současného rozložení sil na českém Internetu těžko. Vydavatelé tištěných inzertních médií nestojí o silný Internet, využívají své weby (www.annonce.cz, www.avizo.cz) spíše pro svou propagaci a pro snadné zadávání inzerce do svých novin. Zbývající roztříštěný trh jim maximálně vyhovuje, nic nepomáhá jejich byznysu tak, jako sto padesát inzertních servrů, servříčků a stráneček. České portály jsou dlouhodobě proslulé svou schopností nikdy se navzájem nedomluvit a budou spolu bojovat až do úplného vykrvácení těch dvou ze tří; a potenciálně nejlepší možný kandidát na nezávislého provozovatele inzertních serverů (bazar.cz a spol.) je rád, že má na stará kolena svoji hračku a nehodlá se o ni s nikým dělit.

Diskuze (5) Další článek: On-line zjištění dostupnosti ADSL

Témata článku: Internet, Možný kandidát, Běžná platba, Nízký příjem, Řád, Lili, Inzerce, Navštěvované médium, Celkový příjem, Technická hračka, Lily


Určitě si přečtěte

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici

** V digitálním světě nemůžete věřit všemu ** Nová generace 3D fotoeditorů zvládne divy ** Vyzkoušeli jsme PortraitPro, který vám změní i kontaktní čočky

Jakub Čížek | 10

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Karel Javůrek | 48


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku