Radeon 8500: Stal se zázrak!

V dnešním světě se i nemožné může stát skutečností, když firma ATI dokáže splnit všechny dané sliby a vyvinout jeden z nejzajímavějších grafických čipů dneška. Čekání bylo dlouhé, objevil se dokonce i skandál, avšak Radeon 8500 je již i na našem trhu a má v rukou samé trumfy: technologie zítřka, výkon, kvalitní ovladače a hlavně - přijatelnou cenu. Již není nutné pochybovat. Radeon 8500 je grafický zázrak!

 

Anisotropické filtrování

Anisotropické filtrování je nejvyspělejší druh filtrování. Naproti svým předchůdcům (Bilinearnímu a Trilinearnímu filtrování) nerozmázává ani vzdálenější textury, o to scéna získává na reálnosti. Avšak i tato procedura je náročná na výkon karty (proto je u nejnovějších her volitelná). High Quality filtrování je stejně kvalitní jako 16 tap (čím je hodnota vyšší tím je vzdálenost do bodu rozmazávání textur větší) u GeForce 3 a Highest kvality je to stejné jako 64 tap u GeForce 3.

Sice GeForce 3 Ti 500 v Quakovi III vede, ale pokud zapnete filtrování výkon se rapidně sníží. Nejvýraznější je rozdíl 64 tap u GeForce 3 Ti 500 a Highest Quality antisotropického filtrování u Radeon 8500, zde je výkonnostní rozdíl při stejné kvalitě zhruba 50 %. Radeon 8500 zvládají anisotropické filtrování perfektně.


triliearní filtrování

high quality a 64 tap
 anisotropické filtrování

Anti-Aliasing = Vyhlazování hran

Jak jsem se již zmínil výše, způsob vyhlazování je u GeForce 3 i Radeonu rozdílný. GeForce 3 Ti 500 používá tzv. Multisampling a Radeon 8500 používá technologii Vertex Jittering. Radeon 8500 má oproti GeForce 3 Ti 500 kvalitnější a vyspělejší technologii, avšak nVidiacký multisampling je na výkon grafické karty poměrně nenáročný, ale jeho nevýhodou je rozmazávání textur.

V anti-aliasingu Radeony 8500 zaostávájí, poměrně slabý anti-aliasing 2x v módu Performance je na stejné úrovni jako precizní 4x FSAA u GeForce3 Ti 500. V kvalitněším 4x si však ani ve stařičkém Quaku III neužijete ani 40 snímku za sekundu. Superkvalitní 6x (nejdná se o benchmark, ale o kalkulaci výkonu, protože Radeon 8500 nepodporuje 6x v 1024x768 - v 800x600 je snížení o výkonu o 90 % - v budoucnu je však podpora možná, protože se jedná jen o upravení ovládačů) se pohybuje kolem 10 snímků, což není ani na plynulou hru. 

Sice je anti-aliasing kvalitní, na výkon grafické karty má však silný dopad. Proto je stále výhodnější používat na vyhlazování hran GeForce 3 Quicunx anti-aliasing.

Overclocking

Každá grafická karta lze přetaktovat, Radeon 8500 není výjimkou. Originální Radeon lze přetaktovat ze synchronních 275/550 MHz (jádro/paměti) na neuvěřitelných 300/600 MHz. Radeon 8500LE lze z 250/500 MHz přetaktovat na 300/550 (550 MHz však vykazuje určité obrazové anomálie). Jak si můžete všimnout, tak Radeony 8500 i 8500LE mají úplně stejné jádro. Liší se pouze druhem použitých pamětí.

Přetaktovaný Radeon 8500 se na 1600x1200 dostává na 110 snímků za sekundu, což je v Demu 001 bezkonkurenční výkon. Dokonce i přetaktovaný Radeon 8500LE se dostává těsně nad GeForce 3 Ti 500. Přetaktování Radeonu 8500 nevybočuje z řady, jen mě trochu udivují ty vysoké frekvence pamětí a jádra. Je neuvěřitelné, že to může fungovat.

Na přetaktování Radeon 8500 jsme použili program Rade3D Tweak, který je určen na přetaktování grafických karet značky ATI.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,