Radeon 8500: Stal se zázrak!

V dnešním světě se i nemožné může stát skutečností, když firma ATI dokáže splnit všechny dané sliby a vyvinout jeden z nejzajímavějších grafických čipů dneška. Čekání bylo dlouhé, objevil se dokonce i skandál, avšak Radeon 8500 je již i na našem trhu a má v rukou samé trumfy: technologie zítřka, výkon, kvalitní ovladače a hlavně - přijatelnou cenu. Již není nutné pochybovat. Radeon 8500 je grafický zázrak!

 

TRUFORM:

Tak tato technologie nám dlouho chyběla. Jde o speciální algoritmus, který zvýší počet trojúhelníků v objektu a přitom tato operace téměř neovlivňuje výkon grafického procesoru. Díky tomu jsou objekty o mnoho přirozenější a oblejší. Z hranatých kol se stávají reálně kulatá kola. Součástí této technologie je také osvětlování, které objektům dává atraktivnějších vzhled - např. železné pláty na robotovi se začnou lesknout atp.

Celý zázrak této technologie závisí na tzv. n-patch. Obyčejný trojúhelník je hardwarově ohnut (dalo by se říct, že je také roztáhnut) pomocí jistých kontrolních bodů a uvnitř tohoto trojúhelníku jsou dopočítány nové trojúhelníky (polygony). Tím vznikají hezky kulaté objekty. 

Velkou výhodou TruFormu je velmi snadná implementace do her. Dokonce již i nový Wolfenstein tuto funkci má. Musím konstatovat, že postavičky vypadaly opravdu úžasně. Avšak spíše než počtu nových trojúhelníku jsme si ve hře všiml, že postavy jsou velmi dobře osvětleny - dílo TruFormu.

Smoothvision:

Anti-aliasing ala ATI. ATI si s podporou Smoothvision zažila trochu skandál, protože až do listopadu neexistovali drivery, které by Smoothvision uměly. Nyní s příchodem driverů 7206 se situace změnila. 

Technologie Anti-Aliasingu vyhlazuje hrany. Díky tomu již nemusíme trpět nepříjemnými zuby na různě křivých objektech. Je to technologie již poměrně dlouho známa, poprvé byla hardwarově implementována v Voodoo 5 a GeForce 2 (softwarově to uměla i Riva TNT2). Zde bylo vyhlazování na technologii supersamplingu - výsledný obrázek se vyrenderoval ve vysokém rozlišení (např. 2048x1536) a poté byl zmenšen na nižší rozlišení (2048x1536 => 1024x768). Stejnou metodu Anti-Aliasingu využíval Radeon 256 (jádro Rage6C). Díky supersamplingu se sice všechny hrany téměř ztratily, avšak tento způsob byl velmi náročný na výkon grafické karty, proto jste si mohly pořádný anti-aliasing vychutnat za plynulosti hry jen v rozlišeních 640x480 nebo 800x600. GeForce 3 používá metodu tzv. multisamplingu - náš starý známý Quicunx Anti-Aliasing. Tento způsob je na výkon grafické karty nejméně náročný. Sice je tato metoda obdobná supersamplingu - jedná se vlastně o méně náročný samlplovací algorithmus založený na subpixelech, které jsou pomocí této metody tvořeny a vkládány mezi pixely hran. Tím se hrany zarovnají - tato metoda však rozmlžuje textury.

GeForce 3 Radeon 8500

bez anti-aliasingu

bez anti-aliasingu

2x FSAA

2x Quality

4x FSAA

4x Quality

QuicunxAA

6x Quality

ATI Radeon 8500 využívá staronový druh Anti-Aliasingu, který byl použit ve Voodoo 5, a který nemá nic s supersamlpingem společného. Tento anti-aliasing funguje na principu nepatrných posunů geometrie scény - tzv. vertex jittering. Dokonce je lépe implementovaný než u Voodoo 5. Výhodou tohoto anti-aliasingu je velmi vysoká kvalita výsledného obrazu, avšak je velmi náročný na výkon grafické karty. S anti-aliasingem 6x si doopravdy na 1024x768 nezahrajete. Při nižších rozlišení je však na co koukat.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,