Radeon 8500: Stal se zázrak!

V dnešním světě se i nemožné může stát skutečností, když firma ATI dokáže splnit všechny dané sliby a vyvinout jeden z nejzajímavějších grafických čipů dneška. Čekání bylo dlouhé, objevil se dokonce i skandál, avšak Radeon 8500 je již i na našem trhu a má v rukou samé trumfy: technologie zítřka, výkon, kvalitní ovladače a hlavně - přijatelnou cenu. Již není nutné pochybovat. Radeon 8500 je grafický zázrak!

 

Jeden z důvodu rychlosti prosazení grafických karet GeForce byly ovládače Detonatory. Jeji největším kladem je perfektní kompatibilita se všemi grafickými kartami nVidie, spolehlivost (i když první Detonátory XP pár chybiček měly) a dokáží z grafické karty "vymáčknout" maximum. To co doopravdy nVidia má opravdu špičkové jsou právě programátoři (a nezapomeňme na marketing).

O co lepší měla nVidia ovládače, o to horší je měla ATI. Vzpomeňte si na takové drivery pro Radeony, které měly problémy se správnou implementací HyperZ. Bylo velmi zajímavé pozorovat scénu, ve které byly doslova díry. Sice v dalších verzích ovládačů byly již tyto problémy odstraněny, ale v zásadě drivery nedokázaly z Radeonů "vymáčknout" maximum. Jely stěží na 80%. 

U Radeon 8500 je situace jiná. I když problémy se také objevily, teda spíše se objevil jeden poměrně nepříjemný skandál. ATI v říjnu uvedla drivery 7191, které měly v sobě zabudovaný nedokumentovaný pokyn, aby ve hře Quake III (nejpoužívanějším benchmark) změnily nastavení MIP-mappingu. Fígl byl v tom, že při potlačení určitých detailů (obraz byl rozmazaný) byly výsledky ve hře Quake III pro ATI velmi příznivé. Radeony tal dokonce i o několik procent překonávaly GeForce 3 Ti 500. Na tento poměrně nevydařený marketingový tah se přišlo a ATI z toho mělo nepříjemnosti. Radeon 8500 v očích veřejnosti možná i neprávem klesl. Dalším problémem 7191 byl ještě nezabudovaný anti-aliasing (Smoothvision). Ovládače to však byli bezproblémové. Nestalo se mi (testoval jsem více driverů), aby grafická karta nepracovala s nějakou hrou. V tomto ohledu vykonali programátoři ATI slušnou práci, avšak stále bylo co vytknout. V listopadu se situace změnila, ATI uvádí své zbrusu nové ovládače 7206, které jsou snad to nejlepší co programátoři z ATI zkompilovali. Jejich kvalita se již nebezpečně blíží Detonátorům. Nebál bych se říct, že ATI není daleko od toho, aby začala dělat úplně stejně kvalitní nebo možná i lepší ovládače než nVidia. 

U těchto driverů je odstraněn "podvůdek" z Quaka III. Výkonnostní rozdíl mezi upravenou verzí a neupravenou však není nijak velký. Radeon 8500 s 7206 si pohoršil jen o 5 - 7 %, ale stále to stačí, aby jeho výkon byl na úrovni GeForce 3 Ti 500. Dalším kladem těchto ovládačů je podpora Smoothvision (anti-aliasingu) a anisotropického filtrování (to umí Radeon 8500 výtečně). Největším plusem je však nezanedbatelně zvýšený výkon grafické karty, v řádu 10 - 15 %. Například ve hře May Payne se výkon zvýší dokonce až o 16 % a ve hře Giants si Radeon 8500 přilepší o slušných 14 % oproti starým ovládačům 7191. Těmto ovládačům není co vytknout! Myslím si však, že je tady stále co vylepšovat, protože ATI Radeon 8500 je papírově nejvyspělejší grafická karta vůbec. Kdyby se drivery ještě více vyladily nebál bych se tvrdit, že ATI Radeon 8500 překoná GeForce 3 Ti 500 ve všech benchmarcích i o více než 20 %. Pravda je však taková, že nyní je výkon obou těchto karet zhruba na stejné úrovni.    

Nastavení driverů probíhá klasicky ve Windows, ve vlastnostech obrazovky. Drivery 7206 jsou sice nejnovější, ale ovládání nastavení je téměř stejné jako to z klasických Radeonů. Nedokážu porovnat jestli je ovládání nVidie nebo ATI lepší. Avšak řekl bych, že ATI má přeci jen pro lajky snadnější a přehlednější ovládání.

Pokud si můžete všimnout, tak v OpenGL lze nastavit kromě klasického výběru mezi kvalitou a výkonem, také kvalitu anisotropického filtrování.

Z menu OpenGL (i DirectX) se lze přepnout na nastavení anti-aliasingu (Smoothvision). Na výběr je velké množství druhů anti-aliasingu. Rozpětí je od 2x do 6x. Také si vybíráte mezi kvalitou a výkonem (avšak mezi těmito dvěma nastaveními příliš velký vizuální rozdíl není). Zajímavostí je, že "síla" anti-aliasingu je omezena rozlišením. Například na 1600x1200 nelze ani anti-aliasing 2x spustit nebo 6x jde zapnout pouze do 800x600. Sice trošku nechápu (uživateli by se mělo dovolit vše), avšak kdyby to bylo povoleno, tak to stejně nevyužijete, protože například Smoothvision 6x na 1600x1200 by jel 1 snímek za sekundu a to doopravdy nemá cenu.

Správa obrazovek je stejná jako jsme byli zvyklí například z Radeon VE. Každý monitor je zde přehledně zobrazen a velmi lehce se provádí jeho správa. V tomto bodě ATI opravdu vede.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,